Gå til innhold

Hvor går grensen for psykose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det sentrale i psykosen er vrangforestillingen (ikke hallusinasjoner). En vrangforestilling er en feil eller opplagt uriktig forestilling som for pasienten har absolutt sannhetsverdi. Den er upåvirkelig av fornuft, logikk og argumentasjon - dog skal pasientens kulturbakgrunn tas i betraktning.

kupton skrev (18 minutter siden):

Det er psykotisk, men det trenger ikke behandles. Det finnes mange slike eksempel.

Så når jeg i mine BP-depresjoner har vært av ulike oppfatninger som feks at jeg må ofre meg (dø) for at verden skal bestå, men har vært usikker og skjønt at det jeg tenker er noe kanskje ikke alle deler og derfor ikke kringkastet det. Da er det grensepsykose siden det innebærer tvil og ingen fullstendig overbevisning men en genuin usikkerhet? 

Cybele skrev (Akkurat nå):

Så når jeg i mine BP-depresjoner har vært av ulike oppfatninger som feks at jeg må ofre meg (dø) for at verden skal bestå, men har vært usikker og skjønt at det jeg tenker er noe kanskje ikke alle deler og derfor ikke kringkastet det. Da er det grensepsykose siden det innebærer tvil og ingen fullstendig overbevisning men en genuin usikkerhet? 

Ja, i utgangspunktet har du rett. Men jeg vil ikke være bastant på individnivå, da en må oppleve pasienten i RL på det tidspunkt vedkommende har disse forestillingene for å kunne vurdere det sikkert. Dette er vanskelige grenseoppganger som må gjøres individuelt der og da i hvert enkelt tilfelle.

Vendi skrev (2 timer siden):

Jeg har også hatt en slik forestilling om at jeg skal ofre meg/dø for at andre skal få det bedre ("universell frelse", om du vil. Kanskje er det ikke en så uvanlig forestilling som jeg trodde? Interessant er det i alle fall. Jeg hadde også rom for litt tvil da, men jeg ble innlagt likevel. 

Hva var det som fikk deg i de tanker/akkurat den vrangforestillingen? 

Anonymkode: c4d5e...6ed

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva var det som fikk deg i de tanker/akkurat den vrangforestillingen? 

Anonymkode: c4d5e...6ed

Personlig ble jeg playa kraftig av en jeg var sykelig forelsket i, at jeg til slutt trodde jeg var i et spill med verdens beste player

play=spill 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...