Gå til innhold

Økt angt/uro oppstart antidepressiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det spm gjør at dette økes i starten? Er det fordi kroppen reagwrer på endring? Hvor fort merker man dette? Og når begynner det å avta?

(ingen skrekk historier takk)

Anonymkode: a8b0b...cfe

Nå vet jeg jo ikke hvilket AD du har startet opp med men Wellbutrin kan dessverre gi økt angst. Men generelt så er det vel slik at enkelte bivirkninger gir seg med tiden. Håper det roer seg for deg, alternativt at du får hjelp til å finne et annet AD.

Hva er det spm gjør at dette økes i starten? Er det fordi kroppen reagwrer på endring? Hvor fort merker man dette? Og når begynner det å avta?

(ingen skrekk historier takk)

For meg var det sånn at det gikk sakte over etter ca 14 dager. Ikke vær redd, det går over.  Husker ikke hvor fort jeg merket det, men det går an å starte på liten dose, og så øke sakte. 

Jeg merket økt angst da jeg startet opp med Cipralex, det avtok etter ca 3 uker. Ble noe bedre etter allerede to uker, de første dagene var nok verst. Noen får paradoksale effekter ved oppstart, altså at man får verre sykdom (angst/ depresjon ved bruk av antidepressiva) viser visse studier. Om dette vedvarer bør man ha en samtale med sin behandler.  

Er veldig fornøyd med min medisinvalg for angst/ depresjon. Var i en veldig vond spiral.

Man vet nok ikke hva som fungerer hvordan for nøyaktig deg før man har prøvd, og det blir prøving og feiling i starten. Men om man står i det og ikke gir opp, så er det håp☺️☺️

Ikke noe skrekkhistorie fra meg mao, men måtte prøve og feile mye før jeg fant riktig medisin match for meg❤️ Samt å stå i bivirkningene ved oppstart.  

Osten skrev (12 minutter siden):

For meg var det sånn at det gikk sakte over etter ca 14 dager. Ikke vær redd, det går over.  Husker ikke hvor fort jeg merket det, men det går an å starte på liten dose, og så øke sakte. 

Men skjønner ikke om det er angst eller hva. Bare ekstremt urolig i hodet og kroppen 

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men skjønner ikke om det er angst eller hva. Bare ekstremt urolig i hodet og kroppen 

Ja, det er en følelse av uro. Det er ikke farlig. Prøv å roe deg, pust rolig. Les om pusteteknikker. Har du ikke fått noe diazepam e.l.  å roe deg med? Spør legen om det i morgen, det dreier seg bare om kort tid. 

Osten skrev (2 minutter siden):

Ja, det er en følelse av uro. Det er ikke farlig. Prøv å roe deg, pust rolig. Les om pusteteknikker. Har du ikke fått noe diazepam e.l.  å roe deg med? Spør legen om det i morgen, det dreier seg bare om kort tid. 

Har quetiapin. 

men er så urolig i hodet også, klarer ikke fokusere eller tenke.. bare uro 

Osten skrev (4 minutter siden):

Blir det verre og verre eller ca samme som første dag videre før det roer seg gradvis?

redd for at det er hypomani, men er vel mer sammsynlig uro rastløshet angst?

hva er grunnen til at man reagerer på det sånn? Og såpass fort?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har quetiapin. 

men er så urolig i hodet også, klarer ikke fokusere eller tenke.. bare uro 

Skjønner at det er vanskelig. Du må bare prøve å stå i det så godt du kan, evt kontakte legen din. Jeg vet ikke helt nøyaktig hvorfor hjernen reagerer slik den gjør. Det roer seg gradvis ja. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir det verre og verre eller ca samme som første dag videre før det roer seg gradvis?

Jeg vet lite om hypomani, så det kan jeg ikke svare på.

Annonse

Jeg kan bare svare ut fra min egen erfaring, det var ille i første par ukene. Men gradvis ila den tiden så ble ting bedre og angsten roet seg. Først i noen timer, så halv dag så hel døgn osv. Hadde tidvis tilbakefall, men da hadde jeg energi til å deale med det siden jeg fikk pauser fra det.

Depresjonen ble også bedre på samme måte. Nå føler jeg meg som meg selv igjen, minus at jeg sover dårlig. Men det kan jeg helt fint leve med i forhold til hvordan jeg hadde det!

Håper du klarer å holde ut, og at du holder tett dialog med din behandler. Både oppturer og nedturer. Anbefaler å føre en slags oversikt over dine dager. Det er SÅ mye enklere å se fremgang, tilbakesteg samt å kommunisere det utad til behandler uten å slite seg selv helt ut, eller som meg - glemme noen måneder av livet plutselig siden man er i dyp depresjon og angst.

Trinity80 skrev (8 timer siden):

Jeg kan bare svare ut fra min egen erfaring, det var ille i første par ukene. Men gradvis ila den tiden så ble ting bedre og angsten roet seg. Først i noen timer, så halv dag så hel døgn osv. Hadde tidvis tilbakefall, men da hadde jeg energi til å deale med det siden jeg fikk pauser fra det.

Depresjonen ble også bedre på samme måte. Nå føler jeg meg som meg selv igjen, minus at jeg sover dårlig. Men det kan jeg helt fint leve med i forhold til hvordan jeg hadde det!

Håper du klarer å holde ut, og at du holder tett dialog med din behandler. Både oppturer og nedturer. Anbefaler å føre en slags oversikt over dine dager. Det er SÅ mye enklere å se fremgang, tilbakesteg samt å kommunisere det utad til behandler uten å slite seg selv helt ut, eller som meg - glemme noen måneder av livet plutselig siden man er i dyp depresjon og angst.

Føler meg så rar og rastløs i hodet? Nesten så d kribler ihodet og vanskelig å tenke ordentlig?

Trinity80 skrev (10 timer siden):

Hvordan ille? Jeg føler meg så rar i hodet, klarer ikke tenke 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan ille? Jeg føler meg så rar i hodet, klarer ikke tenke 

Ja, føler det beskriver det godt. Hodet er på 99. gir og man klarer ikke tenke så fritt. Man er ikke helt seg selv. Da klarer man ikke det fysiske såklart heller, man utslitt av all hodeaktivitet.

Vær i tett dialog med din behandler, og se om det blir bedre i nærmeste par ukene. Les gjennom hva jeg ga om tips, når man ikke tenker klart er det fint at noen kan gi råd hvis man har vært i liknende situasjon. Kontakte legevakt hvis det blir for ille, eller at du mister kontrollen.

Man må være litt tålmodig, samtidig som at du ikke bør gå for lenge sånn. 

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Ja, føler det beskriver det godt. Hodet er på 99. gir og man klarer ikke tenke så fritt. Man er ikke helt seg selv. Da klarer man ikke det fysiske såklart heller, man utslitt av all hodeaktivitet.

Vær i tett dialog med din behandler, og se om det blir bedre i nærmeste par ukene. Les gjennom hva jeg ga om tips, når man ikke tenker klart er det fint at noen kan gi råd hvis man har vært i liknende situasjon. Kontakte legevakt hvis det blir for ille, eller at du mister kontrollen.

Ja hvis det er «vanlig» så må jeg prøve å stå i det og håpe det gir seg. Legen sier det burde bli bedre etter noen dager

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Men følte du at det kom første dagen? Og ble det «verre» når du tok nr 2 og 3 osv? Eller holdt det seg på samme nivå frem til det fada over?

Trinity80 skrev (23 minutter siden):

Og føler ikke den hodefølelsen er «angst», men er kanskje det.. og ikke en slags effekt.. som vil være sånn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...