Gå til innhold

Hormonbehandling overgangsalder


Dakl

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en kvinne 58 år i overgangsalderen og har ikke brukt hormonbehandling før. Har tenkt mange ganger om å starte fordi jeg sliter ennå med hetetokter, irritasjon, har fått angst og depresjon i nesten samme tid jeg startet overgangsalder. Ingen sa til meg at kanskje overgangsalderen kan være grunnen til angst eller kanskje ikke. Nå har jeg bestemt meg med å starte behandlingen. Er det for sent å starte nå? Jeg startet overgangsalderen for 7 år siden. Da var jeg 51 år. Tenkte å starte med bioidentiske hormoner. Har lest mye og fant ut at jeg kan ha østradiol plaster (det er bioidentisk ikke sant?) og progesteron krem som er også bioidentisk. Men hvor mye mg progesteron krem trenger jeg da? Trenger jeg 20 mg eller 100? Er det  bra å bruke progesteron krem som finnes på Life eller Sunkost? IMG_6997.thumb.jpeg.f49c0e0af144b587729e5241e1d3d9c0.jpegHåper jeg hører fra deg. Mvh Danielle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dakl skrev (3 timer siden):

Hei jeg er en kvinne 58 år i overgangsalderen og har ikke brukt hormonbehandling før. Har tenkt mange ganger om å starte fordi jeg sliter ennå med hetetokter, irritasjon, har fått angst og depresjon i nesten samme tid jeg startet overgangsalder. Ingen sa til meg at kanskje overgangsalderen kan være grunnen til angst eller kanskje ikke. Nå har jeg bestemt meg med å starte behandlingen. Er det for sent å starte nå? Jeg startet overgangsalderen for 7 år siden. Da var jeg 51 år. Tenkte å starte med bioidentiske hormoner. Har lest mye og fant ut at jeg kan ha østradiol plaster (det er bioidentisk ikke sant?) og progesteron krem som er også bioidentisk. Men hvor mye mg progesteron krem trenger jeg da? Trenger jeg 20 mg eller 100? Er det  bra å bruke progesteron krem som finnes på Life eller Sunkost? IMG_6997.thumb.jpeg.f49c0e0af144b587729e5241e1d3d9c0.jpegHåper jeg hører fra deg. Mvh Danielle

Ta kontakt med gynekolog, fastleger vet ofte lite om overgangsalderen. Hos privatpraktiserende gyn får du time veldig kjapt, men det er dyrt, om du har råd så er det verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...