Gå til innhold

Kan man risikere å bli tvangsmedisinert om man har bipolar 2 (med psykotiske symptomer)

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mange tvangsmedisineringsvedtak før da jeg hadde schizofreni som diagnose, men ingen nå etter at den ble endret til bipolar 2. Men kan jeg risikere å bli tvangsmedisinert nå om jeg velger å slutte på medisinene mine? Eller er det bare om man har schizofreni man kan tvangsmedisineres? 

Anonymkode: 24b97...bee

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt mange tvangsmedisineringsvedtak før da jeg hadde schizofreni som diagnose, men ingen nå etter at den ble endret til bipolar 2. Men kan jeg risikere å bli tvangsmedisinert nå om jeg velger å slutte på medisinene mine? Eller er det bare om man har schizofreni man kan tvangsmedisineres? 

Om du har psykose i historien din kan du nok risikere å tvangsmedisineres ja

Anonymkode: 0e002...9e8

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du har psykose i historien din kan du nok risikere å tvangsmedisineres ja

Må man være psykotisk før man kan tvangsmedisineres da eller holder det at man har vært det før? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må man være psykotisk før man kan tvangsmedisineres da eller holder det at man har vært det før? 

Jeg har vært psykotisk under behandling opp til flere ganger, aldri blitt tvangsmedisinert. De syns bare det er spennende men har blitt anbefalt medisiner da. 

stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Jeg har vært psykotisk under behandling opp til flere ganger, aldri blitt tvangsmedisinert. De syns bare det er spennende men har blitt anbefalt medisiner da. 

Så rart? Jeg trodde alle som var psykotiske som nektet å ta medisiner ble tvangsmedisinert?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så rart? Jeg trodde alle som var psykotiske som nektet å ta medisiner ble tvangsmedisinert?

Langt ifra, sånn er det ikke her i hvert fall. 

Annonse

Jeg ble tvangsmedisinert i noen måneder med antipsykotika, men nå var jeg også veldig hatet av legene og de ville meg ikke noe godt på sykehuset. 

Går bedre nå når jeg er av vedtaket ihvertfall da. 

Anonymkode: d636c...c7a

stjernestøv skrev (26 minutter siden):

Spennende?

Anonymkode: 5c915...4f7

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tenker du på å slutte på medisinene dine?

Anonymkode: 5c915...4f7

Du er redd du skal tvagnsmedisineres på vedlikeholdsmedisin for BP, feks stemningsstabiliserende? Tror ikke det skjer. Om du skulle havne på tvang må det vel være pga psykotisk frembrudd. 

Jeg har heller aldri blitt tvangsmedisinert, selv om jeg har vært innlagt på tvang og vurdert som ikke samtykkekompetent. Tror ikke det har noe med diagnose å gjøre, men sykdomsuttrykket/alvorlighet

Annonse

Hva hva skal til for å kvalifisere til tvungen psykisk helsevern? Må man nekte å ta medisiner og nekte å motta hjelp samtidig som man er veldig syk og farlig for andre og seg selv?

Everybody skrev (2 timer siden):

Hva hva skal til for å kvalifisere til tvungen psykisk helsevern? Må man nekte å ta medisiner og nekte å motta hjelp samtidig som man er veldig syk og farlig for andre og seg selv?

Tror nok det. 

Everybody skrev (2 timer siden):

1. Alvorlig sinnslidelse

2. Oppfylle behandlingskriteriet og/eller farekriteriet

3. Ikke ha samtykkekompetanse (ikke nødvendig dersom farekriteriet er oppfylt)

Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (psykisk helsevernloven) - Kapittel 3. Etablering og opphør av tvungent psykisk helsevern - Lovdata

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du er redd du skal tvagnsmedisineres på vedlikeholdsmedisin for BP, feks stemningsstabiliserende? Tror ikke det skjer. Om du skulle havne på tvang må det vel være pga psykotisk frembrudd. 

Nei, stemningsstabiliserende finnes vel ikke i sprøyteform? Så det ville vel ikke være mulig?

Cesium skrev (5 timer siden):

Jeg har heller aldri blitt tvangsmedisinert, selv om jeg har vært innlagt på tvang og vurdert som ikke samtykkekompetent. Tror ikke det har noe med diagnose å gjøre, men sykdomsuttrykket/alvorlighet

Jeg vil ikke si jeg hadde så stort symptomuttrykk eller var alvorlig syk, men ble likevel tvangsmedisinert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...