Gå til innhold

Er det slik at "nesten ingen" erfarne psykologer og psykiater vil jobbe på DPS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at gode fagfolk forsvinner fordi systemet er slik at folk "kastes ut" før de er friske og at det gjør noe med trivselen til de ansatte. Trist om det stemmer i mindre eller større grad .

 

Anonymkode: fb193...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bare at de kaster ut folk før de blir friske, men også at pasientene på dps må regne med svært hyppige terapeutskifter og mye sykemeldinger. 

Ja de beste og alle kjendispsykologene og psykiaterne jobber privat. 

Anonymkode: cc5e5...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg vet om som har gått fra offentlig til privat har årsaken vært at det offentlige systemet slik det er blitt, gjør at psykologene ikke føler de får gjort sin faglige gode jobb som de vet de kan og ønsker. 
1. De får ikke tid nok med pasientene. 
2. De får ikke fulgt de fra psyk til frisk(ere). 
3. De har flere andre oppgaver som gjør at en del av tid de ønsker bruke på pasientarbeid forsvinner. 

Av de jeg vet om har det ikke vært pga økonomi. Tvert imot har enkelte sagt det er litt styr å begynne privat med alt de da må sette seg inn i, samt holde styr på. Men de får drive med direkte terapeutarbeid i lang nok tid og i en kvalitet de faglig kan stå inne for. 
 

Veldig synd, for mitt inntrykk er at de flinkeste er de som går over til det private til slutt. Og gå privat er veldig dyrt for pasienter og tilnærmet umulig å få til for den «vanlige mann i gata» om en trenger behandling over tid. 

Anonymkode: 6f954...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er nok svært overdrevet. Det er mange erfarne og kompetente i den offentlige psykiatrien, men det er en utfordring at det er en utvikling som gjør denne jobben stadig mindre attraktiv. I farten kommer jeg på fire faktorer:

1. Stadig nye krav til utvidet dokumentasjon og rapportering. En økende del av arbeidstiden tilbringes foran skjerm og ikke foran pasienten. 2. Økende effektivitetskrav som som byråkrater har funnet på i en tro på at en BP2 = en BP2 og at en schizofreni er lik en annen schizofreni. Troen på en standard behandling som inkluderer lik behandlingsinnsats. 3. Stadig større del av jobben er brannslukking og stadig mindre er å bringe pasienten tilbake til sitt potensiale. 4. For spesialistene stadig mindre egen pasientbehandling og stadig mer oppfølging og veiledning av behandlere som ikke er spesialister.

.................

Jeg har hatt et kjempespennende yrkesliv som psykiater, men jeg er i tvil om jeg i dag ville anbefale en ung kollega å satse på psykiatri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (43 minutter siden):

Overskriften er nok svært overdrevet. Det er mange erfarne og kompetente i den offentlige psykiatrien, men det er en utfordring at det er en utvikling som gjør denne jobben stadig mindre attraktiv. I farten kommer jeg på fire faktorer:

1. Stadig nye krav til utvidet dokumentasjon og rapportering. En økende del av arbeidstiden tilbringes foran skjerm og ikke foran pasienten. 2. Økende effektivitetskrav som som byråkrater har funnet på i en tro på at en BP2 = en BP2 og at en schizofreni er lik en annen schizofreni. Troen på en standard behandling som inkluderer lik behandlingsinnsats. 3. Stadig større del av jobben er brannslukking og stadig mindre er å bringe pasienten tilbake til sitt potensiale. 4. For spesialistene stadig mindre egen pasientbehandling og stadig mer oppfølging og veiledning av behandlere som ikke er spesialister.

.................

Jeg har hatt et kjempespennende yrkesliv som psykiater, men jeg er i tvil om jeg i dag ville anbefale en ung kollega å satse på psykiatri.

Så trist å høre at du ikke anbefalt det! Når det er sagt har jeg en fantastisk spesialist psykiater som behandler på dps .

Anonymkode: fb193...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Overskriften er nok svært overdrevet. Det er mange erfarne og kompetente i den offentlige psykiatrien, men det er en utfordring at det er en utvikling som gjør denne jobben stadig mindre attraktiv. I farten kommer jeg på fire faktorer:

1. Stadig nye krav til utvidet dokumentasjon og rapportering. En økende del av arbeidstiden tilbringes foran skjerm og ikke foran pasienten. 2. Økende effektivitetskrav som som byråkrater har funnet på i en tro på at en BP2 = en BP2 og at en schizofreni er lik en annen schizofreni. Troen på en standard behandling som inkluderer lik behandlingsinnsats. 3. Stadig større del av jobben er brannslukking og stadig mindre er å bringe pasienten tilbake til sitt potensiale. 4. For spesialistene stadig mindre egen pasientbehandling og stadig mer oppfølging og veiledning av behandlere som ikke er spesialister.

.................

Jeg har hatt et kjempespennende yrkesliv som psykiater, men jeg er i tvil om jeg i dag ville anbefale en ung kollega å satse på psykiatri.

Hvorfor vil du ikke det?

Anonymkode: 4d864...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si helsevesenet generelt er blitt mer og mer ei "papirmølle". Ser bare på fastlegene hvor mye mer papirarbeid de har fått opp gjennom årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg er iallfall lykkelig over at noen psykiatere vil jobbe på dps og er ulykkelig over at forholdene er så krevende at mange slutter 

Anonymkode: 60a9b...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er iallfall lykkelig over at noen psykiatere vil jobbe på dps og er ulykkelig over at forholdene er så krevende at mange slutter 

Anonymkode: 60a9b...127

Jeg er også takknemlig for det! 

Anonymkode: fb193...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har jo samme utdanning og kompetanse på dps som i det private. 
De private styrer mye mer selv, og har ingen over seg som kan presse inn enda flere pasienter eller avslutte pasienter. 
Jeg hadde ikke orket å jobbet et sted der jeg ikke fikk følge opp folk skikkelig, og der det blir presset inn flere pasienter enn jeg har hatt kapasitet til 
 

Anonymkode: 161d2...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...