Gå til innhold

Når skal man behandle psykosesymptomer og når er det ikke nødvendig?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått høre at jeg har vært i full psykose tidligere (har bp1) og da har jeg jo fått behandling. Men har egentlig generelt det jeg opplever som kanskje psykosesymptomer, men jeg er usikker for jeg vet jo ikke hva andre tenker og hvordan de opplever verden. Jeg bare synes de har en annen opplevelse når jeg snakker om min opplevelse. Jeg hører stemmer/ser ting som andre ikke ser og hører, har en oppfatning av universet som andre ikke mener er riktig. Jeg mener det er riktig og på mange måter mener jeg det ikke er psykose for jeg føler det er riktig og jeg klarer jo å holde en adekvat samtale, men disse tingene plager meg jo en del også. Behandlerne mine virker ikke så bekymret så da tenker jeg jo at det kanskje ikke er psykotisk så da er jo min oppfatning riktig? Jeg vet noe heter grensepsykose også? Men så er jeg litt sånn at jeg tror psykose kan være litt sånn «åpent sinn». Jeg vet ikke, men når burde slike ting behandles og når går det liksom greit?

Anonymkode: 2a7cf...68e

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste er enige i at vi alle skal få ha de oppfatningene av verden/universet en selv ønsker. Det er ingen som kan hindre deg i å tro hva du vil. Men siden du snakker om dette til psykiatrien så regner jeg vel med at du ikke trives med den oppfatningen? 

Anonymkode: a054c...1a9

Jeg skulle ønske det var psykose i hvert fall, for jeg liker ikke det jeg ser og hører alltid. Jeg ser noen demonske skikkelser. Hører dem i hodet mitt ofte. Noen ganger snakker de om å drepe meg. Oppfatningen min av universet er vel mer ok. Bare annerledes.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skulle ønske det var psykose i hvert fall, for jeg liker ikke det jeg ser og hører alltid. Jeg ser noen demonske skikkelser. Hører dem i hodet mitt ofte. Noen ganger snakker de om å drepe meg. Oppfatningen min av universet er vel mer ok. Bare annerledes.

Ser du de like tydelig som du ser andre mennesker? 

Eller bare en skygge i mørket? 

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ser du de like tydelig som du ser andre mennesker? 

Eller bare en skygge i mørket? 

Like tydelig som regel. De gjør ikke så mye annet enn å se på meg. Når jeg ikke ser dem er det bare nærværet jeg føler.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Like tydelig som regel. De gjør ikke så mye annet enn å se på meg. Når jeg ikke ser dem er det bare nærværet jeg føler.

De fleste med psykose ser mer bare skyggeskikkelser. 

3 minutes ago, AnonymBruker said:

De fleste med psykose ser mer bare skyggeskikkelser. 

Hm jaja. Jeg har i hvert fall sett dem når de har plaget meg veldig også. Og stemmene har vært mer intense som har ført til at jeg ikke klarer meg selv og blir innlagt. Har dog ikke peiling som sagt på hva andre ser og ikke ser. Men de står i skyggene.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hm jaja. Jeg har i hvert fall sett dem når de har plaget meg veldig også. Og stemmene har vært mer intense som har ført til at jeg ikke klarer meg selv og blir innlagt. Har dog ikke peiling som sagt på hva andre ser og ikke ser. Men de står i skyggene.

Det har hendt at jeg har sett folk helt klart uten at det var folk der, aliens har jeg sett helt klart og men masse skygger og uklare ting også. Jeg tror det er ånder jeg har sett de folka for de er døde, mørke krefter og ja demoner har jeg også følt. 

Worriesome Plenty 2

Dette høres jo helt klart psykotisk  ut. De er nok ikke bekymret for deg pga du oppfører deg bra. Det er ikke slik lenger att psykotiske symptomer= innleggelse lenger. Så lenge du ikke er helt ute av stand til å gå i det fri.

18 minutes ago, Worriesome Plenty 2 said:

Dette høres jo helt klart psykotisk  ut. De er nok ikke bekymret for deg pga du oppfører deg bra. Det er ikke slik lenger att psykotiske symptomer= innleggelse lenger. Så lenge du ikke er helt ute av stand til å gå i det fri.

Åja, nei, vil absolutt ikke innlegges! Jeg har bare sluttet på all AP jeg har gått på de siste årene (i samråd med lege) også vet jeg ikke helt hvor klar jeg skal være på opplevelsene mine. Om det i det hele tatt er behov for medisinering. Jeg har litt ambivalent forhold til medisiner også. Og jeg liker ikke zyprexa, men det er det jeg står på som eventueltmedisin.

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har fått høre at jeg har vært i full psykose tidligere (har bp1) og da har jeg jo fått behandling. Men har egentlig generelt det jeg opplever som kanskje psykosesymptomer, men jeg er usikker for jeg vet jo ikke hva andre tenker og hvordan de opplever verden. Jeg bare synes de har en annen opplevelse når jeg snakker om min opplevelse. Jeg hører stemmer/ser ting som andre ikke ser og hører, har en oppfatning av universet som andre ikke mener er riktig. Jeg mener det er riktig og på mange måter mener jeg det ikke er psykose for jeg føler det er riktig og jeg klarer jo å holde en adekvat samtale, men disse tingene plager meg jo en del også. Behandlerne mine virker ikke så bekymret så da tenker jeg jo at det kanskje ikke er psykotisk så da er jo min oppfatning riktig? Jeg vet noe heter grensepsykose også? Men så er jeg litt sånn at jeg tror psykose kan være litt sånn «åpent sinn». Jeg vet ikke, men når burde slike ting behandles og når går det liksom greit?

Etter min mening er det meget viktig å behandler psykoser slik det du beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...