Gå til innhold

Tvangsinnlagt - Hvordan forsone seg med det?

Anbefalte innlegg

Det har midlertidig blitt fattet et vedtak om tilbakehold 10.2 på grunn av eskalerende og ukritisk rusbruk (regner uansett at det bli 3 måneder på tvang). Bare for å gi litt mer kontekst så har jeg hatt flere blandingsintokser på kort tid, i tillegg til at jeg blir oppfattet som kronisk suicidal på grunn av selvskading/selvmordsforsøk i tenårene dessverre. Synes det er så ufattelig vanskelig å akseptere at jeg ikke lenger er et "fritt" menneske. At alle andre plutselig skal bestemme for meg, uten at min mening har en eneste form for betydning.

Samtidig forstår jeg godt hvorfor jeg er her på tvang. Det er min egen feil. Frivillig behandling har vært forsøkt, men jeg skriver meg raskt ut igjen og havner utpå. Så dette er ikke ment som straff, men likevel føler jeg meg bare så maktesløs. Og det jeg frykter aller mest er jeg aldri vil finne motivasjon til å få livet på rett kjør. At jeg bare "venter" på å få kommet meg ut, og fortsetter å ruse meg. 

Så mine spørsmål er: Kommer motivasjonen etter hvert? Hvordan får man tiden til å gå? Og ikke minst hva skjer når man er ferdig i behandlingen, blir man skrevet ut igjen til ingen ting? 

Anonymkode: eec2e...6ee

Fortsetter under...

Heihei. 

Jeg har selv vært på tvunget avrusning og ja det var jo tøft, men jeg ble etter hvert vant med å være der. Jeg holdt meg rusfri i 8 uker etter utskrivelse, ruset meg konstant i 4 mnd også la jeg meg frivillig inn i rusbehandling I ett år. Holdt meg rusfri en stund, men i år eskalerte rusbruken så om to dager reiser jeg til rusbehandling igjen. 

Det er dessverre ikke noe unikt med min historie hvor en må i behandling flere ganger. Men motivasjonen min er større enn noen gang nå.

Jeg håper du klarer å finne motivasjon selv til å ta opp kampen. Du kan være på tvang i noen måneder, men etter det må du selv stå for egen rusfrihet. Hvis du er ung ville jeg kanskje søkt meg videre i behandling til Fossumkollektivet..Der kan du være i et helt år. 

Min erfaring er dessverre at tvungen rusbehandling nesten aldri fører til at man slutter med rus. Det fører bare til at man sparer penger og ruser seg ekstra hardt når man kommer ut igjen. 

Anonymkode: 8ff9f...3d7

Glitter skrev (19 minutter siden):

Heihei. 

Jeg har selv vært på tvunget avrusning og ja det var jo tøft, men jeg ble etter hvert vant med å være der. Jeg holdt meg rusfri i 8 uker etter utskrivelse, ruset meg konstant i 4 mnd også la jeg meg frivillig inn i rusbehandling I ett år. Holdt meg rusfri en stund, men i år eskalerte rusbruken så om to dager reiser jeg til rusbehandling igjen. 

Det er dessverre ikke noe unikt med min historie hvor en må i behandling flere ganger. Men motivasjonen min er større enn noen gang nå.

Jeg håper du klarer å finne motivasjon selv til å ta opp kampen. Du kan være på tvang i noen måneder, men etter det må du selv stå for egen rusfrihet. Hvis du er ung ville jeg kanskje søkt meg videre i behandling til Fossumkollektivet..Der kan du være i et helt år. 

Hei og takk for svar. Ja, jeg er ung, fyller 19 om kun et par måneder... var innlagt på en frivillig avdeling før jeg endte opp på tvungen avrusning - og har egentlig bare innsett hvor lei jeg er av døgninstitusjoner/sykehus. Det jeg ønsker av hjelp er aller helst poliklinisk på en eller annen måte. Jeg ønsker å kunne fortsette å bo alene, og ta ansvar for mitt eget liv. Jeg vil ikke bli institusjonalisert. Jeg vil fortsette på skolen, og kanskje jobbe. Bare føle meg "normal" i hvert fall...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min erfaring er dessverre at tvungen rusbehandling nesten aldri fører til at man slutter med rus. Det fører bare til at man sparer penger og ruser seg ekstra hardt når man kommer ut igjen. 

