Gå til innhold

17000 sykepleiere uten sykepleierjobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skrikes etter sykepleiere flere steder sies det. Men er det rart de ikke får søkere med de enorme krava som stilles? Er jo til å bli helt matt av. Burde det ikke holde med å skrive at en må kunne norsk, og være offentlig godkjent sykepleiere?  Om ikke kan de jo bare glemme å få gamle sykepleiere tilbake. 

Anonymkode: 575d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Link? 

Anonymkode: f2ecd...cae

Her har du et eks. Du må f.eks ha gode datakunnskaper og du må ha erfaring fra sykehus.  Hva om du ikke har det, da kan du altså ikke søke. Hvor er tilbudet med å gi opplæring i det? Vil de ha søkere eller skal de fortsette å sutre over mangel på folk?

 

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=319196246

 

Anonymkode: 575d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Ikke lett å forstå hva det siktes til, det er vel heller mangel på sykepleiere enn for mange.

Poenget er at kravene som stilles er så skyhøye at ingen som har vært ute av yrket en del år tør å søke. 

Anonymkode: 575d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det skrikes etter sykepleiere flere steder sies det. Men er det rart de ikke får søkere med de enorme krava som stilles? Er jo til å bli helt matt av. Burde det ikke holde med å skrive at en må kunne norsk, og være offentlig godkjent sykepleiere?  Om ikke kan de jo bare glemme å få gamle sykepleiere tilbake. 

Anonymkode: 575d5...933

Det er 7000 ledige sykepleierstillinger og 17000 sykepleiere som jobber utenfor helsetjenesten. De finner vel bedre betalte jobber andre steder da. Vet ikke hvor du har disse skyhøye kravene fra?

Anonymkode: c3585...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er 7000 ledige sykepleierstillinger og 17000 sykepleiere som jobber utenfor helsetjenesten. De finner vel bedre betalte jobber andre steder da. Vet ikke hvor du har disse skyhøye kravene fra?

Anonymkode: c3585...231

Det er bare å se på utlyste stillinger etter sykepleiere at krava er veldig høye. Det er ikke nok og bare være offentlig godkjent sykepleier og kunne beherske norsk. Når det er et stort behov for flere sykepleiere, hvorfor ønsker de da ikke å satse på de som bare er utdannet? 

Anonymkode: 575d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skrikes etter sykepleiere flere steder sies det. Men er det rart de ikke får søkere med de enorme krava som stilles? Er jo til å bli helt matt av. Burde det ikke holde med å skrive at en må kunne norsk, og være offentlig godkjent sykepleiere?  Om ikke kan de jo bare glemme å få gamle sykepleiere tilbake. 

Anonymkode: 575d5...933

Tror vi skal være fornøyd med at det stilles krav. Har fått vite en del ting som ikke er så bra fra hjemmesykepleie.

Anonymkode: bfbb0...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror vi skal være fornøyd med at det stilles krav. Har fått vite en del ting som ikke er så bra fra hjemmesykepleie.

Anonymkode: bfbb0...ece

Hva med krav til de som ansetter, at de må være villig til å gi all den opplæring som trengs? Så lenge noen er offentlig godkjent sykepleier, så burde de ikke nøle med å ansette hvis de virkelig trenger folk. 

Anonymkode: 575d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er bare å se på utlyste stillinger etter sykepleiere at krava er veldig høye. Det er ikke nok og bare være offentlig godkjent sykepleier og kunne beherske norsk. Når det er et stort behov for flere sykepleiere, hvorfor ønsker de da ikke å satse på de som bare er utdannet? 

Anonymkode: 575d5...933

Har ikke de fleste gode datakunnskper i dag?

Anonymkode: c3585...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har du et eks. Du må f.eks ha gode datakunnskaper og du må ha erfaring fra sykehus.  Hva om du ikke har det, da kan du altså ikke søke. Hvor er tilbudet med å gi opplæring i det? Vil de ha søkere eller skal de fortsette å sutre over mangel på folk?

 

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=319196246

 

Anonymkode: 575d5...933

Jeg syntes ikke det var særlig høye krav i den utlysningen. Syntes det var helt normale krav. Som fagarbeider vet man at man kan søke selv om en ikke har erfaring og i mange tilfeller kan man få jobben likevel. At man må ha gode norskkunnskaper og dataferdigheter er jo helt essensielt for å kunne utføre jobben som sykepleier.

