Gå til innhold

Må ha utskrapning...er livredd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har rester på 28 mm 10 uker etter abort. Jeg har ingen smerter, men blør enda etter en cytoteckur for en uke siden. Restene hadde blitt mindre og hcg går ned ( fredag var den på 15), men gynekologen vil likevel at jeg skal ta utskrapning i morgen! Jeg er livredd og trenger noen beroligende ord. Noen som har erfaring med å vente å se om kroppen ordner opp selv med tanke på restene? Eller vil jeg gjerne høre erfaring med utskrapning. Jeg har en irrasjonell frykt for narkose, i tillegg har jeg nå googlet altfor mye og funnet ut at gassemboli er en livstruende tilstand som kan oppstå ved utskrapning. Er livredd kjenner jeg.. fått lite info også. Vil gjerne høre mange erfaringer.

Jeg lurer også på om hysteroskopi er det samme om utskrapning? Noen som vet..

Anonymkode: 36aec...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer også på om hysteroskopi er det samme om utskrapning?

Hysteroskopi kan være bare undersøkelse. Her finner du info: https://nhi.no/sykdommer/kvinne/diverse/utskrapning-abrasio/

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

...i tillegg har jeg nå googlet altfor mye og funnet ut at gassemboli er en livstruende tilstand som kan oppstå ved utskrapning.

En livstruende, meget sjelden tilstand. De omtalene jeg fant på nett i farten, var relatert til et notat som kom ut i 2016 etter at det ble rapportert to episoder av ca. 3000 hysteroskopiske inngrep året før. Det blir noe sånt som 0,07 prosents risiko. Da ville jeg heller bekymret meg over tradisjonelle sykehusinfeksjoner...  

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller vil jeg gjerne høre erfaring med utskrapning. Jeg har en irrasjonell frykt for narkose,

Jeg har tatt utskrapning etter spontanabort. Dessuten har jeg hatt narkose fire andre ganger, tre av dem for å fjerne underlivscyster og én for sterilisering. Alle de fire siste var "kikkhullsinngrep" gjennom snitt i navlen. 

Mellom første og siste gangs narkose var det ca. 30 år. Det har blitt fantastisk mye enklere i løpet av den tiden. Du kommer ikke til å være bevisstløs lenge, bare akkurat den tiden som trengs. Dermed føler du deg heller ikke dårlig etterpå. Tidligere var man bevisstløs mye lenger, og ettervirkningene av narkosen kunne være større enn etter selve inngrepet. 

Jeg var ikke noe fysisk dårlig etter utskrapningen for ca. 25 år siden. Jeg blødde jo litt fra før, pga. spontanaborten. At den hadde skjedd, overskygget alle fysiske småplager.  

Ikke lyv når de spør om høyde og vekt, så får du riktig dose - og husk at du er overvåket hele tiden av fagfolk som ser på et slikt inngrep som en hverdagslig bagatell. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...