Gå til innhold

Tilsvarende lamictal?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (6 timer siden):

Egentlig ingen.

Åja. Ikke Orfiril? Jeg fikk det av en psykiater da jeg ble hypoman på Ednorax innlagt på DPS. Måtte slutte på den da pga fikk hallusinasjoner og dobbeltsyn av den. Det virket ikke som om det var en vanlig bivirkning. 

Jeg gikk også på Orfiril for å hindre tilbakefall av grand mal epileptiske anfall etter overdose. Da gikk jeg på den og tålte den i I to mnd. Merkelig. 

Har bare tenkt/funnet på at siden Orfiril er antieleptika så stabiliserer den den ustabile elektriske aktiviteten som fører til anfall med depresjon og hypomani/mani. Og at der er det Lamictal og Litium også gjør. 

Jeg har tenkt at bipolar er en slags psykisk epilepsi. At elektrisiteten er ustabil i hjernen slik at ved lav elektrisitet så kan man bli deprimert og ved høy elektrisitet så kan det trigge hjernen til en "anfall" som utstiller seg som hypomani/mani. 

Men dette er bare noe jeg har ressonert meg fram til selv. Og antar jeg egentlig er på multebærtur? 

Vet du hvor jeg kan lese hva som faktisk skjer i hjernen til en bipolar, hvorfor det skjer og hvorfor/hvordan medisinene virker? Og da spesielt hvorfor medisiner mot epilepsi blant annet brukes mot bipolar hvis det ikke er for å dempe en form for ustabilitet i hjernen slik det gjøres mot epilepsi? Skal prøve å søke selv, men var bare om du har en artikkel på stående hånd. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474813-tilsvarende-lamictal/#findComment-4200685
Del på andre sider

Glitter skrev (8 timer siden):

Åja. Ikke Orfiril?

Litt grovt fortalt: Hvis vi sier at Lamictal/lamotrigin virker 20/80 på opp- og nedoversvingninger, virker Orfiril/valproat 80/20. Derfor synes jeg ikke at Orfiril virker tilsvarende Lamictal.

I tillegg skal en være svært forsiktig med å bruke Orfiril til fertile kvinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474813-tilsvarende-lamictal/#findComment-4200725
Del på andre sider

kupton skrev (51 minutter siden):

Litt grovt fortalt: Hvis vi sier at Lamictal/lamotrigin virker 20/80 på opp- og nedoversvingninger, virker Orfiril/valproat 80/20. Derfor synes jeg ikke at Orfiril virker tilsvarende Lamictal.

I tillegg skal en være svært forsiktig med å bruke Orfiril til fertile kvinner.

Ok. Takk. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474813-tilsvarende-lamictal/#findComment-4200737
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...