Gå til innhold

Er uroen jeg føler på angst eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg føler i perioder på veldig uro. Kjenner det i magen, blir kvalm også kjenner jeg det i hendene også, de mister kraft på en måte (vanskelig å forklare). Ofte kommer denne uroen uten grunn. Seroquel hjelper. Kan jeg kalle dette angst eller er det bare uro?

Anonymkode: 82e3b...1c7

Fortsetter under...

Det du lister opp er blant annet symptomer på angst i hvert fall. Det kan være du kjenner på lett angst. Jeg kjenner på lett angst nå og da føler jeg meg nervøs, det kribler i lårene og jeg blir klam i hendene. Men jeg er ikke urolig. Det blir jeg ved sterk angst derimot. 

Det som er angst for meg kan være ulikt det som er angst for deg. 

Hva legger du i uro egentlig? Rastløshet? For meg er uro ett av flere mulige angstsymptomer. 

Jeg tenker det du opplever er angststsymptomer, men om det er nok til å kalles for angst kan ikke jeg svare på. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (5 minutter siden):

Det du lister opp er blant annet symptomer på angst i hvert fall. Det kan være du kjenner på lett angst. Jeg kjenner på lett angst nå og da føler jeg meg nervøs, det kribler i lårene og jeg blir klam i hendene. Men jeg er ikke urolig. Det blir jeg ved sterk angst derimot. 

Det som er angst for meg kan være ulikt det som er angst for deg. 

Hva legger du i uro egentlig? Rastløshet? For meg er uro ett av flere mulige angstsymptomer. 

Jeg tenker det du opplever er angststsymptomer, men om det er nok til å kalles for angst kan ikke jeg svare på. 

Takk for svar. Med uro mener jeg rastløshet ja. Jeg har alltid svart nei på om jeg har angst, for jeg har tenkt at det "bare" var uro, men ja... tenkte bare jeg skulle spørre for å oppklare det en gang for alle.

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Takk for svar. Med uro mener jeg rastløshet ja. Jeg har alltid svart nei på om jeg har angst, for jeg har tenkt at det "bare" var uro, men ja... tenkte bare jeg skulle spørre for å oppklare det en gang for alle.

Jeg forbinder ikke rastløshet med de symptomene som du sier du får. Vil vel heller si det er angstsymtomer som sagt. Muligens lette, siden du har forvekslet det med uro. Likevel relevant å ta opp med behandleren din. 

Du kan lese om angst og symptomer her: 

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-og-angstlidelser/#symptomer-pa-angst

Husk man kan ha symptomer på angst uten å ha det i en slik grad at det er en angstlidelse. Du kan jo se om du kjenner deg igjen i noen av de fem angstlidelsene som er beskrevet på helenorge. 

Å være bevisst på hva som er angstsymptomer kan hjelpe mot selve angsten da en vet at det ikke er noe farlig. Også kan en lære seg verktøy for å håndtere det. Ved sterk angst liker feks jeg å være på et offentlig sted for det føles som jeg skal besvime og da vil jeg ikke være alene. Ved mild angst prøver jeg å gjøre noe aktivt som husarbeid, gå en tur, snakke med mamma etc. Å få fokus vekk fra angsten demper symptomene. Man kan også puste ned angsten, men det krever litt øvelse. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg forbinder ikke rastløshet med de symptomene som du sier du får. Vil vel heller si det er angstsymtomer som sagt. Muligens lette, siden du har forvekslet det med uro. 

Du kan lese om angst og symptomer her: 

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-og-angstlidelser/#symptomer-pa-angst

Husk man kan ha symptomer på angst uten å ha det i en slik grad at det er en angstlidelse. Du kan jo se om du kjenner deg igjen i noen av de fem angstlidelsene som er beskrevet på helenorge. 

Å være bevisst på hva som er angstsymptomer kan hjelpe mot selve angsten da en vet at det ikke er noe farlig. Også kan en lære seg verktøy for å håndtere det. Ved sterk angst liker feks jeg å være på et offentlig sted for det føles som jeg skal besvime og da vil jeg ikke være alene. Ved mild angst prøver jeg å gjøre noe aktivt som husarbeid, gå en tur, snakke med mamma etc. Å få fokus vekk fra angsten demper symptomene. Man kan også puste ned angsten, men det krever litt øvelse. 

Takk for link. Jeg kjenner meg igjen i generalisert angstlidelse ettersom uroen/angsten ikke er knyttet til noe. Den bare kommer. Hvordan puster man ned angsten?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for link. Jeg kjenner meg igjen i generalisert angstlidelse ettersom uroen/angsten ikke er knyttet til noe. Den bare kommer. Hvordan puster man ned angsten?

Du kan for eksempel puste i en firkant. Trekk pusten inn, så holder du den, så puster du ut, så holder du den. Se for deg at pusten følger en firkant. Husk å få pusten ned i magen. Vet ikke om jeg gjorde meg forstått. 

Jeg kan se om jeg finner det på YouTube. 

https://youtu.be/UTWZuuj_lDo?si=npY2vsxPAMyEEBI5

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler i perioder på veldig uro. Kjenner det i magen, blir kvalm også kjenner jeg det i hendene også, de mister kraft på en måte (vanskelig å forklare). Ofte kommer denne uroen uten grunn. Seroquel hjelper. Kan jeg kalle dette angst eller er det bare uro?

Jeg har det sånn. Antar det er en slags angst, men som oftest ikke rette mot noe spesielt , så kanskje det er mer uro eller stressreaksjon?. (Men har det også sånn hvis jeg skal til tannlegen etc.). En halv tablett sobril gjør underverker.

Anonymkode: 3fc88...cc5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...