Gå til innhold

Jeg er redd intimitet og har aldri holdt hender med noen en gang (K29)

Anbefalte innlegg

Gjest 8de12...89f

Jeg har blitt redd for å date og å forsøke finne kjæreste, og alt det som hører med. "Med alt som hører med"  så tenker jeg da spesielt det på å være intim, gjøre seg selv sårbar og slikt som det. Jeg er 29 år og har aldri holdt hender med noen en gang... 

Jeg har to spørsmål relatert til dette problemet:
Hvordan klarer man komme over redselen?
Er man ærlig om uerfarenheten? 

Anonymkode: 8de12...89f

Fortsetter under...

Gjest 4bd19...574

Så modig du er som tør å fortelle om dette. Jeg tror at når du er i en slik situasjon vil det komme naturlig selv om du kanskje er litt engstelig/fornyet i begynnelsen. Du kan fint dele at du ille har mye erfaring med dette til en eventuell partner. Lykke til!

Anonymkode: 4bd19...574

Gjest 4e2ca...cee
Gjest 8de12...89f skrev (36 minutter siden):

Jeg har blitt redd for å date og å forsøke finne kjæreste, og alt det som hører med. "Med alt som hører med"  så tenker jeg da spesielt det på å være intim, gjøre seg selv sårbar og slikt som det. Jeg er 29 år og har aldri holdt hender med noen en gang... 

Jeg har to spørsmål relatert til dette problemet:
Hvordan klarer man komme over redselen?
Er man ærlig om uerfarenheten? 

Hva er du redd for skal skje?

Anonymkode: 4e2ca...cee

Gjest 8de12...89f
Gjest 4bd19...574 skrev (22 minutter siden):

Så modig du er som tør å fortelle om dette. Jeg tror at når du er i en slik situasjon vil det komme naturlig selv om du kanskje er litt engstelig/fornyet i begynnelsen. Du kan fint dele at du ille har mye erfaring med dette til en eventuell partner. Lykke til!

Anonymkode: 4bd19...574

Takk. Jeg har ikke vert ærlig om det til noen IRL ennå da. Håper du har rett i at det vil komme naturlig når man er i situasjonen. Gruer meg så sykt at jeg har unngått alt som har med dating og forhold å gjøre alt for lenge nå. Men kanskje jeg kan klare gjøre noe med det før neste år, det er det som er målet i alle fall. Men hvordan? Å bare hoppe ut i det er kanskje den beste løsningen?

Gjest 8de12...89f
kupton skrev (20 minutter siden):

1. Man tester du ut i praksis. Du kan trene på å holde hånden til en nær venn/venninne, bror, søster, mor, far etc.

2. Ja, ærlighet lønner seg.

Jeg skal være ærlig. Men tror du kanskje han jeg evnt møter vil synes det er rart at jeg har absolutt null erfaring? Kanskje det ville bli dealbreaker for han?

Annonse

Gjest 8de12...89f
Gjest 4e2ca...cee skrev (18 minutter siden):

Hva er du redd for skal skje?

Det er ett veldig godt spørsmål. Det jeg er mest redd for er å gjøre noe feil. Også det å være dårlig på det jeg gjør, om det så er kyssing eller sex eller hva som helst annet. Ja, også er jeg redd for å bli avvist og såret da.

Gjest 4e2ca...cee
Gjest 8de12...89f skrev (16 minutter siden):

Det er ett veldig godt spørsmål. Det jeg er mest redd for er å gjøre noe feil. Også det å være dårlig på det jeg gjør, om det så er kyssing eller sex eller hva som helst annet. Ja, også er jeg redd for å bli avvist og såret da.

Avvist og såret er vel det eneste sikre, det kommer du til å bli uansett. Og det overlever du som resten av oss andre. Det gjør vondt men vi kommer oss videre :) 

Gjest 8de12...89f
Gjest 4e2ca...cee skrev (3 minutter siden):

Avvist og såret er vel det eneste sikre, det kommer du til å bli uansett. Og det overlever du som resten av oss andre. Det gjør vondt men vi kommer oss videre :) 

Ja, du har helt klart rett i det. Eneste måten å klare å unngå å bli avvist og såret er å unngå å involvere seg med andre mennesker. Men jeg vil jo ikke leve resten av livet i ensomhet heller, så det er ikke ett alternativ. Så jeg burde vel hoppe i det før som heller? Er bare så lett å finne unnskyldninger for å la være og fortsette i samme spor som før. Hehe.