Ikke sant...er nettopp det jeg er redd for skal skje dersom jeg ikke får noe hjelp poliklinisk når jeg kommer ut igjen. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei og takk for svar. Ja, jeg er ung, fyller 19 om kun et par måneder... var innlagt på en frivillig avdeling før jeg endte opp på tvungen avrusning - og har egentlig bare innsett hvor lei jeg er av døgninstitusjoner/sykehus. Det jeg ønsker av hjelp er aller helst poliklinisk på en eller annen måte. Jeg ønsker å kunne fortsette å bo alene, og ta ansvar for mitt eget liv. Jeg vil ikke bli institusjonalisert. Jeg vil fortsette på skolen, og kanskje jobbe. Bare føle meg "normal" i hvert fall...

Så du har ikke poliklinisk hjelp nå? 

Jeg tror faktisk at det viktigste for å holde seg rusfri er skole/jobb. Altså du må holde deg opptatt. Hvis du bare går hjemme så er det dømt til å gå dårlig. Kanskje du kunne fått hjelp til å søke jobb mens du er der? 

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner det, men poliklinisk behandling må du være motivert for å motta det også. Det kan være lurt å først være en stund i behandling. Men det må du jo nå da så kan du si du ønsker poliklinisk behandling og kanskje ruskonsulent i kommunen når du kommer hjem.

Vendi skrev (6 minutter siden):

Kan tenke meg det, ja. Tvang er vel ikke noen god måte å få skikk på livet sitt på. Man må faktisk ville ha en endring selv. Motivasjonen må komme innenfra, ikke bli påtvunget av andre. 

For min del hjalp det i den forstand at de fikk sådd noen frø om at det var hjelp å få. Slik at jeg noen måneder senere valgte å oppsøke hjelp frivillig. Jeg tror nok de reddet livet mitt selv om jeg havnet utpå igjen. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du har ikke poliklinisk hjelp nå? 

Jeg tror faktisk at det viktigste for å holde seg rusfri er skole/jobb. Altså du må holde deg opptatt. Hvis du bare går hjemme så er det dømt til å gå dårlig. Kanskje du kunne fått hjelp til å søke jobb mens du er der? 

Nei. Gikk i behandling på DPS, men ble "kastet" ut av gruppeterapien jeg gikk til fordi rusen kom i veien dessverre til slutt... Er veldig klar over at jeg i så fall må holde meg opptatt med noe om jeg skal bli rusfri, og jeg holder jo på med å gå mitt siste år på videregående nå!

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke vil på tvungen behandling må du sørge for å slutte med rus eller redusere bruken mye. 

Anonymkode: 77e91...614

Hjelper ikke å bare si. Jeg prøvde selv å si jeg kunne slutte, men vedtaket var alt vedtatt. 

Glitter skrev (6 minutter siden):

Hjelper ikke å bare si. Jeg prøvde selv å si jeg kunne slutte, men vedtaket var alt vedtatt. 

Joda, men litt FØR samfunnet må bruke millioner på å avrunde dere, mener jeg. Om man klager på å tvinges i behandling fordi samfunnet har plikt til å behandle syke mennesker som ikke kan hjelpe seg selv, så sørg for å ikke havne i situasjonen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, men litt FØR samfunnet må bruke millioner på å avrunde dere, mener jeg. Om man klager på å tvinges i behandling fordi samfunnet har plikt til å behandle syke mennesker som ikke kan hjelpe seg selv, så sørg for å ikke havne i situasjonen.

Nå vet ikke du hvordan jeg havnet i den situasjonen. Og det har jeg ikke tenkt til å fortelle heller. 

Det de tydeligvis gjør nå, er å forhindre at du dør. Så om du finner motivasjon til å bli rusfri er et åpent spørsmål. Jeg kan ikke engang huske uten å tenke hvir mange jeg kjenner som har dødd av rusmisbruk. Jeg orker ikke telle nå heller, men det er ihvertfall to i 20-årene og to i begynnelsen av 30- årene, hvorav de to siste kjente jeg ganske godt. Og det er mange flere. En del misbrukere er dessverre håpløse tilfeller, eller kroppen har fått nok, sånn at det ikke er mulig å hjelpe dem. Om du er en av dem vet jeg ikke. 

Det du kan bruke tiden på, er å lese. De har vel bøker der du er? Ellers kan du jo høre på podcast eller noe. Jeg tenker at å bli inspirert er veldig viktig. Å finne noen mennesker som gjør nettopp det. Inspirerer altså.  Å lære noe nytt eller utdype deg i noe du kan en del om. Da får du jo tiden til å gå? 

