Gå til innhold

Hvordan trigge hypomani?

Anbefalte innlegg

Hvilke medisiner har trigget hypomani for deg? 

Hva kan du ellers gjøre selv? 

Før funket lite søvn for meg, det er jeg ganske sikker på. Nå får jeg mer angst når jeg har dårlig søvnkvalitet. Sliter også med dårlig hukommelse/mental arbeidskapasitet. 

Er så lei av å være nede i humøret, være utslitt tidlig hver kveld (men sove lite allikevel) og ikke glede meg over ting. 

Kunne rett og slett trengt en liten opptur. Jeg mener selv at jeg har vært der før, og vil gjerne dit snart igjen. 

Tips? 

Anonymkode: 67688...371

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474855-hvordan-trigge-hypomani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke medisiner har trigget hypomani for deg? 

Hva kan du ellers gjøre selv? 

Før funket lite søvn for meg, det er jeg ganske sikker på. Nå får jeg mer angst når jeg har dårlig søvnkvalitet. Sliter også med dårlig hukommelse/mental arbeidskapasitet. 

Er så lei av å være nede i humøret, være utslitt tidlig hver kveld (men sove lite allikevel) og ikke glede meg over ting. 

Kunne rett og slett trengt en liten opptur. Jeg mener selv at jeg har vært der før, og vil gjerne dit snart igjen. 

Tips? 

Går du på medisiner?

Anonymkode: c2a1c...2b0

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Går du på medisiner?

Nei. Ikke relevante i alle fall 

Sokk skrev (29 minutter siden):

Hvorfor ikke prøve å behandle depresjonen din i stedet? Hvorfor forsøke å trigge hypomani? Tenk om det er denne gangen du tipper over i mani og psykose? Hvorfor risikere det? 

1. Fordi det ikke fungerer å snakke med en om hvordan den siste tiden har vært en times tid annenhver uke. Hjelper ingenting. Er skeptisk til stemningsstabiliserende. Vil muligens vurdere ssri igjen.

2. Også fordi jeg har positive erfaringer med det jeg er ganske sikker på må ha vært hypomani. Veldig positivt med masse energi, null sosial angst, lett å prate med alle, ikke sliten, nesten ikke tid til å sove og lite behov for det. Må selvsagt passe på at det ikke bikker over I mani, men der har foreløpig bare vært en teoretisk mulighet og har aldri inntruffet, tror jeg. 

3. Villig til å risikere litt i troen på at jeg ville vært obs på det og derfor ville beholdt kontrollen. Forbinder slike tider med mye behagelig, lettelse over å like livet osv. Får vært den jeg er et sted inni der. Tro meg. Jeg er en negativ, livredd, usympatisk kjerring nå... 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har bare hatt hypomani en gang og jeg vil ikke oppleve det igjen. Har du behandler som kan hjelpe deg å behandle depresjonen?

Har en behandler som jeg ser sjeldent og som ikke er til å regne med. Og dessuten er man egentlig ansvarlig for seg selv og egen helse. Det er ingen som bare kan komme inn å redde en uten videre. Vil gjerne bruke strategier som har funket før, men de lar seg liksom ikke styre slik jeg ønsker. Er non blitt for gammel til å kunne kjøre så hardt på. Ikke mange år igjen til 40... 

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Nei. Ikke relevante i alle fall 

1. Fordi det ikke fungerer å snakke med en om hvordan den siste tiden har vært en times tid annenhver uke. Hjelper ingenting. Er skeptisk til stemningsstabiliserende. Vil muligens vurdere ssri igjen.

2. Også fordi jeg har positive erfaringer med det jeg er ganske sikker på må ha vært hypomani. Veldig positivt med masse energi, null sosial angst, lett å prate med alle, ikke sliten, nesten ikke tid til å sove og lite behov for det. Må selvsagt passe på at det ikke bikker over I mani, men der har foreløpig bare vært en teoretisk mulighet og har aldri inntruffet, tror jeg. 

3. Villig til å risikere litt i troen på at jeg ville vært obs på det og derfor ville beholdt kontrollen. Forbinder slike tider med mye behagelig, lettelse over å like livet osv. Får vært den jeg er et sted inni der. Tro meg. Jeg er en negativ, livredd, usympatisk kjerring nå... 

Det er vel ikke alltid man klarer å bevare noen «kontroll» i hypomani. Søvn trenger jo i grunn alle og går du for lenge uten det så kan jo alle bikke over i psykose. Du kan jo også risikere å falle i en enda dypere dal etter hypomanien din. Som andre her sier, bedre å kanskje behandle de problemene du har nå og finne et godt, stabilt liv.

Anonymkode: e6a86...859

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke alltid man klarer å bevare noen «kontroll» i hypomani. Søvn trenger jo i grunn alle og går du for lenge uten det så kan jo alle bikke over i psykose. Du kan jo også risikere å falle i en enda dypere dal etter hypomanien din. Som andre her sier, bedre å kanskje behandle de problemene du har nå og finne et godt, stabilt liv.

Jo da, men så heter ikke dette showet her "Ønsk deg noe, Darling". Tror vi snakker mer om noe slikt som "Så godt det går", "Nest Best" eller lignende :) Fine men urealistiske argumenter fra deg. 

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jo da, men så heter ikke dette showet her "Ønsk deg noe, Darling". Tror vi snakker mer om noe slikt som "Så godt det går", "Nest Best" eller lignende :) Fine men urealistiske argumenter fra deg. 

Beklager, men nå forsto jeg ikke hva du mente i det hele tatt.

For å svare på det siste mener jeg ikke det er urealistisk. Jeg har vært manisk og psykotisk litt for mange ganger. Det er ikke ønskelig. Det har tatt fra meg hele mitt voksene liv til nå. Nå arbeider jeg alt jeg kan for å få til å leve et godt og så stabilt liv jeg kan med færrest mulig innleggelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...