Gå til innhold

Noe statistikk på hvor mange som feildiagnostiseres med schizofreni?

Anbefalte innlegg

Vet om flere som har blitt feildiagnostisert med schizofreni der diagnosen senere viste seg å være en annen. Ofte en traumediagnose. Noen som har statistikk? 

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyheter/2020/11/20/amdjed-var-feildiagnostisert-i-13-ar-jeg-begynte-a-grate-da-psykiateren-fortalte-det/

Anonymkode: bd9fc...c6c

Fortsetter under...

Han sier jo i artikkelen at han spurte behandlerne om traumebehandling men ble ikke hørt. Ellers så hadde han rusutløst psykose flere ganger som også sikkert kan misoppfattes som en psykoselidelse. Så diagnosen var nok ikke helt feil siden han var psykotisk flere ganger. Det er jo dårlig arbeid av behandlerne som skal behandle en at man ikke får skikkelig hjelp og at man ikke blir tatt på alvor når man forteller om noe, noe jeg selv har opplevd.

kupton skrev (32 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes noen statistikk på dette.

Hva slags erfaring har du selv angående akkurat dette da? 

Annonse

kupton skrev (1 minutt siden):

Vi hadde en konservativ linje der vi fulgte alle kriterier i diagnosemanualen. Kan i farten ikke huske noen som fikk schizofrenidiagnose der vi senere endret den.

Som regel er det en annen lege enn den som satte den som finner ut av det for den legen som satt diagnosen vil neppe innrømme en så stor feil. Ofte får de tunnelsyn også og ser dermed alle symptomer og problemer denne pasienten har i lys av den diagnosen de har satt

Tror det er ganske sjeldent at noe diagnostiseres som schizofren gjennom mange år uten å være det. Ille at det var skjedd men neppe stor risiko for at det skjer. At ptsd gir seg uttrykk gjennom schizofreni-lignende symptomer i årevis er også utradisjonelt for ptsd-diagnosen hvor symptomene normalt ikke er veldig like symptomene på schizofreni. Så her har det vært mange uheldige omstendigheter på en gang. 

Anonymkode: 66b34...829

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så skjeldent er det desverre ikke. Jeg har en sak gående nå . Ligner på den i linken ,minus ,rus. 

Anonymkode: 0382e...79f

Kan jo være sjeldent selv om du har en sak gående. Så du har egentlig ptsd tenker du og har hatt schizofrenilignende symptom og blitt behandlet som schizofren? Kjipt, det skjønner jeg. Men noen ganger tar det tid å sette diagnose. Jeg fikk BP 12 år etter første sykdomsepisode og innleggelse. Ptsd, spiseforstyrrelser mm ble vurderer underveis fordi jeg hadde trekk fra dette. Ikke lett for behandlere å vite sikkert når symptomene er tydelige i en annen retning eller diffuse 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jo være sjeldent selv om du har en sak gående. Så du har egentlig ptsd tenker du og har hatt schizofrenilignende symptom og blitt behandlet som schizofren? Kjipt, det skjønner jeg. Men noen ganger tar det tid å sette diagnose. Jeg fikk BP 12 år etter første sykdomsepisode og innleggelse. Ptsd, spiseforstyrrelser mm ble vurderer underveis fordi jeg hadde trekk fra dette. Ikke lett for behandlere å vite sikkert når symptomene er tydelige i en annen retning eller diffuse 

Her handlet det vel litt om hvor lite lyhøre behandlere var også. Når han ba om traumebehandling og ikke ble møtt på det, så bør det jo rettes litt kritikk til helsepersonell som vender døve ører til.

Ingen kan forlange at noen yrkesgrupper alltid handler feilfritt, men man kan jo ikke akseptere alt heller. 

Kashmir skrev (27 minutter siden):

Her handlet det vel litt om hvor lite lyhøre behandlere var også. Når han ba om traumebehandling og ikke ble møtt på det, så bør det jo rettes litt kritikk til helsepersonell som vender døve ører til.

Ingen kan forlange at noen yrkesgrupper alltid handler feilfritt, men man kan jo ikke akseptere alt heller. 

Ingen har sagt imot noe av det du sier. Det er implisitt og selvsagt. Tema i tråden er om det er sjeldent eller ei at denne type feildiagnistiseringer forekommer

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mangelfull utredet, sier de selv . Feil diagnose snart 20 år.

Anonymkode: 0382e...79f

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen har sagt imot noe av det du sier. Det er implisitt og selvsagt. Tema i tråden er om det er sjeldent eller ei at denne type feildiagnistiseringer forekommer

Jeg kommenterte på den siste setningen du skrev, og at det kan rettes kritikk når behandlere ikke møter viktige innspill fra pasienter. Apropos at "det ikke er så lett for behandlere"

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Jeg kommenterte på den siste setningen du skrev, og at det kan rettes kritikk når behandlere ikke møter viktige innspill fra pasienter. Apropos at "det ikke er så lett for behandlere"

Setter du den utvalgte leddsetningen i kontekst med mine andre setninger, hvor den hører hjemme og bør leses, ser du at jeg ikke har skrevet noe om at behandlere som feildiagnostiserer ikke bør kritiseres for det. Selvsagt bør det det om kritikken er berettighet. Jeg sier at det heldigvis ikke skjer så ofte. 

stjernestøv skrev (7 timer siden):

Jeg fikk schizofreni diagnose av to ulike plasser og nå har jeg schizoaffektiv, var vel det jeg hadde hele tiden i grunn. 

Schizoaffektivdiagnose kommer alltid etter at pasienten enten tidligere har hatt diagnosen schizofreni eller bipolar lidelse.

kupton skrev (22 minutter siden):

Schizoaffektivdiagnose kommer alltid etter at pasienten enten tidligere har hatt diagnosen schizofreni eller bipolar lidelse.

Det visste jeg ikke. Veldig oppklarende! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...