Men du har rett i at det er et stort problem at de 170000 sykepleierne står utenfor yrket. Men jeg tror det har med helt andre ting enn det som står i stillingsannonsen å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (57 minutter siden):

Jeg syntes ikke det var særlig høye krav i den utlysningen. Syntes det var helt normale krav. Som fagarbeider vet man at man kan søke selv om en ikke har erfaring og i mange tilfeller kan man få jobben likevel. At man må ha gode norskkunnskaper og dataferdigheter er jo helt essensielt for å kunne utføre jobben som sykepleier.

Men du har rett i at det er et stort problem at de 170000 sykepleierne står utenfor yrket. Men jeg tror det har med helt andre ting enn det som står i stillingsannonsen å gjøre

 

Fru2020 skrev (58 minutter siden):

Jeg syntes ikke det var særlig høye krav i den utlysningen. Syntes det var helt normale krav. Som fagarbeider vet man at man kan søke selv om en ikke har erfaring og i mange tilfeller kan man få jobben likevel. At man må ha gode norskkunnskaper og dataferdigheter er jo helt essensielt for å kunne utføre jobben som sykepleier.

Men du har rett i at det er et stort problem at de 170000 sykepleierne står utenfor yrket. Men jeg tror det har med helt andre ting enn det som står i stillingsannonsen å gjøre

Det finnes sykepleiere både blant bussjåfører, på fabrikker og i butikker og som ikke har datakunnskaper som sykehusa krever. Men har utdannelsen, kunnskapen de hadde sitter lagret i hjernen og med litt oppfriskning og med god opplæring i det nye som har kommet kan de starte opp igjen som sykepleiere. Men det er ikke rom får å la folk komme tilbake om de har vært borte fra det lenge. Ergo søker man ikke, meg inkludert. Jeg er off. godkjent sykepleier, men har ikke vært i den jobben på mange år.  Så tror jeg holder meg til den jobben jeg er i. Men kunne vurdert det med lavere krav i annonsen. Men klart man blir veldig usikker også når en ikke har jobbet med det på lenge, og en tør hvertfall ikke søke med de krava som stilles, det er bare å glemme. 

Anonymkode: 575d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Det finnes sykepleiere både blant bussjåfører, på fabrikker og i butikker og som ikke har datakunnskaper som sykehusa krever. Men har utdannelsen, kunnskapen de hadde sitter lagret i hjernen og med litt oppfriskning og med god opplæring i det nye som har kommet kan de starte opp igjen som sykepleiere. Men det er ikke rom får å la folk komme tilbake om de har vært borte fra det lenge. Ergo søker man ikke, meg inkludert. Jeg er off. godkjent sykepleier, men har ikke vært i den jobben på mange år.  Så tror jeg holder meg til den jobben jeg er i. Men kunne vurdert det med lavere krav i annonsen. Men klart man blir veldig usikker også når en ikke har jobbet med det på lenge, og en tør hvertfall ikke søke med de krava som stilles, det er bare å glemme. 

Anonymkode: 575d5...933

Jeg har også en profesjonsutdannelse som jeg brukte i mange år. Nå er det seks år siden jeg jobbet sist og jeg vet jo at det er en hel haug av kunnskap og forskning som jeg har gått glipp av. 

Endel kan jeg lære meg når jeg kommer tilbake til jobb. Det går fint. Det meste som skjer bygger på det jeg allerede kan. Men det er noe nytt som jeg vet jeg må sette meg selv inn i før jeg søker på jobb. Visse ting kan en forvente av en høyskoleutdannet til å være i stand til å lære seg selv.

Grunnleggende dataferdigheter er grunnleggende ferdigheter i livet nå. Har du ikke det er det av din egen interesse å få det uansett.

Jeg tror at om du virkelig ville så kunne du returnert til sykepleieryrket, men du kunne nok ikke fått de mest populære jobben. Man får begynne i det små.

Jeg vet at når jeg skal tilbake igjen er det stor sjans for at jeg må begynne på gulvet igjen, og jobbe meg opp igjen på tross av at jeg hadde lederjobb sist jeg var i arbeidslivet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg har også en profesjonsutdannelse som jeg brukte i mange år. Nå er det seks år siden jeg jobbet sist og jeg vet jo at det er en hel haug av kunnskap og forskning som jeg har gått glipp av. 

Endel kan jeg lære meg når jeg kommer tilbake til jobb. Det går fint. Det meste som skjer bygger på det jeg allerede kan. Men det er noe nytt som jeg vet jeg må sette meg selv inn i før jeg søker på jobb. Visse ting kan en forvente av en høyskoleutdannet til å være i stand til å lære seg selv.

Grunnleggende dataferdigheter er grunnleggende ferdigheter i livet nå. Har du ikke det er det av din egen interesse å få det uansett.

Jeg tror at om du virkelig ville så kunne du returnert til sykepleieryrket, men du kunne nok ikke fått de mest populære jobben. Man får begynne i det små.