Så flott at du tør å sette ord på det her - da har du kommet et godt steg videre allerede, ved å erkjent at du ønsker å gjøre en endring, tenker jeg. Videre vet jeg, og har lest, selv om jeg ikke er sikker på om det gjelder i ditt tilfelle, at en skadet relasjonserfaring kan kun bygges opp igjen gjennom å bygge nye og gode relasjoner. Om det er at du generelt ikke har erfaring, er det fint at du nå føler deg klar til å møte andre.

Gjest 8de12...89f skrev (12 minutter siden):

Det jeg er mest redd for er å gjøre noe feil. Også det å være dårlig på det jeg gjør, om det så er kyssing eller sex eller hva som helst annet. Ja, også er jeg redd for å bli avvist og såret da.

Husk at om du er på date med noen, bør du ikke være for åpen og utleverende om deg selv i første møtet. Snakk om trygge og hverdagslige temaer og vær interessert i den andre. Om det ikke skulle bli noe mer, er det ikke sikkert at det har noe med deg å gjøre, men at det rett og slett er for mange å velge blant mellom alle sveipene...

Mitt råd er også å ikke late som at en er mer erfaren enn hva en er - det vil oftest avsløre seg... Og om en avviser deg pga. uerfarenhet, ja, da kan du spørre deg selv om vedkommende er noe å samle på ellers i livet og vil ta hensyn til deg og respektere deg i andre situasjoner?

Å møte hverandre der vi er, er essensielt i et ev. forhold - ikke der vi skulle ønske at partneren var...

Gjest 8de12...89f
Eva Sofie skrev (7 minutter siden):

Så flott at du tør å sette ord på det her - da har du kommet et godt steg videre allerede, ved å erkjent at du ønsker å gjøre en endring, tenker jeg. Videre vet jeg, og har lest, selv om jeg ikke er sikker på om det gjelder i ditt tilfelle, at en skadet relasjonserfaring kan kun bygges opp igjen gjennom å bygge nye og gode relasjoner. Om det er at du generelt ikke har erfaring, er det fint at du nå føler deg klar til å møte andre.

Husk at om du er på date med noen, bør du ikke være for åpen og utleverende om deg selv i første møtet. Snakk om trygge og hverdagslige temaer og vær interessert i den andre. Om det ikke skulle bli noe mer, er det ikke sikkert at det har noe med deg å gjøre, men at det rett og slett er for mange å velge blant mellom alle sveipene...

Mitt råd er også å ikke late som at en er mer erfaren enn hva en er - det vil oftest avsløre seg... Og om en avviser deg pga. uerfarenhet, ja, da kan du spørre deg selv om vedkommende er noe å samle på ellers i livet og vil ta hensyn til deg og respektere deg i andre situasjoner?

Å møte hverandre der vi er, er essensielt i et ev. forhold - ikke der vi skulle ønske at partneren var...

Ja, jeg ønsker virkelig gjøre en endring nå. Tidligere har jeg vert for redd, men nå ønsker jeg face den redselen (kom ikke på norskt ord). Jeg har aldri hatt en negativ relasjonserfaring, det er bare det at jeg er for redd for å få erfaring. 

Er nok lurt å ikke late som en er mer erfaren enn det enn hva en er er nok lurt ja. Og du har rett i at noen som avviser en på bakgrunn av erfaring nok ikke er noe å samle på. Jeg må vel bare ta sjansen snart? Og erfarer jeg at jeg blir såret og avvist så får jeg den erfaringen at jeg takler det og klarer komme meg igjennom det?

Gjest 8de12...89f skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg ønsker virkelig gjøre en endring nå. Tidligere har jeg vert for redd, men nå ønsker jeg face den redselen (kom ikke på norskt ord). Jeg har aldri hatt en negativ relasjonserfaring, det er bare det at jeg er for redd for å få erfaring. 

Er nok lurt å ikke late som en er mer erfaren enn det enn hva en er er nok lurt ja. Og du har rett i at noen som avviser en på bakgrunn av erfaring nok ikke er noe å samle på. Jeg må vel bare ta sjansen snart? Og erfarer jeg at jeg blir såret og avvist så får jeg den erfaringen at jeg takler det og klarer komme meg igjennom det?

