Gå til innhold

boligpriser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tror dere boligprisene går ned hele neste år, eller snur det og de begynner å stige igjen?

Anonymkode: 82a4d...e6c

Det snur ikke før renten går ned, og det kan bli en stund til.

Anonymkode: 209fa...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det bygges mindre enn behovet, så jeg tenker det ikke kommer til å gå mye ned. 
 

Men dette har til og med økonomer problemer med å spå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (På 7.9.2023 den 17.00):

Det bygges mindre enn behovet, så jeg tenker det ikke kommer til å gå mye ned. 
 

Men dette har til og med økonomer problemer med å spå.

Hvorfor står da så mange ledige? Jeg tror ikke det egentlig er mindre enn behovet. Det har kanskje mer med hvor storkrevende folk skal være til plass og standard.

Anonymkode: 31ea1...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor står da så mange ledige? Jeg tror ikke det egentlig er mindre enn behovet. Det har kanskje mer med hvor storkrevende folk skal være til plass og standard.

Anonymkode: 31ea1...2a2

Fordi folk ikke har råd. Det er fortsatt mangel på boliger. Det er vanskelig å betjene store lån med vanlig inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kan prøve meg på å mene noe om dette:

En økt rente vil isolert sett virke negativt på boligprisene. Dette skyldes 1) de faktiske kostnadene, og 2) at fram til nokså nylig, var "påslaget" du måtte tåle i renteøkning, uendret fra da renta var lav. Det betyr at på en utlånsrente i dag på 5,5% var påslaget 5%, slik at du teoretisk sett måtte tåle en rente på 10,5% og lånet ble kalkulert ut fra det. Da er det åpenbart at utlånsveksten faller og boligprisene det samme.

Imidlertid ble dette påslaget nylig endret fra 5% til 3% - dette er nok forklaringen på at boligprisene har holdt seg nokså greit.

Jeg tror vi framover kommer til å se et boligmarked som skiller en del fra område til område, ut fra hvor stort press det er mht. mangel på boliger. Denne effekten motvirker jo effekten av renteøkningene. Når boligprisene faller, bygges det mindre boliger. F.eks. i Oslo skal nok prisene noe ned, men jeg kommer ikke unna at dersom du er langsiktig, er det ikke nødvendigvis noen dårlig ide å kjøpe bolig nå. Det er mye enklere å gjøre "kupp" nå, når interessen i markedet er lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...