Gå til innhold

Er dette panikkanfall?

Anbefalte innlegg

Jeg har sliti med angst nesten hele livet. Fikk diagnosen bp 1 for en del år siden og begynte da på medisiner mot det. Har vært sterkt medisinert de siste årene og har ikke kjent så mye til angsten, selv om den kom sånn av og til. Nå i sommer har jeg sluttet på flere medisiner og panikkanfall har begynt å komme tilbake. Jeg er vant til at jeg får anfall som varer noen min hvor jeg føler jeg ikke får puste og holder på å dø og svetter osv. de klassiske egentlig. 

Dog nå i det siste har jeg begynt å få det jeg i hvert fall har trodd er angst, men som varer veldig veldig mye lenger. Det kan gå flere timer og disse lange anfallene kan vare i flere dager med bare dagers opphold. Jeg får ikke direkte følelsen av at jeg ikke får puste, men pulsen stiger så jeg puster jo litt raskere. Jeg skjelver veldig og musklene spenner seg så mye at jeg til tider bare baller meg sammen og klyper meg selv og får kjevelås. Jeg har nesten ikke fysiske følelser og det er derfor jeg holder så hardt på meg selv. Jeg føler ikke redselen for å dø, men det er svært ubehagelig og lammende. Det bare føles så annerledes fra den vanlige angsten jeg er vant til. Mye mer kun fysisk.

Vil også understreke at jeg har gått ned veldig mye i vekt siden medisinslutt og har problemer med å få i meg næring så det hjelper sikkert ikke.

Noen som kjenner seg igjen eller har erfaring?

Anonymkode: 6d072...da5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474883-er-dette-panikkanfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spenner jo musklene når du har angst, så jeg tror du beskriver angst son den også kan være. 

Men hvorfor har du sluttet på flere medisiner? Det ser jo ikke ut som at det var en god idé? 

Og så det med å få i seg næring. Du må få i deg vitaminer osv. Selvfølgelig påvirker det psyken når kroppen ikke får næringen den skal ha. Kosthold er utrolig viktig, så du må få i deg det viktigste. Har du sperre for å spise også? 

Endret av Kashmir
7 minutes ago, Kashmir said:

Du spenner jo musklene når du har angst, så jeg tror du beskriver angst son den også kan være. 

Men hvorfor har du sluttet på flere medisiner? Det ser jo ikke ut som at det var en god idé? 

Og så det med å få i seg næring. Du må få i deg vitaminer osv. Selvfølgelig påvirker det psyken når kroppen ikke får næringen den skal ha. Kosthold er utrolig viktig, så du må få i deg det viktigste. Har du sperre for å spise også? 

Ja, det er bare så voldsomt. Alt står i helspenn. Jeg har ikke kontroll over musklene omtrent.

Jeg har sluttet på flere i samarbeid med behandler for å prøve å klare meg på minst mulig. Det er vanskelig å få frem for dem at det kanskje ikke fungerer så godt.

Jeg har byttet ut en medisin med en annen som har gjort meg veldig kvalm. Så jeg tror kombinasjonen av å ha stoppet på noen og oppkast/kvalme/dårligere matlyst pga del nye har ført til vektnedgangen. Jeg har også slitt mye med næringsvegring i dårlige perioder, men da har det vært psykotisk betinget. Før medisinering hadde jeg også tendenser til sf, men da var jeg 19/20. Kanskje medisiner kan ha vært med på å bedre den biten også? Bare spekulering..

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er bare så voldsomt. Alt står i helspenn. Jeg har ikke kontroll over musklene omtrent.

Jeg har sluttet på flere i samarbeid med behandler for å prøve å klare meg på minst mulig. Det er vanskelig å få frem for dem at det kanskje ikke fungerer så godt.

Jeg har byttet ut en medisin med en annen som har gjort meg veldig kvalm. Så jeg tror kombinasjonen av å ha stoppet på noen og oppkast/kvalme/dårligere matlyst pga del nye har ført til vektnedgangen. Jeg har også slitt mye med næringsvegring i dårlige perioder, men da har det vært psykotisk betinget. Før medisinering hadde jeg også tendenser til sf, men da var jeg 19/20. Kanskje medisiner kan ha vært med på å bedre den biten også? Bare spekulering..

Ok. Hvis det er i samarbeid med behandler så stiller det seg annerledes. Jeg kan ikke uttale meg om det 🙂 jeg trodde du hadde sluttet på eget intiativ, for det er jo noen som gjør det i perioder. 

Kanskje du kunne bruke puste, og avslapningsteknikker? Det er jo ikke akkurat godt når muskler er i helspenn! Og det blir belastende på flere og flere muskler også, sånn etterhvert. 

Klarer du å få i deg frukt da? Det er kanskje ikke så kvalmende? Jeg tenker at vitaminer er utrolig viktig, men jeg er muligens litt freak der fordi kosthold har så mye å si. Om du sjekker ut hva du klarer å få i deg? Eller ta ihvertfall vitamintilskudd 🙃

Kjøp deg boksesekk 🙂 det er veldig bra trening for både hode og kropp. Bare strekk ut og varme opp litt før og etter. Jeg er seriøs altså. Boksing er helt fantastisk trening! 

2 minutes ago, Kashmir said:

Ok. Hvis det er i samarbeid med behandler så stiller det seg annerledes. Jeg kan ikke uttale meg om det 🙂 jeg trodde du hadde sluttet på eget intiativ, for det er jo noen som gjør det i perioder. 

Kanskje du kunne bruke puste, og avslapningsteknikker? Det er jo ikke akkurat godt når muskler er i helspenn! Og det blir belastende på flere og flere muskler også, sånn etterhvert. 

Klarer du å få i deg frukt da? Det er kanskje ikke så kvalmende? Jeg tenker at vitaminer er utrolig viktig, men jeg er muligens litt freak der fordi kosthold har så mye å si. Om du sjekker ut hva du klarer å få i deg? Eller ta ihvertfall vitamintilskudd 🙃

Kjøp deg boksesekk 🙂 det er veldig bra trening for både hode og kropp. Bare strekk ut og varme opp litt før og etter. Jeg er seriøs altså. Boksing er helt fantastisk trening! 

Morsomt du nevner det, har drevet med boksing siden jeg var 17 ☺️ Vært dårlig med det i det siste bare pga sykdom og slikt. Har hatt planer om å starte opp igjen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Morsomt du nevner det, har drevet med boksing siden jeg var 17 ☺️ Vært dårlig med det i det siste bare pga sykdom og slikt. Har hatt planer om å starte opp igjen.

Å. 😅 Da vet du om det! Hehe

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...