Gå til innhold

Kan man risikere å bli tvangsmedisinert om man har bipolar 2 (med psykotiske symptomer)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vil ikke si jeg hadde så stort symptomuttrykk eller var alvorlig syk, men ble likevel tvangsmedisinert.

Anonymkode: 24b97...bee

Var du voldelig da? Eller nektet å spise? Eller selvskadet? 

De kan gi beroligende i sprøyte også. 

Anonymkode: d636c...c7a

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var du voldelig da? Eller nektet å spise? Eller selvskadet? 

De kan gi beroligende i sprøyte også. 

Nei, ingen av de.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var årsaken da da? 

Jeg var suicidal og de mente vel at antipsykotika gjorde det bedre av en eller annen rar grunn? Tror det var derfor. Heldigvis en stund siden så jeg husker ikke så godt, i tillegg til at jeg husker lite fra den tiden i utgangspunktet.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var suicidal og de mente vel at antipsykotika gjorde det bedre av en eller annen rar grunn? Tror det var derfor. Heldigvis en stund siden så jeg husker ikke så godt, i tillegg til at jeg husker lite fra den tiden i utgangspunktet.

Det var rart, jeg har bare om at at noen har blitt tvangsmedisinert dersom de er utagerende eller selvskader. 

Det var rart, jeg har bare om at at noen har blitt tvangsmedisinert dersom de er utagerende eller selvskader. 

Ja, jeg synes også det var rart.

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har hatt mange tvangsmedisineringsvedtak før da jeg hadde schizofreni som diagnose, men ingen nå etter at den ble endret til bipolar 2. Men kan jeg risikere å bli tvangsmedisinert nå om jeg velger å slutte på medisinene mine? Eller er det bare om man har schizofreni man kan tvangsmedisineres? 

Hvilke medisiner står du på?

Anonymkode: 5c915...4f7

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor?

Er bare så ufattelig lei, føler de legger lokk på følelsene og føler meg ikke som meg selv.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke medisiner står du på?

Litium, seroquel, wellbutrin, abilify.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er bare så ufattelig lei, føler de legger lokk på følelsene og føler meg ikke som meg selv.

Hvorfor går du på 2 antipsykotika og 2 antidepressiva samtidig? 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Wellbutrin kan jo trigge hypomani også da så den er ikke så bra hvis du har bipolar. Eventuelt at wellbutrin kan gi deg hypomani slik at det ser ut som du har bipolar. 

Litium er stemningsstabiliserende. Ellers veldig godt spørsmål. Har hatt en del forskjellige behandlere også har det bare ballet på seg.

Ikke slutt på litium, den redder deg nok. Men du kan sikkert prøve uten W og A. Litium og Seroquel kan være nok. Men ikke slutt på alt da blir alt kjipt 

Anonymkode: 0e002...9e8

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke slutt på litium, den redder deg nok. Men du kan sikkert prøve uten W og A. Litium og Seroquel kan være nok. Men ikke slutt på alt da blir alt kjipt 

Anonymkode: 0e002...9e8

Ja, er ikke lett å si hva som funker og ikke når jeg går på så mange og egentlig ikke helt husker når jeg hadde det hvordan 😅

Ja, er ikke lett å si hva som funker og ikke når jeg går på så mange og egentlig ikke helt husker når jeg hadde det hvordan 😅

Skjønner den er vanskelig. For meg var det et før og et etter å starte på Litium. Ingen antidepressiva har funket bare gjort meg hypoman, fått sterke bivirkninger og null virkning. Men abilify virker og det gjør også Litium. Jeg er liksom ikke i tvil om at det hjelper. Det må være slitsomt å ikke ane om noe hjelper og hva som er hva. Ble du satt på alt samtidig?? Hvis ikke kan du lese i journalen hvordan du reagerte for hver medisin.

Jeg ble i 2017 satt på 900 mg Quetiapine, 1000 mg Orfiril og 40 mg Fluoxetine i løpet av en måned. Jeg reagerte meget uheldig og det er ikke godt å si hvem av de det var. Kanskje var det kombinasjonen, men aldri hat jeg klikket som jeg gjorde da. Det må jeg leve med resten av livet. 

Glitter skrev (1 minutt siden):

Skjønner den er vanskelig. For meg var det et før og et etter å starte på Litium. Ingen antidepressiva har funket bare gjort meg hypoman, fått sterke bivirkninger og null virkning. Men abilify virker og det gjør også Litium. Jeg er liksom ikke i tvil om at det hjelper. Det må være slitsomt å ikke ane om noe hjelper og hva som er hva. Ble du satt på alt samtidig?? Hvis ikke kan du lese i journalen hvordan du reagerte for hver medisin.

Jeg ble i 2017 satt på 900 mg Quetiapine, 1000 mg Orfiril og 40 mg Fluoxetine i løpet av en måned. Jeg reagerte meget uheldig og det er ikke godt å si hvem av de det var. Kanskje var det kombinasjonen, men aldri hat jeg klikket som jeg gjorde da. Det må jeg leve med resten av livet. 

Det er slitsomt ja. Jeg ble ikke satt på alt samtidig, så kunne jo lest i journalen (eller fått behandler til å gjøre det?), er bare at jeg har dårlig hukommelse og husker feks ikke om det var litium eller abilify jeg begynte på, og når jeg begynte på neste medisin osv... Men er i alle fall ingen medisin som har hatt veldig stor effekt på meg. Har blitt satt på medisin - blitt bedre - blitt verre - satt på ny medisin osv...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er slitsomt ja. Jeg ble ikke satt på alt samtidig, så kunne jo lest i journalen (eller fått behandler til å gjøre det?), er bare at jeg har dårlig hukommelse og husker feks ikke om det var litium eller abilify jeg begynte på, og når jeg begynte på neste medisin osv... Men er i alle fall ingen medisin som har hatt veldig stor effekt på meg. Har blitt satt på medisin - blitt bedre - blitt verre - satt på ny medisin osv...

Da kan dere i hvert fall lese i journalen. 

Hvis ingen medisiner funker, er du sikker på at du har rett diagnose? 

@kupton hvordan er dette? Hvis ingen medisiner som skal hjelpe mot bipolar, kan det være en annen diagnose, eller funker det bare ikke på noen? 

Everybody skrev (2 minutter siden):

Hvilken medisin som funker er vel ingen indikasjon på hvilken diagnose man har?

Selvsagt gir det en indikasjon

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...