Gå til innhold

«Nei til åpenhet om psykiske lidelser»

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ytring/nei-til-apenhet-om-psykiske-lidelser_-1.16585304

Leste denne på nrk ytring, om et tema jeg selv tenker mye på for tiden. Hvor åpen skal man være? Tanker?

Jeg tror, som kronikkforfatteren, at det fortsatt er såpass mye stigma knyttet til psykiske lidelser, at man ikke har noe å vinne ved åpenhet om egne utfordringer og/eller diagnoser. Trist, men sant. Eller? 

Fortsetter under...

Jeg synes dette er et veldig vanskelig tema.

Jeg synes man skal tørre å be om hjelp. Men jeg ser ikke på det nødvendigvis som en god ide å bruke arbeidsgiver, venner, familie, etc. som "psykologer" - for det har de for det første ikke kompetanse til, og for det andre vil det kunne gå ut over den relasjonen man allerede har etablert.

Særlig ved angstlidelser ser jeg på dette som relevant, at man avstår fra å stadig be om bekreftelser, betryggelser eller beroligelse, og i stedet følger det behandlingsopplegg som er gitt fra fastlege eller spesialisthelsevesen. 

Så mener jeg selvfølgelig at man kan informere relevante relasjoner, i form av tilpasning av oppgaver, kanskje forklaring på at man ikke er like sosial eller deltakende, osv. Men jeg synes det er en litt urealistisk forventning at andre relasjoner enn helsevesenet skal være noe annet enn det de er - venner, arbeidsgiver, eller familie - medmennesker. De er ikke behandlere, og skal heller ikke være det etter min mening.

Endret av ISW

Nå handlet jo dette mer om å være arbeidstager og hvor sannsynlig det er å bli ansatt ved åpenhet pga uforutsigbarhet/ fravær fra jobb.

Jeg vet ikke hva du mener med stigma forøvrig- kan du utdype? 

Ellers er jeg enig med kronikkforfatteren. Jeg ser ingen hensikt med å være åpen når det får både forståelige og naturlige konsekvenser. Man må jo selvsagt vurdere om effekten av åpenheten er til det gode, eller om det er til det verre.

Nå nevner også kronikkforfatteren influensere, så det virker mest myntet på de yngre? ( som skal ut i jobb, ha en karriere osv )

Endret av Kashmir
ISW skrev (15 minutter siden):

Jeg synes dette er et veldig vanskelig tema.

Jeg synes man skal tørre å be om hjelp. Men jeg ser ikke på det nødvendigvis som en god ide å bruke arbeidsgiver, venner, familie, etc. som "psykologer" - for det har de for det første ikke kompetanse til, og for det andre vil det kunne gå ut over den relasjonen man allerede har etablert.

Særlig ved angstlidelser ser jeg på dette som relevant, at man avstår fra å stadig be om bekreftelser, betryggelser eller beroligelse, og i stedet følger det behandlingsopplegg som er gitt fra fastlege eller spesialisthelsevesen. 

Så mener jeg selvfølgelig at man kan informere relevante relasjoner, i form av tilpasning av oppgaver, kanskje forklaring på at man ikke er like sosial eller deltakende, osv. Men jeg synes det er en litt urealistisk forventning at andre relasjoner enn helsevesenet skal være noe annet enn det de er - venner, arbeidsgiver, eller familie - medmennesker. De er ikke behandlere, og skal heller ikke være det etter min mening.

Hvordan definerer du venner og familie? For det handler jo om din definisjon når du skriver at de ikke skal være og heller ikke har kompetanse- til å være "behandlere". Så du må nesten være mer konkret her : hva gjør en behandler kontra en god venn eller et familiemedlem?  Og i ditt ressonement så ser det jo også ut til at du tenker at alle som har psykiske problemer er en belastning hvis de ikke holder kjeft om psykiske plager og problemer ved div aktivitet? Du skriver ikke hvor grenser går, men jeg oppfatter at du fokuserer på problemer? Og ikke åpenheten i seg selv? 

Jeg har hele tiden valgt å holde min psykiske problemer for meg selv på jobben, selv om jeg av flere behandlere har blitt oppfordret til det motsatte. Det er flere grunner.... for første tror jeg ikke at det på noen måte vil hjelpe meg, man vet heller hvordan det vil bli mottatt, jf  det du sier om stigma. Tror heller andre kan forstå eller sette seg inn i hvordan (som i mitt tilfelle): engstelig og unnvikende pf påvirker livet. Med denne pf ønsker man heller ingen oppmerksomhet eller spørsmål. Mulig at jeg tar veldig feil her.....

Jeg har bp1 og har ikke sagt noe på jobb. Går såvidt og må lyve om sykemeldingsgrunn men heller det enn den hviskingen og stigmaet som kan oppstå i mott kollegie om diagnose blir kjent. Hørt flere av dem snakke ned min diagnosegruppe før som om alle med bipolar er egosentrerte mennesker uten omsorgsevne og med et kjip personlighet

Anonymkode: 61eb3...0e6

Annonse

Jeg har vært ganske åpen privat og med enkelte på jobb, og jeg merker at jeg angrer litt. Jeg oppfatter at alt jeg sier plutselig kan bli tolket på en annen måte og at folk tror virkeligheten er verre enn den er (at jeg bare har fortalt om toppen av isfjellet/mildere symptomer, mens tilstanden egentlig er mer alvorlig). Men kanskje er dette frykten min som snakker, og at folk er mindre negative enn det jeg tolker og antar. Når det gjelder jobb utgjør psykiske lidelser risiko for fremtidige sykemeldinger osv. Så jeg føler jo at jeg blir sett på som en mindre attraktiv arbeidstaker. 

