Gå til innhold

Svinger dere fra å være på bunn til å være sånn passe midt på treet stabil ila dagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja etter jeg ble dårligere i januar så har jeg slitt med dette. Men føler syklusen min også spiller mye inn. Kan våkne skikkelig langt nede så blir det litt bedre ut over dagen. Har angst og depresjon til tider

Anonymkode: 616fa...5c8

kupton skrev (30 minutter siden):

Døgnvariasjon et meget vanlig ved depresjon - særlig ved bipolar depresjon.

Å, greit å vite! Ts

Anonymkode: 25807...39e

Starter som regel dagen med hjertebank og angst, er ganske utenfor og lei. Rett og slett redd ofte. Opplever verden som truende. Så reiser jeg på jobb og blir overraskende i grei form, men merker at jeg snakker høyere enn jeg pleier, raskere (tror jeg!) og tilogmed med kan spøke mer enn ellers. Tror det er en slags lettelse over at jeg overlever dagen, sekund for sekund. Svetter mer enn vanlig, opplever ikke ekte glede osv. Men på dagen er det veldig sånn: wow. Jeg klarer jo dette. Er det noen sak? Er helt utslitt etter kl 19 om kvelden, men utsetter ofte å legge meg ut av frykt for morgendagen. Fører til for lite søvn osv. Synes det er rart at det er sånn ennå, etter flere måneder. Men tror det går litt bedre. Vurderer nesten daglig om jeg heller ville valgt å være død enn levende, sånn innerst inne. Noen ganger tror jeg svaret er nei, kanskje, så det er en slags forbedring sammenlignet med noen uker tilbake. 

Anonymkode: 06349...001

Annonse

Ikke sånn opp og ned mange ganger om dagen. Nå når jeg er stabil for tiden med min bp2 så er jeg ganske så jevn. 

Når jeg er deprimert er jeg tung på morgenen, så blir jeg lettere (men fortsatt tung) på tidlig formiddag slik at jeg klarer å gå meg en tur eller trene i 14-tiden. Fra 10-14 fungerer jeg best. Så faller jeg gjerne igjen ut over ettermiddagen og på kvelden er jeg ganske tung som regel. Så morgen og kveld er verst imens midt på dagen er det litt lettere. Jeg har aldri forsøkt å ta livet mitt eller selvskadet på formiddagen da jeg drev på med det. Selvskadingen var vel muligens borderline, men det var jo mest ved depresjoner bortsett fra enkelte store vonde sjokk slik som reaksjon på overgrep som fikk meg til å gjøre det. Ved ikke om selvskading er vanlig ved bipolar eller om det definitivt var knyttet til EUPF. Vet heller ikke om mine depressive svigninger er typisk ved bp2. Kan egentlig ikke så mye om diagnosen som jeg burde, men har ikke fått noen form for psykoedukasjon. Har lært mer av @kupton om bipolar enn av psykiatrien her hjemme. :)

Takk og pris for Litium og for symptomlette på borderline. Skulle egentlig være innlagt til fredag, men fikk høre at jeg framsto så stabil minus rusmisbruk at de tenkte jeg ikke trengte være innlagt, men at jeg fikk bestemme selv. Og jeg var enig så reiste hjem. Det har aldri skjedd før at jeg har valgt å reise hjem før tiden når det har vært avtalt et utskrivelsestidspunkt. Fordi jeg ikke blir spesielt deprimert lenger ei heller er emosjonelt ustabil. 

Så jeg vet ikke om jeg er svært heldig med medisineringen, og at ikke alle kan forvente å bli så stabil tross medisiner? Kanskje du TS trenger å justere medikasjonen? Eller hvordan er det @kupton? Vil alle bipolare kunne bli så godt medisinert at de ikke blir deprimert lenger? Og er bruk av Litium siden januar lenge nok til å konkludere med at nå får jeg være tilnærmet frisk? Altså hvor lenge må man være stabil på medisiner (har hatt et par lettere oppturer og lettere nedturer, men ikke alvorlig) før man kan konkludere med at det har virket? Kan en riktig medisinert bipolar fortsatt kræsje inn i tung depresjon eller skikkelig hypomani/mani? Hvor vanlig er det forutsatt at medisinene tas riktig? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...