Gå til innhold

Ditt beste tips mot depresjon

Anbefalte innlegg

Nå ønsker jeg ikke generelle tips som å sove til rett tid, fysisk aktivitet og sunn mat. Men litt mer konkrete tips.

Feks den psykomotoriske fysioterapeuten min sendte med meg en ballong idag som jeg skulle leke med sønnen min med. Det virket fint. Vi koste oss den stunden.

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474866-ditt-beste-tips-mot-depresjon/
Del på andre sider

• Fru2020 endret tittelen til Ditt beste tips mot depresjon

Fortsetter under...

Vet ikke om det hjelper mot klinisk depresjon, men jeg var veldig langt nede en periode etter det ble slutt mellom meg og eksen. Alt inni meg var svart og tomt.

Jeg gikk da en liten fjelltur som var så krevende at jeg måtte ligge nærmest langflat og dra meg opp fra lyngbusk til lyngbusk på slutten. Jeg måtte bruke all konsentrasjon på å komme meg opp og hadde der med ikke noe overskudd igjen til å gruble eller i det hele tatt være nedfor.

Da jeg til slutt kom opp så følte jeg både på mestringsfølelse over å ha klart det og endorfinrus etter den krevende turen. De negative følelsene kom jo etterhvert tilbake, men den gode følelsen varte en liten stund. :)

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Nå ønsker jeg ikke generelle tips som å sove til rett tid, fysisk aktivitet og sunn mat. Men litt mer konkrete tips.

Feks den psykomotoriske fysioterapeuten min sendte med meg en ballong idag som jeg skulle leke med sønnen min med. Det virket fint. Vi koste oss den stunden.

Jeg har et lite tips som fungerer for meg - hver gang jeg går inn i en nedstemt/depressiv periode.

Det er å "forplikte" seg selv til å gjøre en liten sak hver dag, om så å kun gå ut med søpla, hente posten, ta ut av oppvaskmaskinen, skifte på sengen, rydde litt i stuen, vaske over badet, shine opp kjøkkenet litt, støvsuge e.l.

Legg merke til at det er oppgaver som gjør at det blir litt ryddigere rundt deg - det er med hensikt. Jeg er i hvert fall slik at dersom det er ryddig og rent rundt meg, trives jeg også bedre med meg selv.

Om dette ikke føles så viktig for deg, der er vi forskjellige, er egentlig poenget at du gjør ett eller annet hver dag, for å øve opp den daglige aktivitetsmuskelen. Ofte med depresjon, følger også med passivitet. I starten kan det være nok å komme seg ut av sengen og få tatt en dusj - det kan være en god følelse bare det. Gjør aktiviteter du trives med, om det er lettere å få til enn å få det ryddigere og rent rundt deg.

Jeg trives veldig godt med å høre på lydbøker og da kan det lett gå 3-5 timer, gjerne mens jeg sysler med andre ting.

PS: Og husk generelt at om du har en dårligere dag, betyr ikke det det samme som at du rykker tilbake til start, men at du kan ha tatt ett eller to steg tilbake. Det er viktig å minne seg selv på. De stegene tar du lett igjen...

Jeg syns de generelle tipsene du nevner er nyttige. Noen ganger ønsker mennesker sånne hokus pokus- løsninger når det gjelder problemer- om det er slanking eller annet psykisk.

Det er lite hokus pokus. Det er jobb og det krever innsats, og å skjønne at oftest ER det "enkle" og velkjente det beste. 

Du skriver at du det nok blir sofaen i helgen pga depresjon. Sofaen er jo fiende nr 1? Du må ikke gi etter, men handle mot. 

Jeg har vært deprimert og ja, en stund gikk jeg rundt som en zombie. Men så måtte jeg tenke søvn, hygiene og kosthold ( så utrolig viktig!! ) og tvang meg selv. Og nei, det var ikke morsomt og ingen fornøyelse før det begynte å virke etter en tid. Da gikk det framover også! 

Så kan du finne noen mennesker som inspirerer deg. På nett eller i virkeligheten. De som løfter og er positive uten å bli euforiske, men er nøkterne og har noe i toppen. Det er mange av dem, så bare å lete. Jonna Jinton er en jeg vil anbefale. Veldig varmt også. 

Andre mennesker og musikk og bøker+ å være kreativ. 

Alt det er enkle og nyttige verktøy tenker jeg da 🙂

Endret av Kashmir

For meg funker alt som har med måloppnåelse å gjøre. Sette meg et stort eller bittelite mål også jobbe mot det. Det har hjulpet meg ut av mørket noen ganger. Det kan være små ting, som å lage litt mat, pusle et puslespill, legge på rent sengetøy, eller større ting, f.eks fjelltur som nevnes ovenfor eller trening/fysisk aktivitet (der er det viktig med veldig overkommelige delmål, f.eks i dag skal jeg jogge 15 min, eller i dag skal jeg bare komme meg innenfor døra på treningssenteret, så kan jeg gjøre hva jeg vil etter det). Det er ikke så viktig hva det er, bare det gir en liten følelse av å ha nådd et mål eller gjort noe på veien mot et mål. 

Jeg er en sånn person som blir skikkelig irritert hvis folk rundt meg snakker om gode rutiner og alt man skal være så «flink» å gjøre når man er deprimert, sånn som å dusje/kle på seg, faste, sunne måltider, fysisk aktivitet etc. Som om det er min feil at jeg er deprimert og at jeg kan slutte å være deprimert om jeg bare er flink nok til å gjøre de riktige tingene. Det føles som et mas og det gir meg ikke glede i det hele tatt. Men om jeg klarer å omformulere en aktivitet til noe jeg gjør av fri vilje, og at det bidrar til å nå et mål som jeg har satt, så føles det plutselig helt annerledes og det hjelper på humøret. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...