Gå til innhold

Kan man ha fem ulike personlighetsforstyrrelser og hvor mange ganger kan man ta SCID?

Anbefalte innlegg

Jeg tok en SCID første gang ved en innleggelse for et par år siden. Jeg har BP1 med psykotiske symptomer fra før og jeg hadde akkurat hatt en lang innleggelse med mani og psykose. SCID-testen ga utslag eupf i hvert fall, tror også det ble nevnt tvangspreget og avhengig. Legen som tok den kjente meg egentlig ikke, men mente da at jeg hadde klare tegn på eupf. Ble etterhvert utskrevet og fortsatte min polikliniske behandling. De mente at de ikke kunne se tegn til diagnosen, og de har kjent meg lenge, i tillegg til at de sa den ikke kunne settes rett etter en manisk episode mens jeg fortsatt var innlagt. Halvannet år senere hadde jeg en vikarpsykiater som igjen tok opp dette med eupf, etter en hypoman/manisk episode med innleggelse ville hun også teste meg rett etter utskrivelse. Igjen slo jeg ut på i hvert fall eupf. Jeg fikk min vante psykiater tilbake, og igjen mente hun at jeg ikke hadde store tegn til dette og om så var, så var det absolutt ikke utpreget. Jeg har vært mye ut og inn av avdelingen som ligger ved poliklinikken min og de har tett samarbeid. De på avdelingen har sett meg 24/7 i ukesvis i strekk og mener jeg absolutt ikke har eupf. Psykiateren der mente at det heller var mer sannsynlig at siden jeg har tilbringt mesteparten av mitt voksene liv i sykdom og ut av inn av sykehus, omtrent ikke bodd alene osv, så er jeg en smule institusjonalisert så noen kan mistolke enkelte ting for eupf. (Enda jeg ikke sliter med raske svingninger eller sinneutbrudd eller noen av de «vanlige» tegnene). I sommer ville likevel avdelingen ta en ny SCID på meg mens jeg var innlagt for å se om de ikke kunne få en mer ordentlig kikk på det. Altså ble dette gjort av leger som mener jeg ikke har eupf. De sa dog at fordi jeg var innlagt og i en krise så kunne ikke testen brukes som et diagnostisk utgangspunkt, men at det kanskje kunne brukes som en referanse, eller noe i den duren. Testen slo ut på avhengig, tvangspreget, eupf, og de to schizotypene. Altså fem ulike. Tvangspreget var den mest utpekte. De andre var sånn akkurat utslag. Legene sa at jeg slår ut avhengig pga institusjonalisering, og de tre andre pga overlapp med BP1. Eupf ble jo ikke tatt bort eller endret på. Hvis jeg slår ut på de andre så burde jeg jo ha flere diagnoser enn bare den? Og jeg føler jo i utgangspunktet at eupf ikke passer, og når jeg da slår ut dobbelt så mye på tvangspreget så gir ikke dette mening for meg? Og hvor mange ganger kan man egentlig ta en SCID? Jeg kan jo snart alle spm. De to første gangene jeg tok den var jo egentlig ikke greit og jeg ble til og med styrt til å svare det testeren ville jeg skulle svare. Den sistnevnte gangen forsto jeg mer, men jeg var jo fortsatt syk så den kunne jo heller ikke brukes. Føler ikke jeg har fått noen rettferdig testing ..

Anonymkode: de730...68f

Fortsetter under...

Men er det så viktig for deg hvilken og hvor mange diagnoser du har? Problemene dine er jo de samme uansett. Hva med å heller fokusere på å behandle de problemene du faktisk har? Høres forøvrig ut som ditt dps er bare rot. 

Anonymkode: 4906a...aa3

Klar det er viktig om svingningene oppfattes som eufp eller bp1. Det handler om hvordan apparatet møter sykdomsbildet og hvilken behandling som gis. Jeg har bp1 selv og det ville vørt katastrofe for min mulighet til rask tilfriskning om sykdomsepisoder skulle leses som personlighetsforstyrrelse. Jeg trenger medisiner og skjerming feks. Ikke mentaliseringstrening og oppfordring til å ta ansvar selv som er møter å møte eufp på. Om ts ikke mener hun har eufp så er det sentralt å si noe om det til behandler og få til å fjerne denne diagnosen da den kan ligge i veien for riktig behandling av bp1. 

