Gå til innhold

Opptrapping antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skal ikke diskutere dose, men lurer på om bivirkninger som forverring av angst uro,søvnforstyrrelser og sånne psykiske bivirkninger er like ille/verre ved opptrapping enn ved oppstart?

eller er første oppstart verst og opptrapping takles bedre?

Anonymkode: c14f9...001

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475276-opptrapping-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanligvis verst bivirkninger ved oppstart og mildere ved doseøkning. Dosen er individuell, men bør være innenfor anbefalt område i Felleskatalogen. Spesialister kan dosere høyere.

Anonymkode: 91311...216

Ok, gjelder det også psykiske bivirkninger og evt forverring av tilstanden?

dette med at de begynner å virke etter feks 3-4 uker- betyr det at man kan kjenne noe bedring underveis men så forverring igjen?

og vil de 3-4 ukene gjelde fra første start eller fra opptrapping? At feks hvis man har brukt de to uker og så trapper opp- vil man merke bedring først tre uker etter opptrapping? Eller gradvis?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vanligvis verst bivirkninger ved oppstart og mildere ved doseøkning. Dosen er individuell, men bør være innenfor anbefalt område i Felleskatalogen. Spesialister kan dosere høyere.

Anonymkode: 91311...216

Og gjelder det hvis ikke bivirkningene har gitt seg før opptrapping? feks disse med søvnforstyrrelser?  Kan de fortsatt gi seg?

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og blir evt bivirkninger verre ved høyere enn lavere doser? Eller har ikke det noe å si generelt?

Er det vanlig å bare merke forverring før man evt trapper opp?

For meg hadde det ikke noe å si. Det var starten på medisinene (minstedose) som ga mest bivirkninger. Men jeg fikk ikke psykiske bivirkninger av det, bare litt kvalme og økt kroppstemperatur. Dette forsvant etter 1 uke, trappet opp 2.uka og kjente litt av samme bivirkninger igjen. Trappet opp enda en gang og hadde da ingen bivirkninger.

UtakknemligDiva skrev (1 minutt siden):

For meg hadde det ikke noe å si. Det var starten på medisinene (minstedose) som ga mest bivirkninger. Men jeg fikk ikke psykiske bivirkninger av det, bare litt kvalme og økt kroppstemperatur. Dette forsvant etter 1 uke, trappet opp 2.uka og kjente litt av samme bivirkninger igjen. Trappet opp enda en gang og hadde da ingen bivirkninger.

Hadde du ingen forverring? Merket du noe bedring på tilstanden underveis? 

har det noe å si om man blir verre først? Betyr det at man ikke tåler de eller at kroppen reagerer på de og dermed også vil respondere på bedring?

Jeg hadde forverring av alt når jeg trappet opp. Jeg fikk mye mer angst, depresjon, svettet på natta og var mye opp og ned i humøret. Jeg hadde ekstremt mye uro noe jeg ikke hadde fra før av, skjelvinger i kroppen, muskelverk. Slet med å sove. 

Anonymkode: 716d5...c61

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde forverring av alt når jeg trappet opp. Jeg fikk mye mer angst, depresjon, svettet på natta og var mye opp og ned i humøret. Jeg hadde ekstremt mye uro noe jeg ikke hadde fra før av, skjelvinger i kroppen, muskelverk. Slet med å sove. 

Gikk det over? Og fikk du bedring etterhvert?

Hvordan var oppstarten da? Merket du noe endring før du trappa opp?

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du ingen forverring? Merket du noe bedring på tilstanden underveis? 

har det noe å si om man blir verre først? Betyr det at man ikke tåler de eller at kroppen reagerer på de og dermed også vil respondere på bedring?

Det er andre her som kan forklare deg dette bedre. 
Men jeg kjenner jo flere som har brukt det. De sluttet fordi de la på seg. Jeg har ikke gjort det. Jeg forstår fremdeles ikke om det er medisinen eller det at man får økt matlyst som gjør det. 

Ingen forverring. Jeg har ikke falt dypt ned og blitt aggressiv sånn jeg ble før. Men jeg vet ikke om det skyldes medisiner eller at jeg bare har blitt mer voksen eller om det skyldes livssituasjon/jobb. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Gikk det over? Og fikk du bedring etterhvert?

Hvordan var oppstarten da? Merket du noe endring før du trappa opp?

Ja det tok litt tid men det gikk mer og mer over.. har enda angst men mye mindre 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...