Gå til innhold

Erfaringer med å slutte på p-stav?


trillelille

Anbefalte innlegg

Beklager om dette blir feil underforum, ble usikker på hvor jeg skulle legge denne. 
Jeg beklager også dersom innlegget fremstår rotete og unødvendig langt.

Er i dag 30 år gammel, og har gått på prevensjon siden 13/14-årsalderen. P-piller inntil for 9 år siden, deretter P-stav. 
Nå er P-staven tatt ut, og jeg er så veldig nysgjerrig på hva jeg kan forvente i tiden fremover, om det i det hele tatt er noe å forvente - derfor lurer jeg på om det er noen her som nylig har sluttet og har noen erfaringer som kan være interessante å dele? 

Det hele føles liksom litt spennende i og med at jeg nå skal få bli kjent med egen kropp og syklus, og eggløsning har jo vært forhindret siden tidlig i puberteten for min del, så dette er noe jeg ikke har vært borti så lenge jeg kan huske. 

Nå er det 3 dager siden den ble tatt ut, og mensen (som var ventet i disse dager) kom i dag, til tross for at virkningen av P-staven nok er i ferd med å ebbe ut. Usikker på om jeg bør være overrasket over at den kom som den skulle til tross, eller om det er å forvente når uttak tross alt skjer såpass tett opp mot «syklusen» jeg har hatt til nå? 
Ser at det skrives at syklusen vanligvis er tilbake til normalen innen 6-12 uker etter at P-staven er fjernet, men er det noen som har vært borti at den har vært på plass enda tidligere? Regner med at jeg må smøre meg med litt tålmodighet og se når og hvordan de neste rundene blir, men jeg velger å spørre her allikevel, og håper noen kan komme med sine opplevelser om den første tiden etter fjerning av P-stav (eller spiral, siden denne skal være lik mtp virkestoff). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trillelille skrev (8 timer siden):

Regner med at jeg må smøre meg med litt tålmodighet og se når og hvordan de neste rundene blir, men jeg velger å spørre her allikevel, og håper noen kan komme med sine opplevelser om den første tiden etter fjerning av P-stav (eller spiral, siden denne skal være lik mtp virkestoff). 

Jeg har ikke erfaring med p-stav, men for mange år siden hadde jeg hormonspiral og hadde samme erfaring som deg da jeg tok den ut. Jeg hadde riktignok ikke hatt den mer enn et par år da. Fikk en voldsomt kraftig mens omtrent rett etter uttak og den varte i noen dager, etter det gikk jeg rett i normal syklus 3 uker etter. :) Men det er nok veldig individuelt, noen har blødningsforstyrrelser eller ikke får tilbake mensen igjen på månedsvis etter å ha sluttet med hormonprevensjon, i alle fall p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med p-stav, men for mange år siden hadde jeg hormonspiral og hadde samme erfaring som deg da jeg tok den ut. Jeg hadde riktignok ikke hatt den mer enn et par år da. Fikk en voldsomt kraftig mens omtrent rett etter uttak og den varte i noen dager, etter det gikk jeg rett i normal syklus 3 uker etter. :) Men det er nok veldig individuelt, noen har blødningsforstyrrelser eller ikke får tilbake mensen igjen på månedsvis etter å ha sluttet med hormonprevensjon, i alle fall p-piller.

Tusen takk for svar! 🥰 
Den er foreløpig ganske kraftig her også (var det i en kortere periode på P-stav også, men det «normaliserte» seg ganske kjapt og gikk over til å bli mer normal mengde), så jeg er litt spent på hvor lenge dette varer. 
At du gikk over i normal syklus 3 uker etter er jo helt supert, håper det går problemfritt for min del også. 

Hele tanken med å slutte på prevensjon er jo at det kanskje med tiden vil ende i en graviditet (vi er begge der at vi ikke ønsker å prøve febrilsk og at det som skjer skjer), og akkurat det føles ganske spennende. Aldri vært «ubeskyttet» før, så dette er noe nytt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger ca en måned foran deg i løypen og fjernet p-stav i starten av august. Fikk da også mensen kort tid etter som forventet 😊 Var hos gynekolog for celleprøve og generell kontroll i forrige uke, og da kunne gynekologen se på intern ultralyd at jeg hadde hatt eggløsning! Men jeg tror ikke kroppen er tilbake til noe normal enda, da jeg nå har 3. blødning på litt over en måned. Blir spennende å se hvor lang tid det tar 😄

Endret av Amkn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Amkn skrev (På 8.9.2023 den 16.50):

Jeg ligger ca en måned foran deg i løypen og fjernet p-stav i starten av august. Fikk da også mensen kort tid etter som forventet 😊 Var hos gynekolog for celleprøve og generell kontroll i forrige uke, og da kunne gynekologen se på intern ultralyd at jeg hadde hatt eggløsning! Men jeg tror ikke kroppen er tilbake til noe normal enda, da jeg nå har 3. blødning på litt over en måned. Blir spennende å se hvor lang tid det tar 😄

Tusen takk for svar! 😄 Jeg har foreløpig ikke blødd mer enn da jeg fikk mensen rett etter at den ble tatt ut, men til gjengjeld sitter jeg nå med en positiv graviditetstest, 4 dager før ny mens (ifølge «gammel» syklus) skulle startet. 🫣 Så eggløsning har det åpenbart vært, tror til og med jeg opplevde dette EL-slimet. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trillelille skrev (14 minutter siden):

Tusen takk for svar! 😄 Jeg har foreløpig ikke blødd mer enn da jeg fikk mensen rett etter at den ble tatt ut, men til gjengjeld sitter jeg nå med en positiv graviditetstest, 4 dager før ny mens (ifølge «gammel» syklus) skulle startet. 🫣 Så eggløsning har det åpenbart vært, tror til og med jeg opplevde dette EL-slimet. 😅

Kan man gratulere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 time siden):

Kan man gratulere? :)

Haha! Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg skal være overlykkelig eller vettskremt.. 😅
Men jo, jeg tror det bare er hyggelig. 😊
Var bare ikke forberedt på at det ville gå SÅ fort, var mer innstilt på at vi i alle fall ville ha noen måneder på oss (selv om vi begge er veldig klar over at det også kunne gå fort). Mannen har vært på reise i helgen så jeg har ikke fortalt ham det ennå, og er så usikker på hvordan jeg skal legge det frem.
Det kommer sikkert naturlig, men har liksom ikke lyst til å «overfalle» ham med SÅ store nyheter med en gang heller om han kommer hjem i natt og er kjempesliten heller. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...