AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 Vet de tar av de andre klærne Anonymkode: 3df7a...855 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 I verste fall ja. Hvis du er tvangsinnlagt og de har meget sterk mistanke om at du har med våpen eller narkotika inn i avdelingen. Ikke sett deg selv i den situasjonen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 Ja, i noen få situasjoner. F.eks. hvis man er innlagt for tvungen avrusning og får tak i rusmidler. Anonymkode: fba27...314 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, i noen få situasjoner. F.eks. hvis man er innlagt for tvungen avrusning og får tak i rusmidler. Anonymkode: fba27...314 Jeg har vært på tvunget avrusning og måtte ikke kle av meg i det hele tatt. Men hadde ikke kunnet fått fatt i rus for det var utgang med følge. TS er du vant med at man må av med klærne? Det har jeg aldri opplevd noen steder. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (På 7.9.2023 den 7.32): Vet de tar av de andre klærne Anonymkode: 3df7a...855 Om de har grunn til å mistenke at du gjemmer noe der, kan de selvsagt det. De kan også ransake eiendeler og/eller rommet. Men, som @kupton sier, er det veldig opp til deg selv hva som skjer. Her i byen, mener jeg at de har metalldetektor tilknyttet akuttavdelingene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Eva Sofie skrev (Akkurat nå): Om de har grunn til å mistenke at du gjemmer noe der, kan de selvsagt det. De kan også ransake eiendeler og/eller rommet. Men, som @kupton sier, er det veldig opp til deg selv hva som skjer. Her i byen, mener jeg at de har metalldetektor tilknyttet akuttavdelingene. Støtter denne, men av og til Eva Sofie så slår tydeligvis ikke denne ut. Jeg vet om et tilfelle hvor en narkoman slapp inn med stoff på seg. Hen hadde gjemt det mellom tærene. Anonymkode: 694de...65a 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg ble tvunget til å ta av alle klær og underbuksa ved innkomst. De sa at sånn må de bare gjøre og at de gjør det med alle. Jeg har ikke noe historikk på selvskading heller Anonymkode: 3df7a...855 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Støtter denne, men av og til Eva Sofie så slår tydeligvis ikke denne ut. Jeg vet om et tilfelle hvor en narkoman slapp inn med stoff på seg. Hen hadde gjemt det mellom tærene. Anonymkode: 694de...65a Metalldetektor slår jo ikke ut på narkotika da. Så ikke rart den ikke slo ut. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Glitter skrev (5 minutter siden): Metalldetektor slår jo ikke ut på narkotika da. Så ikke rart den ikke slo ut. Med så mye rart de blander ut narkotikaen med så forundrer det meg ikke om den slår ut på narkotika også 😅 Anonymkode: 3df7a...855 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med så mye rart de blander ut narkotikaen med så forundrer det meg ikke om den slår ut på narkotika også 😅 Anonymkode: 3df7a...855 De blander ikke ut med metall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Glitter skrev (3 timer siden): De blander ikke ut med metall. Vært borti mye rart jeg. Anonymkode: 3df7a...855 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Glitter skrev (8 timer siden): De blander ikke ut med metall. 😂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg ble tvunget til å ta av alle klær og underbuksa ved innkomst. De sa at sånn må de bare gjøre og at de gjør det med alle. Jeg har ikke noe historikk på selvskading heller Anonymkode: 3df7a...855 Jeg synes, helt ærlig, at det er en trist utvikling at det gjøres som ren rutine på alle pasienter. Men jeg kan tildels også forstå det. Men for strenge sikkerhetstiltak kan også føre til at en forsøker å omgå tiltakene - de som virkelig vil, får det til. Da jeg ble tvunget nakenvisitert, det må ha vært rundt 2011, var jeg et skjelvende blad, men da jeg gjorde litt motstand pga. redsel ble rommet brått fylt opp av 6 pleiere til i tillegg til de to som var der allerede. Nå