Gå til innhold

Fysikk vs vrangforestillinger

Anbefalte innlegg

Jeg føler det var på plass med en liten avklaring.

@kupton og andre har sikkert brukt hele livet på å forklare andre at det finnes én virkelighet, at tid er ekte. Så kommer jeg med mine påstander og og trekker all tapen ut av kassetten hans med fysikk-prat.

Stephen Hawking, Everett og andre bar overbevist om at det finnes parallelle virkeligheter fordi ligningene sier det (omdiskutert).  Einstein mente at annen tid er like virkelig som annet sted.(ikke omdiskutert).

Poenget er at det har null praktisk betydning. Vi kan ikke reise til andre dimensjoner. Vi har ikke kontakt med parallelle verdener og vil aldri få det. For oss er det bare abstrakt matematikk.

Hvis noen føler at de har kontakt med andre dimensjoner så har det ingen støtte i noen vitenskap så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474845-fysikk-vs-vrangforestillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvifor er dette utan praktisk verdi? I sitt innlegg byggjer Kupton opp om narrativet at vi lever i ein kollektiv røyndom som kan tidfestast og stadfestast. Kvifor skal eg tru på dette? Det er ikkje det at eg ikkje vil tru, men eg saknar at spørsmålet vert teke på alvor. Historie er faktisk veldig viktig. Nokre seier at månelandinga har skjedd, nokre seier at den ikkje har skjedd, nokre seier at månen ikkje fins? Viss tid og rom er relativt, er det faktisk opp til kvar enkelt å avgjere dette. Mi historie er like god som di historie, same kor mykje samfunnet vil stemple annleistenkjande som sjuke og galne. Dei samfunnsmessige implikasjonane av å vere ærleg i sitt syn her, er ikkje utan praktisk verdi.

Atium skrev (8 timer siden):

Kvifor er dette utan praktisk verdi? I sitt innlegg byggjer Kupton opp om narrativet at vi lever i ein kollektiv røyndom som kan tidfestast og stadfestast. Kvifor skal eg tru på dette? Det er ikkje det at eg ikkje vil tru, men eg saknar at spørsmålet vert teke på alvor. Historie er faktisk veldig viktig. Nokre seier at månelandinga har skjedd, nokre seier at den ikkje har skjedd, nokre seier at månen ikkje fins? Viss tid og rom er relativt, er det faktisk opp til kvar enkelt å avgjere dette. Mi historie er like god som di historie, same kor mykje samfunnet vil stemple annleistenkjande som sjuke og galne. Dei samfunnsmessige implikasjonane av å vere ærleg i sitt syn her, er ikkje utan praktisk verdi.

Hæ?

Anonymkode: c9095...c09

Atium skrev (17 timer siden):

Det er ingen ting i disse teoriene som tilsier at alle kan finne opp hver sin egen virkelighet og at alt er like sant. Jeg tror det er noen teorier i humaniora som er litt sånn, men ikke i realfag.

Tid er relativt, men det er eksakte ligninger for å beregne eksakt hvordan. Det er akkurat like rigide ligninger som man hadde før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...