Gå til innhold

Tanker rundt oppussing av hus/endre romløsning


påskelilje

Anbefalte innlegg

Vi ser for oss at vi kommer til å bo i huset vårt i 5-10 år til. Det er en enebolig, bygget i siste halvdel av 90 tallet, med middels standard på løsninger og interiør, tenker jeg. Vi har per nå 0-2 hjemmeboende voksne "barn"  (de kommer og går litt 😄 ). Huset har i dag 6 soverom, hvorav to av dem er store, to middels og to små. Etter å ha pusset opp kjøkken og stue for et par år siden, synes vi at huset er fint og funksjonelt, men vi har jo mange rom som blir stående ubrukt det meste av tiden.

Vi har vaskerommet midt i huset, under trappa, og det har for så vidt fungert greit i alle år, synes jeg. Det er imidlertid trangt der, bl.a. fordi vi har en stor fryseboks stående der. Jeg elsker den, mannen min kan ikke fordra den 😄 Vi har tørketrommel stående oppå vaskemaskinen, og har en del knagger til tøy vi ikke bruker til vanlig. Vi lurer litt på å gjøre noe med dette rommet. Vi ser for oss tre alternativer:

1) Beholde det samme rommet, men tømme det helt, få vekk rot, male det opp og evt endre litt belysning, slik at det blir hyggeligere der. Fryseboksen nærmer seg 30 år, og jeg synes det er litt moro at en hvitevare kan vare såpass lenge, og har lyst til å la den leve litt til...

2) Beholde det samme rommet, men male det opp, endre belysning etc og bytte ut fryseboksen med et fryseskap. Da vil vi jo få mer golvplass.

3) Ta ett av soverommene (det minste nede), og gjøre det om til vaskerom. Det er bad i rommet ved siden av, så jeg vil tro det er "forholdsvis enkelt" å omgjøre det til et våtrom. Da burde vi kanskje også sette inn ei dør i det rommet, slik at en kan gå direkte ut med tøy, og også gå direkte inn med skitne sko. Da vil evt dagens vaskerom bli bod/kott, og det er jo for så vidt greit å ha bodplass.

Hva tror dere? Når vi en gang skal selge huset, er det en salgsfordel at vi har mange soverom? Tenker litt på alle familiene som har mine/dine/våre barn, at det kan være et marked for det? Vil tro at det ikke er så mange hus som som har så mange soverom. Eller er den en salgsfordel med et mer funksjonelt vaskerom med dør ut, og da 5 soverom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
påskelilje skrev (10 timer siden):

Vi ser for oss at vi kommer til å bo i huset vårt i 5-10 år til. Det er en enebolig, bygget i siste halvdel av 90 tallet, med middels standard på løsninger og interiør, tenker jeg. Vi har per nå 0-2 hjemmeboende voksne "barn"  (de kommer og går litt 😄 ). Huset har i dag 6 soverom, hvorav to av dem er store, to middels og to små. Etter å ha pusset opp kjøkken og stue for et par år siden, synes vi at huset er fint og funksjonelt, men vi har jo mange rom som blir stående ubrukt det meste av tiden.

Vi har vaskerommet midt i huset, under trappa, og det har for så vidt fungert greit i alle år, synes jeg. Det er imidlertid trangt der, bl.a. fordi vi har en stor fryseboks stående der. Jeg elsker den, mannen min kan ikke fordra den 😄 Vi har tørketrommel stående oppå vaskemaskinen, og har en del knagger til tøy vi ikke bruker til vanlig. Vi lurer litt på å gjøre noe med dette rommet. Vi ser for oss tre alternativer:

1) Beholde det samme rommet, men tømme det helt, få vekk rot, male det opp og evt endre litt belysning, slik at det blir hyggeligere der. Fryseboksen nærmer seg 30 år, og jeg synes det er litt moro at en hvitevare kan vare såpass lenge, og har lyst til å la den leve litt til...

2) Beholde det samme rommet, men male det opp, endre belysning etc og bytte ut fryseboksen med et fryseskap. Da vil vi jo få mer golvplass.

3) Ta ett av soverommene (det minste nede), og gjøre det om til vaskerom. Det er bad i rommet ved siden av, så jeg vil tro det er "forholdsvis enkelt" å omgjøre det til et våtrom. Da burde vi kanskje også sette inn ei dør i det rommet, slik at en kan gå direkte ut med tøy, og også gå direkte inn med skitne sko. Da vil evt dagens vaskerom bli bod/kott, og det er jo for så vidt greit å ha bodplass.

Hva tror dere? Når vi en gang skal selge huset, er det en salgsfordel at vi har mange soverom? Tenker litt på alle familiene som har mine/dine/våre barn, at det kan være et marked for det? Vil tro at det ikke er så mange hus som som har så mange soverom. Eller er den en salgsfordel med et mer funksjonelt vaskerom med dør ut, og da 5 soverom?

Jeg tror dere må gjøre det som er mest praktisk for dere selv i steden for hva fremtidig kjøpere vil foretrekke. Det er umulig å vite hva de vil foretrekke uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Jeg tror dere må gjøre det som er mest praktisk for dere selv i steden for hva fremtidig kjøpere vil foretrekke. Det er umulig å vite hva de vil foretrekke uansett. 

Enig – salg er såpass langt fram at man må tenke mest på seg selv. 
 