Jeg vet at når jeg skal tilbake igjen er det stor sjans for at jeg må begynne på gulvet igjen, og jobbe meg opp igjen på tross av at jeg hadde lederjobb sist jeg var i arbeidslivet.

 

Det er ikke viktig for meg å komme tilbake, trives med den jobben jeg har nå. Men hvis samfunnet trenger flere sykepleiere, synes jeg ikke de er noe smarte med tanke på rekruttering.  🙂

Anonymkode: 575d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forhold gjør at sykepleiere velger annen jobb. 1: Manger på hele stillinger. Mange går i små stillinger i årevis etter at er utdannet. Sykepleiere må betale huslån, billån, studielån og mat som alle andre. Da holder det ikke med en liten deltidsstilling.

2. Underbemanning. Mange opplever å komme hjem med en uspist matpakke flere dager i uka år etter år. Mange belastes også svært hardt ved at de ikke kan gi den pleie som de etiske retningsregler sier. De får alt for liten tid med hver enkelt pasient. Det er harelabb og brannslukking, En god samtale er det sjelden eller aldri tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er arbeidsforholdene som må endres for å få (mange) sykepleiere som har sluttet, tilbake. Ikke de formelle kravene. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det er ikke rom får å la folk komme tilbake om de har vært borte fra det lenge. Ergo søker man ikke, meg inkludert. Jeg er off. godkjent sykepleier, men har ikke vært i den jobben på mange år.  Så tror jeg holder meg til den jobben jeg er i. Men kunne vurdert det med lavere krav i annonsen. Men klart man blir veldig usikker også når en ikke har jobbet med det på lenge, og en tør hvertfall ikke søke med de krava som stilles, det er bare å glemme. 

Det går jo an å søke, men være ærlig om manglende praksis de siste årene? Det er ikke sikkert alternativet for arbeidsplassen er å ansette en som fyller alle kravene, det kan hende de må velge / lære opp noen som har lavere grunnutdanning enn du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia med å jobbe som sykepleier, er underbemanningen. Det er ikke til å holde ut i lengden å være for få på jobb hele tiden. Derfor jobber jeg med noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt yrkesvalg som sykepleier dominerte mitt liv i så stor grad at jeg mange ganger har lurt på hvordan livet mitt hadde blitt i en annen jobb. Jeg var nyutdannet sykepleier det året jeg giftet meg og da jeg gikk gravid og fikk barna mine. Jeg husker bare jobben, angsten, stresser, søvnmangel og en jobb som tok all min energi og tid. Alltid underbemannet, alltid overtid, tøffe opplevelser som ble vanskelig å legge av seg, Konstant press på ekstravakter, press på oppdatering av nye maskiner, prosedyrer og dataprogrammer. Stadig mer ansvar og nye oppgaver osv. jeg har opplevd å stå med hundrevis av dødende mennesker, tatt i mot hundrevis av akutt syke, sett veldig mye traumatisk og vondt , gått med beredskap i kroppen i år etter år. Altfor mye ansvar. Og det ble forventet at man alltid var profesjonell og til stede for hver enkelt pasient. Jeg ble så utbrent og preget at jeg ble psykisk syk og uføretrygdet. 

Anonymkode: 29067...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (6 timer siden):

Jeg tror det er arbeidsforholdene som må endres for å få (mange) sykepleiere som har sluttet, tilbake. Ikke de formelle kravene. 

Det går jo an å søke, men være ærlig om manglende praksis de siste årene? Det er ikke sikkert alternativet for arbeidsplassen er å ansette en som fyller alle kravene, det kan hende de må velge / lære opp noen som har lavere grunnutdanning enn du har. 

Det hender jeg får lyst til å jobbe som sykepleier igjen men tror ikke jeg klarer det. Det blir for mye for meg å sette meg inn i, og selv om jeg sier jeg trenger å læres opp i data, så tviler jeg på de vil sette av tid til det, siden det ikke står å utlysningen at de kan gjøre det. 

Anonymkode: 575d5...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hender jeg får lyst til å jobbe som sykepleier igjen men tror ikke jeg klarer det. Det blir for mye for meg å sette meg inn i, og selv om jeg sier jeg trenger å læres opp i data, så tviler jeg på de vil sette av tid til det, siden det ikke står å utlysningen at de kan gjøre det. 

Anonymkode: 575d5...933

Ikke at jeg har særlig greie på innholdet i ulike sykepleierstillinger, men jeg kan ikke helt forstå at én annonse og krav til en spesifikk stilling skal avgjøre om du kan jobbe som sykepleier igjen. Antar det finnes stillinger med ulike krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...