Jeg kan godt anbefale lydbøker også, men jeg avskyr dem selv så det er litt vanskelig 😅 men det er jo mange som liker det da.

Håper du får et bra og nyttig opphold da. God bedring ihvertfall. 

Endret av Kashmir

Annonse

Kashmir skrev (33 minutter siden):

En del misbrukere er dessverre håpløse tilfeller, eller kroppen har fått nok, sånn at det ikke er mulig å hjelpe dem.

Så blir de sendt tilbake til det de kom fra når de skrives ut, der må det skje noe nytt. De må ha et tilbud når de kommer hjem ellers virker det håpløst. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke vil på tvungen behandling må du sørge for å slutte med rus eller redusere bruken mye. 

Oftest så havner folk i tvungen rusbehandling fordi de har tatt for mange overdoser iløpet av kortere tid. Vet tilogmed om noen som har tatt overdoser med vilje og hver gang ringt og dratt på legevakten fordi de ville bli tatt hånd om og innlagt. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oftest så havner folk i tvungen rusbehandling fordi de har tatt for mange overdoser iløpet av kortere tid. Vet tilogmed om noen som har tatt overdoser med vilje og hver gang ringt og dratt på legevakten fordi de ville bli tatt hånd om og innlagt. 

Så utrolig dysfungerende både for samfunn, individ og helsevesen 

Veldig leit å høre om din situasjon, og at du har havnet der du kjenner på hjelpeløsheten. Jeg personlig kan ingenting om tvangsinnleggelser og rusbruk. Men kan hende disse ordene hjelper 1%. 

Bruk tiden nå på å roe ned nervesystemet og få litt klarhet i tankene. Det tar tid, vær tålmodig med deg selv. Prøv gjerne å finne årsaken til hvorfor du har behovet for å ruse deg. Gå til kjernen av problemet hvis du får det til. Jeg tror at mye innen psykiatrien ofte er symptomlindrende, og der har både vi som individer og helseapparatet en jobb å gjøre. Er din rusbruk genetisk, traumeutløst eller noe annet. Jeg er IKKE fagperson, men en som selv har utfordringer selv med min psyke (dog bare heavy angst og depresjon). 

Jeg selv kunne håpe å få hjelp til å finne sakens kjerne for å jobbe med det og meg selv, for å lindre mine symptomer. Kan hende det hjelper deg etter hvert å komme i gang med det også.

Til sist vil jeg si at du er veldig ung. Livet kan gå akkurat sånn som du ønsker hvis du går inn for det. Det krever bra hjelp og støtte og mye egeninnsats. Tenk over hva du vil skal komme ut av oppholdet ditt, det kan kanskje hjelpe litt mot håpløsheten. 

Jeg heier på deg og håper du får den beste hjelpen du trenger! Og at ting ordner seg litt mer i fremtiden ❤️

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Havner ikke på tvunget avrusning av å ta overdose på piller som ikke er i rusøymed da. Jeg havnet på tvang da det haglet inn bekymringsmeldinger fra sykehus, politi, naboer og familie. Det var overdoser, psykoser og bekymringer rundt kontakt med tungt kriminelle og farlige folk. De så en veldig bratt utvikling til det verre og ville hindre død og ødelagt liv. Det var overhodet ikke noe jeg gjorde med vilje. Jeg visste ikke at det gikk an å bli tvangsinnlagt i rusbehandling en gang. På den tiden var jeg lite villig til å ta imot hjelp..

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tror de som blir lagt inn på tvang allerede har et hjelpeapparat rundt seg. Altså skjer ikke dette "vanlige" rusmisbrukere via lege.

Kanskje @Glitterkan forklare bedre?

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de som blir lagt inn på tvang allerede har et hjelpeapparat rundt seg. Altså skjer ikke dette "vanlige" rusmisbrukere via lege.

Kanskje @Glitterkan forklare bedre?

Jeg unngikk helsevesenet på den tiden. Bare plutselig fikk to stk fra kommunen på døren som informerte meg om at jeg kom til å bli tvangsinnlagt. Det var ruskonsulenter. Så begjæringen om tvangsinnleggelse var altså fra kommunalt hold og ikke hos noen lege. 

Det skal mye til for å tvangsinnlegges i rusbehandling. Da skal det være akutt fare for liv. Og det er det jo for mange rusmisbrukere uten at de blir tvangsinnlagt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...