Gå til innhold

Hvilke medisin for BP2 depresjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar 2, K-PTSD og paranoide tanker og har ei god stund slitt med å være veldig tung på morgenen. Det kan være så ille at jeg ikke klarer å stå opp før i 11-12 tida. Det blir bedre utover dagen, men det er ganske plagsomt å ha det slik. Kan ikke bruke Lamictal pga store bivirkninger og venlafaksin ble jeg oppstemt av. Bruker Seroquel 100 mg og ikke noe annet for psyken. Hvilke andre kunne vært forsøkt? Pga overvekt og svetteproblemer bør jeg unngå medisiner som har slike bivirkninger. Jeg er noe aktiv (sykler opptil 11 kilometer) og litt sosial uten at det har effekt på min psyke. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474821-hvilke-medisin-for-bp2-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

aa-k-j skrev (13 minutter siden):

Behandler vil ikke gi meg litium og begrunner det med risiko for nyrene og den mener det ikke er førstevalget ved BP2. Rart synes jeg men men.

Hm, du har jo prøvd førstevalget og andre valget og det funka ikke. Du for spørre om han mener litium aldri vil være aktuelt 

Anonymkode: d0e5f...fcd

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm, du har jo prøvd førstevalget og andre valget og det funka ikke. Du for spørre om han mener litium aldri vil være aktuelt 

Seroquel funker jo, men tåler ikke så høye doser. Tviler på at behandler noen gang vil gi meg litium. Får nok bare prøve en eller annen antidepressiva foreløpig 😕

Sært at det skal være lettere å skrive ut orfiril enn litium. Syns førstnevnte er mye verre mht risiko for diverse. Nyrene overvåkes med blodprøver og litium forårsaker sjeldent annet enn helt levelige små bivirkninger. Får man problemer med feks nyrene så gjør man noe med det fort før det rekker å bli ille. Derav hyppige blodprøver. Hvorfor er det så høy terskel for å gi litium tror deu @kupton

aa-k-j skrev (1 time siden):

Behandler vil ikke gi meg litium og begrunner det med risiko for nyrene og den mener det ikke er førstevalget ved BP2. Rart synes jeg men men.

Synes dette er rart. Et kjapt søk på nettet så ser man at Litium også brukes mot bipolar 2 og tilbakevendende depressiv lidelse. Og nyrene overvåkes jo med blodprøver. 

Selv om noe ikke er førstevalg så betyr det jo ikke at det er et utelukket valg. 

Som her: Litium ved bipolar lidelse - St. Olavs hospital https://stolav.no/Documents/Brosjyre om Litium.pdf

Og her: 

https://forskning.no/psykiske-lidelser-medisiner-ny/litium-gir-lavere-risiko-for-a-bli-innlagt-for-bipolar-sykdom/281480

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det så høy terskel for å gi litium tror du @kupton? 

1. Kunnskapsmangel.

2. Dersom det gjelder en ustabil person so har mange intox i historien, er mange skeptiske. Dette fordi et eneste intox med noen for mange tabletter kan ta livet av pasienten.  Litium er kanskje den medisin i tablettform som har mist/smalest terapeutisk bredde.

Med terapeutisk bredde/område menes avstanden i serumkonsentrasjon mellom den dosen som gir ønsket effekt, og den dosen som gir uønskede effekter (bivirkninger). Hvis det er liten forskjell på disse dosene, sier vi at legemidlet har liten terapeutisk bredde.

kupton skrev (20 minutter siden):

1. Kunnskapsmangel.

2. Dersom det gjelder en ustabil person so har mange intox i historien, er mange skeptiske. Dette fordi et eneste intox med noen for mange tabletter kan ta livet av pasienten.  Litium er kanskje den medisin i tablettform som har mist/smalest terapeutisk bredde.

Med terapeutisk bredde/område menes avstanden i serumkonsentrasjon mellom den dosen som gir ønsket effekt, og den dosen som gir uønskede effekter (bivirkninger). Hvis det er liten forskjell på disse dosene, sier vi at legemidlet har liten terapeutisk bredde.

Jeg er forsiktig med medisiner og gambler ikke med sånt. Eneste begrunnelser behandler kommer med er risiko for nyreproblemer og at det ikke er førstevalget ved BP2. Sku visst hvilke begrunnelser jeg kan komme med for å kunne øke muligheten for i det minste forsøke litium. 

aa-k-j skrev (6 timer siden):

Jeg er forsiktig med medisiner og gambler ikke med sånt. Eneste begrunnelser behandler kommer med er risiko for nyreproblemer og at det ikke er førstevalget ved BP2. Sku visst hvilke begrunnelser jeg kan komme med for å kunne øke muligheten for i det minste forsøke litium. 

Ville bare sagt at du vet om flere med bp2 som bruker litium med hell eller å ikke ha lyktes med Lamictal og Seroquel. At du pga lang sykehistorie tenker det er på tide å forsøke litium. Tenk om den hjelper. Fungerer den ikke eller gir bivirkninger som er for kjipe så slutter du bare

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...