Gå til innhold

Hvor mye angst skal «til» før man kan begynne å snakke om medisinering?

Anbefalte innlegg

anonymogforvirret

Jeg sliter veldig med angst for tiden. Har slitt med det helt siden jeg var veldig liten, men da jeg begynte på mye ap og stemningsstabliserende i 20-årsalderen ble det mye mindre av dette i de fleste perioder. Nå har jeg trappet masse ned på medisiner og det er mye nytt og usikkerhet i livet mitt. Hvor langt skal jeg la det gå før jeg skal tørre og be om noe for å roe ned av og til. Det begynner å gå utover mitt daglige liv og funksjonen min var ikke så bra i utgangspunktet. Får lange panikkanfall hvor musklene bare spenner seg og det føles som om jeg ikke har kontroll over dem. Jeg får helt kjevelås og jeg omtrent jobbe konstant for å holde meg ut av panikkanfallene.

Fortsetter under...

anonymogforvirret

Er sobril og slikt det eneste som funker da? Jeg har gått på en del medisiner og ofte helt mot min vilje så behandlingsnettverket mitt er veldig klar over hvor motstridende jeg er til medisiner, men på dette punktet er det faktisk den eneste gangen jeg noen gang har følt at nå skulle det vært godt å få noe som bare roa litt. Jeg har dog ikke lyst å måtte bli «avhengig» av benzo. Også er jeg litt redd for å spørre, selv om de er klar over at jeg er en person som aldri ville bedt om noe med mindre det virkelig virkelig var nødvendig så får jeg en paranoid tanke om at de kommer til å tro jeg gjør det for å utnytte det eller noe.

For langtidsbruk så er det SSRI og SNRI og AP som kan hjelpe på angst. Zyprexa og Kvetiapin er to AP som noen bruker mot angst. Av SSRI og SNRI skal mange av de ha effekt mot angst men noen er mer potente enn andre så det gjelder å prøve seg frem. Benzo er egentlig ikke egnet for langtidsbruk og skal helst ikke tas av unge personer over lang tid.

anonymogforvirret
Just now, Everybody said:

For langtidsbruk så er det SSRI og SNRI og AP som kan hjelpe på angst. Zyprexa og Kvetiapin er to AP som noen bruker mot angst. Av SSRI og SNRI skal mange av de ha effekt mot angst men noen er mer potente enn andre så det gjelder å prøve seg frem. Benzo er egentlig ikke egnet for langtidsbruk og skal helst ikke tas av unge personer over lang tid.

Okei, det var for så vidt bra. Bare vanskelig med bipolar lidelse og AD. AP har jeg akkurat sluttet på så det er vel derfor den har kommet tilbake for fullt.

anonymogforvirret skrev (11 timer siden):

Jeg sliter veldig med angst for tiden. Har slitt med det helt siden jeg var veldig liten, men da jeg begynte på mye ap og stemningsstabliserende i 20-årsalderen ble det mye mindre av dette i de fleste perioder. Nå har jeg trappet masse ned på medisiner og det er mye nytt og usikkerhet i livet mitt. Hvor langt skal jeg la det gå før jeg skal tørre og be om noe for å roe ned av og til. Det begynner å gå utover mitt daglige liv og funksjonen min var ikke så bra i utgangspunktet. Får lange panikkanfall hvor musklene bare spenner seg og det føles som om jeg ikke har kontroll over dem. Jeg får helt kjevelås og jeg omtrent jobbe konstant for å holde meg ut av panikkanfallene.

Ikke vent lenger, spør nå.

Anonymkode: 1081e...bef

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...