Gå til innhold

Valuta spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at prisen i en valuta er det samme for den valutaen som det står? La oss si, i Norge koster et produkt 1000,- , for eksempel en krem. Dette er noe enkelte vil synes er veldig dyrt. Hvis man er i enkelte andre land, kan en krem der koste 1000,-, men i deres valuta. Tilsvarer kanskje 400 norske kroner som eksempel. Vil disse 1000 føles sånn som 1000 gjør for oss i Norge? Eller er det fremdeles som 400 for de også bare at de har et høyere tall? 
 

Anonymkode: 4ffbc...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vil disse 1000 føles sånn som 1000 gjør for oss i Norge?

Med forbehold om at jeg forstår hva du spør om:

Man føler / oppfatter vel slike beløp i sammenheng med det prisnivået man er vant til. Hvis 1000 er en pris man forventer for f.eks. et smykke eller et ytterplagg, men ikke for en flaske vin, vil man ha en følelse av hvor godt kjøp det er hvis en annen gjenstand koster 1000. Det er ikke tallet, men erfaringen, som er avgjørende.

Jeg vet at mange syntes det var pes å gå over til Euro i sin tid. Da mistet man jo hele dette erfaringsgrunnlaget man hadde "i ryggmargen". Det var nok stor forskjell på hvordan det føltes, avhengig av om man var vant til tyske mark eller italienske lire fra før. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å forklare mer. 
I Russland så er 400 nok ca 1000 russisk ruby. Er det da sånn at dette for russere oppfattes som 1000kr for dem som 1000 gjør for oss i Norge? Altså at 400 for dem er veldig dyrt?

Anonymkode: 4ffbc...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skal prøve å forklare mer. 

Anonymkode: 4ffbc...589

Kommer an på lønna di, ikke "Valuta". Om melk koster 0.2 timeslønn føles det som 0.2 timeslønner.

Men, har du høy timeslønn, koster kanskje melken 0.001 timeslønn, da føles det "gratis" omtrent...

Grunnen til at folk i fattige land (ofte) føler at ting er dyrt, er ikke pga om noe koster 12349812948 mynter isteden for 10 mynter, det er hvor mye arbied det tilsarer å tjene de pengene til å kjøpe varen.

Anonymkode: d267b...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså at 400 for dem er veldig dyrt?

Det kommer an på inntekts- og prisnivå. 

Søk på for eksempel "big mac-indeks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...