Gå til innhold

Kognitiv terapi angst og depresjon

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring?

har kraftig angst og og depressive følger (eller motsatt). 

ler ikke av noe, føler ikke noe for noe, ikke no interesse engasjement etc.

Frakoblet meg selv og alt annet - systemet er låst- i overlevelsesmodus antagelig og har masse fysiske symptomer i hodet, ingen fokus konsentrasjon eller evne til å tenke på noe (bare håpløse og desperate tanker)

begynt med kognitiv terapi, hvordan kan det fungere?? 
Hjelper det å skrive tanker ned når man får de feks?

er også utslitt. Og ganske stuck alene i en meningsløs hverdag som har vart lenge. Derav angst og depresjon/desperasjon 

Anonymkode: 702d2...95d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475442-kognitiv-terapi-angst-og-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Noen med erfaring?

har kraftig angst og og depressive følger (eller motsatt). 

ler ikke av noe, føler ikke noe for noe, ikke no interesse engasjement etc.

Frakoblet meg selv og alt annet - systemet er låst- i overlevelsesmodus antagelig og har masse fysiske symptomer i hodet, ingen fokus konsentrasjon eller evne til å tenke på noe (bare håpløse og desperate tanker)

begynt med kognitiv terapi, hvordan kan det fungere?? 
Hjelper det å skrive tanker ned når man får de feks?

er også utslitt. Og ganske stuck alene i en meningsløs hverdag som har vart lenge. Derav angst og depresjon/desperasjon 

Hjalp ikke meg noe nevneverdig. Men jeg ønsket å prøve det i samråd med lege før jeg testet andre tiltak. Hadde lang tid med angst og depresjon da, det skal sies, det er veldig individuelt - grad av angst/ depresjon, varighet, årsak osv.

Trinity80 skrev (1 time siden):

Hjalp ikke meg noe nevneverdig. Men jeg ønsket å prøve det i samråd med lege før jeg testet andre tiltak. Hadde lang tid med angst og depresjon da, det skal sies, det er veldig individuelt - grad av angst/ depresjon, varighet, årsak osv.

Kanskje det kan fungere sammen med andre tiltak? Er skeptisk til at feks medisinering alene kan hjelpe når det er fastlåst og tilstedeværende hele tiden og opprettholdes av påtrengende tanker og symptomer? 🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje det kan fungere sammen med andre tiltak? Er skeptisk til at feks medisinering alene kan hjelpe når det er fastlåst og tilstedeværende hele tiden og opprettholdes av påtrengende tanker og symptomer? 🤷‍♀️

Ja så absolutt! Man bør bestandig ha en form for behandling ved siden av medisinering. Hjelper veldig godt med terapi og oppfølging samt medisinering for min del. 

Veien til medisinering var lang, og jeg forsøkte alt annet først. 

Trinity80 skrev (12 timer siden):

Ja så absolutt! Man bør bestandig ha en form for behandling ved siden av medisinering. Hjelper veldig godt med terapi og oppfølging samt medisinering for min del. 

Veien til medisinering var lang, og jeg forsøkte alt annet først. 

Er så inni eget hode og kropp og kommer ikke ut liksom.. så spent på om terapi kan hjelpe meg. Er jo det å komme seg ut av det å distansere seg til det som er vansleoy. Og vanskelig å gjøre ting annerledes fordi låst inni seg selv.

prøver antidepressiva samtidig men føler foreløpig bare at det er verre.. men setter lit til terapi kan lirke meg ut..?

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer veldig på hvordan/hvorfor det evt fungerer.. og hvor fort..😜 er utålmodig 😜

Terapi tar tid. Og man må være motivert og tålmodig. Er som vanlige samtaler, bare satt i system hvor man har fremdriftsplan og konkluderer med om det har noe effekt for akkurat deg og din problematikk. 

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Terapi tar tid. Og man må være motivert og tålmodig. Er som vanlige samtaler, bare satt i system hvor man har fremdriftsplan og konkluderer med om det har noe effekt for akkurat deg og din problematikk. 

Men hvorfor fungerer det mot angst og depresjon? Å endre tankene.. og symptomene når problemet er at de er låst og er konstant?

kupton skrev (13 minutter siden):

Sannsynligvis er de ikke det.

Jo.. men hva om de er det? Hva gjør man da? 

kan du si noe om hvorfor kognitiv jobbing fungerer?

vil jo bare at ting skal føles normalt igjen, naturlig 

Hvordan kan det å prøve å gjøre ting når det overhodet ikke gir mening eller noe og bare forsterker symptomene gjøre at man begynner å like det igjen og fungere og tenke osv? 
mot hvordan kan man klare p avlære de mørke syke tankene som presser på når man kjenner på symptomene og meningsløsheten ?

Jeg liker INGENTING lenger. Kan tenke på ting jeg likte, var glad i, ikke likte, mente, var engasjert i, og det gir meg inhenting eler fremkaller noe som helst følelser eller gir mening og sliter med å tenke og huske 

er ikke meg selv:.

Kan man få dette tilbake?

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg liker INGENTING lenger. Kan tenke på ting jeg likte, var glad i, ikke likte, mente, var engasjert i, og det gir meg inhenting eler fremkaller noe som helst følelser eller gir mening og sliter med å tenke og huske 

er ikke meg selv:.

Kan man få dette tilbake?

Ja, det kan du. Når du blir friskere av terapien eventuelt medisiner.

Anonymkode: f9658...7ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...