Anonymkode: f395c...9bc

37 minutes ago, AnonymBruker said:

Men er det så viktig for deg hvilken og hvor mange diagnoser du har? Problemene dine er jo de samme uansett. Hva med å heller fokusere på å behandle de problemene du faktisk har? Høres forøvrig ut som ditt dps er bare rot. 

Anonymkode: 4906a...aa3

Selvfølgelig er det viktig for meg hvilken diagnose jeg har? Hvis jeg skal behandle de problemene jeg har så må jeg jo nesten vite hva de er. Ikke viktig hvor mange, jeg bare undret meg over om det går an å ha fem ulike personlighetsforstyrrelser eller om det da er mer blandet personlighetsforstyrrelse.

Generelt svar: Ja, en kan ha fem ulike personlighetsforstyrrelser. Det er ingen grense for hvor mange ganger en kan ta SCID.

Så noe som også gjelder ditt tilfelle: For at det skal være en pf, må symptomene/avvikene være typisk for personen over tid og ikke bare knyttet til sykdomsperioder. Her syndes det dessverre over en lav sko ved at en tar SCID i forbindelse med mer og mindre akutte innleggelser og/eller alvorlige sykdomsepisoder. I ditt tilfelle er de vurderinger som er gjort av dine faste behandlere, som har kjent deg i lang tid, de klart mest valide vurderinger.

1 minute ago, kupton said:

Generelt svar: Ja, en kan ha fem ulike personlighetsforstyrrelser. Det er ingen grense for hvor mange ganger en kan ta SCID.

Så noe som også gjelder ditt tilfelle: For at det skal være en pf, må symptomene/avvikene være typisk for personen over tid og ikke bare knyttet til sykdomsperioder. Her syndes det dessverre over en lav sko ved at en tar SCID i forbindelse med mer og mindre akutte innleggelser og/eller alvorlige sykdomsepisoder. I ditt tilfelle er de vurderinger som er gjort av dine faste behandlere, som har kjent deg i lang tid, de klart mest valide vurderinger.

Takk, @kupton.

Annonse

kupton skrev (22 timer siden):

For at det skal være en pf, må symptomene/avvikene være typisk for personen over tid og ikke bare knyttet til sykdomsperioder. Her syndes det dessverre over en lav sko ved at en tar SCID i forbindelse med mer og mindre akutte innleggelser og/eller alvorlige sykdomsepisoder. I ditt tilfelle er de vurderinger som er gjort av dine faste behandlere, som har kjent deg i lang tid, de klart mest valide vurderinger.

Det sier min nåværende terapeut at er riktig, at tegn på en personlighetsforstyrrelse skal en se over tid og ikke kun i dårlige perioder. Jeg fikk aldri tatt SCID, for de mente at utslagene var så uttalte, men det kunne gå et halvt år til ett år mellom hver gang jeg ble ustabil. Jeg tok dette opp med behandler på DPS, men hun mente at diagnosen var riktig. Min nye terapeut strøk personlighetsforstyrrelse nokså raskt etter en omfattende utredning og 6-7 timer.

Eva Sofie skrev (37 minutter siden):

Jeg tok dette opp med behandler på DPS, men hun mente at diagnosen var riktig.

Dette er så fortærende. At personer som arbeider med diagnoser ikke har satt seg inn i reglene for diagnosesetting. De tror de vet, men egentlig er de inkompetente.

kupton skrev (5 timer siden):

Dette er så fortærende. At personer som arbeider med diagnoser ikke har satt seg inn i reglene for diagnosesetting. De tror de vet, men egentlig er de inkompetente.

Det er fortvilende å være pasient og føle seg misforstått. Jeg ønsker først og fremst å få riktig diagnose og derav riktig behandling. Å få behandling mot emosjonell personlighetsforstyrrelse har lite for seg om en har bipolar lidelse og motsatt.

Det tok meg flere år hos ny terapeut, å kunne stole på at han hadde rett. Jeg kunne først forstå det,etter at han forklarte at symptomene på personlighetsforstyrrelse måtte være over tid og være en forstyrrelse i personligheten. I så fall har jeg nå vært i en symptomfri periode fra min personlighetsforstyrrelse i et par år... 🤔

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...