Når det er sagt @påskelilje, vil jeg tro at 4 soverom er nok for de fleste. Men kan det være et alternativ å pusse opp rommet (alternativ 2) og så bare flytte fryseboksen til et soverom? Den trenger jo ikke stå på vaskerommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vei direkte ut fra vaskerommet høres også fristende ut :) Gå direkte ut med tøy er fint, som du nevner, og både hundeeiere og småbarnsforeldre vil nok sette pris på den direkte veien INN 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (11 timer siden):

Vi ser for oss at vi kommer til å bo i huset vårt i 5-10 år til. Det er en enebolig, bygget i siste halvdel av 90 tallet, med middels standard på løsninger og interiør, tenker jeg. Vi har per nå 0-2 hjemmeboende voksne "barn"  (de kommer og går litt 😄 ). Huset har i dag 6 soverom, hvorav to av dem er store, to middels og to små. Etter å ha pusset opp kjøkken og stue for et par år siden, synes vi at huset er fint og funksjonelt, men vi har jo mange rom som blir stående ubrukt det meste av tiden.

Vi har vaskerommet midt i huset, under trappa, og det har for så vidt fungert greit i alle år, synes jeg. Det er imidlertid trangt der, bl.a. fordi vi har en stor fryseboks stående der. Jeg elsker den, mannen min kan ikke fordra den 😄 Vi har tørketrommel stående oppå vaskemaskinen, og har en del knagger til tøy vi ikke bruker til vanlig. Vi lurer litt på å gjøre noe med dette rommet. Vi ser for oss tre alternativer:

1) Beholde det samme rommet, men tømme det helt, få vekk rot, male det opp og evt endre litt belysning, slik at det blir hyggeligere der. Fryseboksen nærmer seg 30 år, og jeg synes det er litt moro at en hvitevare kan vare såpass lenge, og har lyst til å la den leve litt til...

2) Beholde det samme rommet, men male det opp, endre belysning etc og bytte ut fryseboksen med et fryseskap. Da vil vi jo få mer golvplass.

3) Ta ett av soverommene (det minste nede), og gjøre det om til vaskerom. Det er bad i rommet ved siden av, så jeg vil tro det er "forholdsvis enkelt" å omgjøre det til et våtrom. Da burde vi kanskje også sette inn ei dør i det rommet, slik at en kan gå direkte ut med tøy, og også gå direkte inn med skitne sko. Da vil evt dagens vaskerom bli bod/kott, og det er jo for så vidt greit å ha bodplass.

Hva tror dere? Når vi en gang skal selge huset, er det en salgsfordel at vi har mange soverom? Tenker litt på alle familiene som har mine/dine/våre barn, at det kan være et marked for det? Vil tro at det ikke er så mange hus som som har så mange soverom. Eller er den en salgsfordel med et mer funksjonelt vaskerom med dør ut, og da 5 soverom?

Jeg synes alternativet med vaskerom og dør ut, er forlokkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (17 minutter siden):

Enig – salg er såpass langt fram at man må tenke mest på seg selv. 
 

Når det er sagt @påskelilje, vil jeg tro at 4 soverom er nok for de fleste. Men kan det være et alternativ å pusse opp rommet (alternativ 2) og så bare flytte fryseboksen til et soverom? Den trenger jo ikke stå på vaskerommet. 

Hm.... det har jeg ikke tenkt på! Ja, det var jo en god idé!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (10 minutter siden):

Jeg synes alternativet med vaskerom og dør ut, er forlokkende. 

Huset var tegnet med vaskerom på yttervegg med dør ut, og bad i midten under trappa. Men vi byttet rundt på de to rommene, for å kunne ha vindu på badet og mulighet for å lufte.

Men jeg ser absolutt fordelen med å ha dør rett ut fra vaskerommet altså!

Men hva tror du om markedet for hus med mange soverom? Vi har to bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (33 minutter siden):

Jeg tror dere må gjøre det som er mest praktisk for dere selv i steden for hva fremtidig kjøpere vil foretrekke. Det er umulig å vite hva de vil foretrekke uansett. 

Ja, det er vel sant. Jeg er ganske fornøyd med vaskerommet slik det er (bortsett fra at det samler seg litt rot der innimellom), mens mannen blir hyperstresset der inne og er der kortest mulig tid 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Ja, det er vel sant. Jeg er ganske fornøyd med vaskerommet slik det er (bortsett fra at det samler seg litt rot der innimellom), mens mannen blir hyperstresset der inne og er der kortest mulig tid 😁

Jeg tenker at det kan være et like stort pluss med et godt vaskerom med dør rett ut, som et sjette soverom. F.eks. for folk med hund, er det fantastisk å kunne ta hunden rett inn på et vaskerom når det er sølete ute. Men hvis dere lager et sånt vaskerom, så hadde jeg lagt ned litt ekstra arbeid i å få rommet til å bli veldig anvendelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 timer siden):

Men hva tror du om markedet for hus med mange soverom? Vi har to bad.

Jeg vil tro at markedet er større for folk som ønsker store, praktiske bad og vaskerom, enn folk som ønsker veldig mange soverom.
 

Kanskje med unntak for tilfeller der rommene er av en slik størrelse og beliggenhet i huset at man kan konvertere til utleieenhet. I Oslo-området er boliger så kostbare at mange synes det er et pluss, for delvis å kunne finansiere. Men der min mor bor, for eksempel, er det mindre muligheter og mindre å tjene på å leie ut et par rom (og veldig mye rimeligere boliger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil alternativ 3. Fikk antydning til angst da jeg begynte å lese fordi jeg nettopp er ferdig med egne planer og forberedelser ang slikt, for det har ble utrolig slitsomt tilslutt 😅 men dette syns jeg var lett. Og hvis 5 soverom ikke skulle holde for de neste beboerne, så er det lett å dele rom. Det er jo to store soverom de eventuelt kan dele av med vegg ( lett jobb ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alternativ 2

Anonymkode: 69f9e...3fd

Tråden er et halvt år gammel, så det kan hende beslutningen er tatt forlengst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...