i ettertid, tenker jeg at jeg hadde selv satt meg i den situasjonen, og de hadde ikke annet valg. Det ble en lærdom av det også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 Del Skrevet 10. september 2023 Eva Sofie skrev (På 9.9.2023 den 6.28): Jeg synes, helt ærlig, at det er en trist utvikling at det gjøres som ren rutine på alle pasienter. Men jeg kan tildels også forstå det. Men for strenge sikkerhetstiltak kan også føre til at en forsøker å omgå tiltakene - de som virkelig vil, får det til. Da jeg ble tvunget nakenvisitert, det må ha vært rundt 2011, var jeg et skjelvende blad, men da jeg gjorde litt motstand pga. redsel ble rommet brått fylt opp av 6 pleiere til i tillegg til de to som var der allerede. Nå i ettertid, tenker jeg at jeg hadde selv satt meg i den situasjonen, og de hadde ikke annet valg. Det ble en lærdom av det også... Hello retraumatisering. Anonymkode: 05c0f...2d4 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 11.26): Jeg ble tvunget til å ta av alle klær og underbuksa ved innkomst. De sa at sånn må de bare gjøre og at de gjør det med alle. Jeg har ikke noe historikk på selvskading heller Anonymkode: 3df7a...855 Hvis det ikke var på en sikkerhetsavdeling, er jeg 99% sikker på at det er ulovlig med slik praksis. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 12. september 2023 Del Skrevet 12. september 2023 kupton skrev (21 timer siden): Hvis det ikke var på en sikkerhetsavdeling, er jeg 99% sikker på at det er ulovlig med slik praksis. Jeg sjekket i lovverket nå, Gjennomføring av psykisk helsevern for voksne, og i §4.6 ang. "Undersøkelse av rom og eiendeler samt kroppsvisitasjon" kan vi lese følgende: "Ved begrunnet mistanke om at rusmidler, legemidler, skadelige stoffer, rømningshjelpemidler eller farlige gjenstander vil bli forsøkt innført eller er innført i en institusjon i psykisk helsevern, kan den faglig ansvarlige vedta at pasientens rom eller eiendeler skal undersøkes og at det skal foretas kroppsvisitasjon av pasienten. Vedtaket skal nedtegnes uten opphold. Pasienten og pasientens nærmeste pårørende kan påklage vedtaket til kontrollkommisjonen. Den enkelte døgninstitusjon eller enhet for døgnopphold kan innføre rutinekontroll av pasienter ved innleggelse og etter opphold utenfor institusjonen eller enheten for å hindre innføring av rusmidler, legemidler, skadelige stoffer, rømningshjelpemidler eller farlige gjenstander. Kontrollen kan omfatte undersøkelse av pasientens eiendeler og kroppsvisitasjon uten avkledning av pasienten. Rutinekontroll kan bare innføres når det er nødvendig for å ivareta sikkerheten eller hensynet til helsehjelpen. Mindre inngripende tiltak skal være vurdert. Institusjonen skal dokumentere at vilkårene for å innføre rutinekontroll er oppfylt. Kontroll etter første og andre ledd skal gjennomføres så skånsomt som mulig. Intensiteten i kontrollen må stå i et rimelig forhold til det en kan oppnå. Kroppsvisitasjon skal foretas av en person av samme kjønn som pasienten. Undersøkelse av kroppens hulrom er ikke tillatt. Dersom det er mulig, skal undersøkelse av pasientens rom og eiendeler skje i pasientens nærvær eller i nærvær av den nærmeste pårørende eller en annen person som pasienten har utpekt." Ergo - nei, det er ikke tillat å kreve rutinemessig kroppsvisitasjon uten klær på. Og som du ser, er det en rekke regler som skal gjennomføres ved et slikt tiltak. Jeg har sjelden vært til stede ved gjennomgang av eiendeler - det tilhører et fåtall av gangene. Ofte har eiendelene også blitt stående på personalets kontor e.l. på lukket avdeling. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 12. september 2023 Del Skrevet 12. september 2023 Eva Sofie skrev (3 timer siden): Og som du ser, er det en rekke regler som skal gjennomføres ved et slikt tiltak. Ja, jeg kjenner disse, og det var som jeg skrev: Rutinekontroll som inkluderer avkledning er ulovlig. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.