Gå til innhold

Hva skjer med behandler/systemet om hen mister en pasient i selvmord?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Opprettes det tilsynssak og hvordan er gangen der?

Anonymkode: 56b50...550

Har ikke egen erfaring med at det skjer så mye. Da det skjedde med venninnen min var jeg pårørende og jeg fikk bare en samtale med psykologen hennes.

Anonymkode: 1bfaf...141

Si det. Jeg hadde et alvorlig forsøk som medførte en måned på sykehus og flere operasjoner. De ville ikke en gang ta kontakt og si de vurderte feil. 

Men jeg liker å tro at hadde jeg ikke overlevd så hadde det blitt en slags tilsynssak. 

Samtidig kan man som behandler bare ikke hindre alt. De er mennesker ikke klarsynte guder. 

Glitter skrev (1 minutt siden):

Si det. Jeg hadde et alvorlig forsøk som medførte en måned på sykehus og flere operasjoner. De ville ikke en gang ta kontakt og si de vurderte feil. 

Men jeg liker å tro at hadde jeg ikke overlevd så hadde det blitt en slags tilsynssak. 

Samtidig kan man som behandler bare ikke hindre alt. De er mennesker ikke klarsynte guder. 

Behandler har ikke ansvar for om noen velger å ta livet sitt nei.

Ts

Annonse

Behandler er aldeles ikke ansvarlig for noens selvmord. Det er en belastning for terapeuten om en pasient tar livet sitt selvsagt. Men det er ikke behandlers ansvar. Er man innlagt er det noe annet, selvmord på institusjon gjør at tilsyn åpnes  

Anonymkode: 4b1b0...78b

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei si det da om det er relevant for svaret ditt i tråden 

Anonymkode: 4b1b0...78b

Ansvaret var mitt, men jeg sa tydelig ifra om hvilke tvingende krefter som jeg ikke hadde kontroll over. Som likevel ikke ble hørt.

Vil ikke si noe særlig mer enn det da det er et sårt tema. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har ikke egen erfaring med at det skjer så mye. Da det skjedde med venninnen min var jeg pårørende og jeg fikk bare en samtale med psykologen hennes.

Var det psykologen til venninnen din eller du selv som spurte om samtale? 

Og hva slags info fikk du av psykologen? 

Anonymkode: 81530...c60

54 minutes ago, AnonymBruker said:

Var det psykologen til venninnen din eller du selv som spurte om samtale? 

Og hva slags info fikk du av psykologen? 

Anonymkode: 81530...c60

Jeg fikk spørsmål om jeg ønsket samtale og det ønsket jeg. Hadde da rett på å få vite litt om hva som hadde skjedd i det siste og litt sånn. Psykologen hennes var ganske fersk og dette var nok hennes første møte med et sånt tilfelle så hun var ganske knust, som igjen ble litt vanskelig for meg.

Annonse

Det opprettes rutinemessig tilsynssak når noe tar sitt liv mens de er i behandling.

Det er Statsforvalteren (Fylkeslegen/Helsetilsynet) som gjennomfører tilsynet.

Endret av kupton
kupton skrev (12 minutter siden):

Det opprettes rutinemessig tilsynssak når noe tar sitt liv mens de er i behandling.

Det er Statsforvalteren (Fylkeslegen/Helsetilsynet) som gjennomfører tilsynet.

Og det betyr gjennomgang av journal og behandling sammen med behandler?

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Selv om det er  lagt inn "kommentar" om at pårørende (andre?) ikke skal kunne hente ut journal?

Ja. Pårørende får ikke se journalen. Men Helsetilsynet får innsyn. Uten det kan de ikke gjennomføre sitt tilsyn.

kupton skrev (7 minutter siden):

Ja. Pårørende får ikke se journalen. Men Helsetilsynet får innsyn. Uten det kan de ikke gjennomføre sitt tilsyn.

Har du opplevd at pårørende henter ut journalen etter familie/barn dør? De som ikke har lagt inn kommentar om at de ikke ønsker innsyn etter sin død.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...