Gå til innhold

om tett skjedeåpning igjen


rosi1365379983

Anbefalte innlegg

Kjære Mette Moen!

Jeg leste 14.09.00 om en bekymret mor som hadde oppdaget at hennes datter på 11 mnd. hadde tett skjedeåpning. Dette fikk meg til å undersøke mine egne to døtre, og da oppdaget jeg at den eldste på 3 år har tett skjedeåpning. Klitoris, urinrør og endetarmsåpningen ser helt normal ut. De indre kjønnsleppene er der, men der skjedeåpningen skal være er det en tynn hudfold. Det ser akkurat ut som om åpningen er vokst i hop. Jeg ble selvsagt også svært bekymret, og ser for meg at hun ikke er normalt utviklet innvendig heller. Nå går det lang tid før jeg får komme til lege, så jeg lurer på om det er noe jeg kan skjekke selv for å se at alt er i orden. Hvilke prøver blir tatt for å finne ut av dette? Er det noen kakakteristiske trekk jeg kan se etter (utseendemessig). Hvis hun mangler skjedeinngang og livmor, mangler hun vel eggstokker også? Hvilke betydning vil det få for hennes senere utvikling? Håper du kan svare på dette, jeg tar denne situasjonen svært alvorlig.

Jeg lurer veldig på hva de fant ut hos jenta som var 11 mnd., så hvis du andre bekymrete mor leser dette og føler behov for å gi meg et svar vil jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke meg som hadde denne 11 mnd jenta, men...

Jeg tror rett og slett bare at de små kjønnsleppene hennes var klebet igjen, og at legen åpnet dem lett, der på legekontoret.

Hvis jeg ikke husker feil.

Vet også om tilfeller der jomfruhinna mangler den lille åpninga den vanligvis skal ha, og dette er også helt ufarlig.

Du får vente på Moens svar, evt se lege, men jeg tipper dette er ufarlig.

Klem fra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

De små -indre- kjønnslepper kan klebe seg sammen så det ser ut som det ikke er åpning, man kan smøre litt hormonkrem på (Ovesterin), så løsner det etterhvert. I ca fem tilfeller i året (i Norge) fødes jenter uten skjede og uten livmor, men i disse tilfeller er eggstokker helt i orden, de utvikler seg fra' et annet system' og utviklingen vil bli helt normal.

Jeg håper at både du og den annen mor forteller om resultat av legeundersøkelsen!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...