Gå til innhold

Noen som vet saksgangen i bekymringsmelding til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har først vært i samtaler, deretter har de hatt hjemmebesøk, samtaler med barna, de har vel snakket med barnehage og skole også en og annen samtale før de avsluttet saken. 

I andre tilfeller kan saksgangen være annerledes. Det kommer jo an på hvor alvorlig de ser på bekymringsmeldingen. 

Glitter skrev (15 minutter siden):

Vi har først vært i samtaler, deretter har de hatt hjemmebesøk, samtaler med barna, de har vel snakket med barnehage og skole også en og annen samtale før de avsluttet saken. 

I andre tilfeller kan saksgangen være annerledes. Det kommer jo an på hvor alvorlig de ser på bekymringsmeldingen. 

Det gjelder en forelder som er psykisk syk, den andre ikke. Kommer de med anbefalinger om samvær etterpå? Foreldrene bor ikke sammen.

Anonymkode: 036dc...3dd

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjelder en forelder som er psykisk syk, den andre ikke. Kommer de med anbefalinger om samvær etterpå? Foreldrene bor ikke sammen.

Anonymkode: 036dc...3dd

Vet ikke om de kommer med anbefalinger av samvær. Vi hadde allerde et avtalt samvær og det var barnevernet enig i. 

Annonse

Jeg har dessverre fått noen meldinger på meg pga psykisk sykdom. 

1. Bekymringsmelding kommer til barnevernet. 

2. De tar kontakt med deg. Du kalles inn til er møte der du får fremlagt meldingen. Du informeres om videre skritt i denne førstegangssamtalen. Barnas andre forelder deltar på samme møte, eller eget, og mottar samme informasjon som deg, så lenge dere begge har foreldreansvar. 

Undersøkelsesfasen kan vare opptil 3 måneder, såvidt jeg husker. 

Utfall etter førstegangs samtale er enten henleggelse av saken eller videre undersøkelser. De vil da innhente samtykke fra deg til å snakke med barnehage, skole, sfo o.l., i forbindelse med psykisk helse også fastlege og eventuelt andre behandlere. 

3. Innhenting av informasjon fra diverse instanser + ny kommunikasjon med deg/dere

4. Henleggelse av saken eller videre undersøkelser. Dette kan være hjemmebesøk, observasjon og/eller samtaler med barn/a. 

Videre enn dette har det aldri kommet hos oss. Grunnen til det er at barna er godt ivaretatt hos meg. Er jeg akutt syk sørger jeg for at barnefar er informert og stiller mer opp. Mtp at jeg bare har vært skikkelig syk max 2-3 ganger de siste 4 årene, synes jeg det er unødvendig å ha fått inn dobbelt så mange meldinger som uansett ender med henleggelse... Det foregår diskriminering av personer med tilbakevendende psykiske helseproblemer. Men samtidig ser jeg at hensyn til at barn som ikke tas vare på kan gå under radaren i mange tilfeller, så vet ikke helt hva jeg tenker. 

JEG er i alle fall lei av kontakten. Jeg har ikke tid, ork eller nytte ut av den. Ikke barna heller. 

Anonymkode: 4db94...e6a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...