Gå til innhold

@Kupton (og andre): Virkestoffer i alkohol vs angstdempende

Anbefalte innlegg

Jeg har erfart at alkohol har en betydelig angstdempende effekt. Generelt sliter jeg ikke med angst, men jeg har fobi mot edderkopper og stankelbein. Jeg har merket at hvis jeg har drukket alkohol, så blir min frykt for edderkopper/stankelbein betydelig redusert, noen ganger forsvinner den helt. 

Det får meg til å lure på - er det noen overlappende virkestoffer i alkohol og angstdempende medisiner? 

Fortsetter under...

Vil du ha et svar på fire sider eller et kort svar? 

Alkohol påvirker et vidt spekter av signalstoffer og reseptorer i hjernen og har ulike effekter i ulike doser. I små doser er alkohol i hovedsak en «release agent» av serotonin, noradrenalin og dopamin, og kan gi stimulerende effekt og godt humør. I større doser blir den dempende effekten mer framtredende og man kan bli trøtt og sløv (=full). Angstdempingen kan skje i hele doseintervallet.

Everybody skrev (28 minutter siden):

Begge har en beroligende effekt, men de virker på forskjellige deler av hjernen. SSRI som er angstdempende påvirker serotonin mens alkohol påvirker GABA og glutamat.

Takk for god forklaring.

ISW skrev (3 minutter siden):

Vil du ha et svar på fire sider eller et kort svar? 

Alkohol påvirker et vidt spekter av signalstoffer og reseptorer i hjernen og har ulike effekter i ulike doser. I små doser er alkohol i hovedsak en «release agent» av serotonin, noradrenalin og dopamin, og kan gi stimulerende effekt og godt humør. I større doser blir den dempende effekten mer framtredende og man kan bli trøtt og sløv (=full). Angstdempingen kan skje i hele doseintervallet.

Jeg tar gjerne fire siders-svaret, for dette synes jeg er interessant. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...