Gå til innhold

Manisk av prednisolon

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde å bli helt «sprø» da jeg nylig brukte relativt høy dose (30 mg?) prednisolon i en periode. Fikk symptomer jeg har hørt forekommer ved maniske tilstander; ble hyperaktiv, sov minimalt, og følte jeg var en slags superhelt hevet over fysiske behov (som mat og hvile). Kroppen sitret av en slags eufori. Utad var jeg ekstremt taletrengt og syntes alt var hysterisk morsomt. Jeg merket at jeg ikke var meg selv, men greide ikke styre den hypre væremåten. Andre kommenterte adferdsendringene, og i ettertid er jeg litt flau over hvordan jeg oppførte meg, selv om jeg ikke gjorde noe direkte dumt (bare snakket i ett, og skrålte og lo på jobb f.eks…🙄). Jeg er til vanlig en stille og rolig person. Ble «normal» igjen da jeg trappet ned prednisolon-dosen.

Er (hypo)mani en bivirkning av medisinen som kan oppstå hos hvem som helst, eller tyder det på en latent bipolar lidelse? Grunnen til at jeg lurer, er at jeg sliter med tilbakevendende depresjoner, på tross av at jeg bruker AD. Har aldri vært hypoman/manisk tidligere.

Anonymkode: aed15...d4e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475456-manisk-av-prednisolon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har schizofreni og psoriasisartritt, fordi jeg har schizofreni får jeg ikke prednisolon. Som er vanlig å bruke mens man venter på effekt av DMARDS.

Anonymkode: 84939...07e

Det var interessant. Heftig medisin tydeligvis!

Annonse

knas skrev (10 timer siden):

Jeg ble også ganske manisk av en prednisolonkur jeg fikk for astma, selv om jeg ikke har BP eller er ustabil vanligvis. Det roet seg heldigvis raskt da jeg avsluttet kuren. Var litt av en opplevelse. 

Takk for at du deler. Litt av en opplevelse, ja, det kan jeg skrive under på!😅  

Jeg gikk lenge på prednisolon på grunn av betennelse i tarmen. Kan kjenne meg igjen i det de andre beskriver her. Man får overmenneskelig energi, ødelagt søvn, eufori og sosialtrang samt taletrang. Jeg følte meg i tillegg veldig urolig og sulten hele tiden så gikk veldig opp i vekt. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for at du deler. Litt av en opplevelse, ja, det kan jeg skrive under på!😅  

Kjøkkenet ble i alle fall veldig rent, og mailutvekslingen med en foreleser var jo interessant…. 😆 

Heldigvis har jeg ikke reagert like kraftig på senere prednisolonkurer. Og da jeg var på en kur mot migrene for noen uker siden, så fikk jeg også sovemedisin så jeg slapp å ligge lys våken i senga og sprelle. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...