Ta deg også god nok tid, slik at du er trygg på vedkommende når dere blir intime. Dessverre har enkelte et voldsomt fokus på intimitet... Om det er et forhold du er ute etter, handler et forhold og hverdagene om så mye mer enn det...

Ønsker deg masse lykke til!

Annonse

Gjest 8de12...89f
Grendel skrev (15 minutter siden):

Jeg kan ikke garantere at du takler det, men det blir noe helt annet når dere dere blir fortrolige med hverandre.

Nei, man har vel aldri noen garanti? Ellers så har jeg troen på at det vil føles lettere når jeg blir fortrolig med den jeg evnt møter. 

Gjest 8de12...89f
Eva Sofie skrev (10 minutter siden):

Ta deg også god nok tid, slik at du er trygg på vedkommende når dere blir intime. Dessverre har enkelte et voldsomt fokus på intimitet... Om det er et forhold du er ute etter, handler et forhold og hverdagene om så mye mer enn det...

Ønsker deg masse lykke til!

Godt råd det å ta seg god tid. Jeg er litt redd for å bli presset til ting jeg ikke vil, for jeg er en slik person som kan gå med på mye (som jeg egentlig ikke vil) bare fordi jeg er redd for å... ja, jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg er slik men det er slik i alle fall. Har du noen råd til hvordan en kan unngå det? 

Gjest 4e2ca...cee
Gjest 8de12...89f skrev (39 minutter siden):

Godt råd det å ta seg god tid. Jeg er litt redd for å bli presset til ting jeg ikke vil, for jeg er en slik person som kan gå med på mye (som jeg egentlig ikke vil) bare fordi jeg er redd for å... ja, jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg er slik men det er slik i alle fall. Har du noen råd til hvordan en kan unngå det? 

si heller nei en gang for mye. Vær tydelig på dine egne grenser. er du i tvil på noe- si nei. Prøv å bli mer kjent med folk gjennom ulike hobbyer eller aktiviteter.

Gjest 8de12...89f
Gjest 4e2ca...cee skrev (4 minutter siden):

si heller nei en gang for mye. Vær tydelig på dine egne grenser. er du i tvil på noe- si nei. Prøv å bli mer kjent med folk gjennom ulike hobbyer eller aktiviteter.

Ja, er nok smart å heller si nei en gang for mye. Men hva om han tror jeg ikke liker han fordi jeg ikke vil gjøre x og y? 

Gjest 4e2ca...cee
Gjest 8de12...89f skrev (3 minutter siden):

Ja, er nok smart å heller si nei en gang for mye. Men hva om han tror jeg ikke liker han fordi jeg ikke vil gjøre x og y? 

da sier du: hvis du tror at jeg ikke liker deg fordi jeg ikke vil x med deg, så handler det ikke om det. jeg synes bare det er ok å bruke litt tid for alt går så fort i dag. (og hvis han sier takk for seg - peker du bare på hvor døra er og ønsker ham god tur hjem)

Gjest 8de12...89f
Gjest 4e2ca...cee skrev (15 minutter siden):

da sier du: hvis du tror at jeg ikke liker deg fordi jeg ikke vil x med deg, så handler det ikke om det. jeg synes bare det er ok å bruke litt tid for alt går så fort i dag. (og hvis han sier takk for seg - peker du bare på hvor døra er og ønsker ham god tur hjem)

Ja, det var en fin løsning. Jeg er ikke alltid så god på problemløsning. Hehe.

Gjest 4e2ca...cee skrev (1 time siden):

Godt eksempel på det å sette grenser for seg selv. Det kan likevel oppleves vanskeligere i praksis. Men dette tror jeg er svært viktig for deg, TS, å reflektere over: Hvor går dine grenser og hvordan kan du på din måte best mulig formidle de uten å gå ut av din komfortsone - det er da en vil være i stand til å sette egne grenser.

Og er det viktig for deg å oppfylle en persons ønsker i frykt for et eller annet, dersom du da går over dine egne grenser?

Mitt svar på ditt spørsmål, må være at du tillater deg å bli kjent med deg selv, hvor du føler det er greit at dine grenser går og øver i praksis på å sette grenser for en annen person du er trygg på (hvor du setter dine behov foran en annens). Det er ikke å være egoistisk å ta hensyn til seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...