Jeg er kun åpen med de jeg stoler på. Det er noen problemstillinger jeg ikke nevner lenger til noen heller ikke helsepersonell som f.eks selvmordstanker pga måten jeg har blitt møtt på ang det. 

Endret av aa-k-j

Har bare fortalt til mine aller nærmeste familiemedlemmer hvilken diagnose jeg har, samt noe veldig få nære venner. 

Hvorvidt man kan betro seg til disse når det er noe, avhenger jo av hva de selv har sagt om det. Har de vist interesse, og spør f.eks hvordan det går, føler jeg at jeg trygt kan fortelle. Men med omhu. Og det spørs jo akkurat hva det handler om der og da også. 

Faren min har vist en helt annen interesse for meg og mine vansker etter at mamma døde, og neste uke skal han på pårørendemøte for første gang (på DPS). Det rører meg. Men uansett om nær familie og nære venner er interesserte, er jeg som oftest forsiktig i måten jeg forteller på fordi jeg ikke vil vekke unødvendig bekymring.  Ønsker jo ikke å belaste noen. Jeg pleier å si at "det går bra" når de spør, men kan av og til dele litt mer hvis jeg føler behov for det og jeg ser at de er i stand til å ta imot det. Men det er helsevesenet som først og fremst får vite "alt" om meg, og som jeg tyr til når det er noe. 

Og sånn synes jeg det bør være. 

Endret av Solstrim
aa-k-j skrev (35 minutter siden):

Jeg er kun åpen med de jeg stoler på. Det er noen problemstillinger jeg ikke nevner lenger til noen heller ikke helsepersonell som f.eks selvmordstanker pga måten jeg har blitt møtt på ang det. 

Hvordan har du blitt møtt på selvmordstankene?

Anonymkode: 1dfde...fd3

Bipolar og alltid vært åpen. Jobber innen helse, om det har noe å si vet jeg ei. Men alltid tenkt det er lurt å være åpen slik folk faktisk kan se at vi ikke er "gale" og kapable til å jobbe og være endel av samfunnet som alle andre.

Nå er jeg snart 50 år, så åpenhet om slikt var ikke en selvfølge da.

Mine kolleger eller min familie har aldri vært psykolog for meg, men så klart har min mann hatt stor betydning og vært min beste "behandler" ingen har sett og opplevd meg mer enn han. Han kjenner meg mer enn meg selv når det kommer til min sykdom, han ser når det går den ene eller andre veien og da er det litt lettere å forhindre spesielt høydene.

Jeg har aldri opplevd å bli sett rart på eller ned på av noen. Min sykdom er så klart ikke det første de vet om meg, de lærer meg og kjenne å dømmer etter det. Dette gjelder jo også kollegaer, ingen som visker eller tisker, som jeg har lagt merke til.

Men jeg  tror faktisk det kanskje er verre og ha lidelser som ikke er så "anerkjent" som de gamle og godtatt lidelsene er.

Anonymkode: 0b340...b33

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan har du blitt møtt på selvmordstankene?

Anonymkode: 1dfde...fd3

Er ikke blitt trodd, blitt bagatellisert, nesten mobbet ,blitt tolket til å bli noe annet, opplevde falske anklager (om noe straffbart og alvorlig) ++. Har ikke opplevd noe positivt å snakke om det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bipolar og alltid vært åpen. Jobber innen helse, om det har noe å si vet jeg ei. Men alltid tenkt det er lurt å være åpen slik folk faktisk kan se at vi ikke er "gale" og kapable til å jobbe og være endel av samfunnet som alle andre.

Det er veldig fint å høre at du har god erfaring med å være åpen. Og ja, det er flott å kunne vise at man med ulike diagnoser ikke er «gal». Det jeg frykter litt er at dersom folk vet om at man har en eller annen diagnose, så får man plutselig et press på seg til å være mindre «gal» enn alle andre, som ikke trenger å vise at de ikke er «gale». Om det gir mening. Jeg vil helst slippe å måtte bevise ting om min egen psykiske robusthet. Det skaper liksom et ekstra press. 

Sokk skrev (11 timer siden):

Det er veldig fint å høre at du har god erfaring med å være åpen. Og ja, det er flott å kunne vise at man med ulike diagnoser ikke er «gal». Det jeg frykter litt er at dersom folk vet om at man har en eller annen diagnose, så får man plutselig et press på seg til å være mindre «gal» enn alle andre, som ikke trenger å vise at de ikke er «gale». Om det gir mening. Jeg vil helst slippe å måtte bevise ting om min egen psykiske robusthet. Det skaper liksom et ekstra press. 

Jeg har nok alltid vært anderledes og aldri slåss for å passe inn etter jeg ble voksen, når man innser man er anderledes så er jo det også en grei ting.

Men kanskje også derfor noen ting er litt lettere for meg, har ikke det behovet for i virke "normal" eller ikke passe inn. 

Nå har jeg jobbet med PU. Og der er jo annerledeshet helt vanlig. Jeg passet rett inn kan man si😅

Selv har jeg vært åpen om min psykisk lidelse.  Har også vært i media angående dette. De gangene har jeg blitt spurt om å si noe. Mitt spørsmål var da til vedkommende...kan dette være til hjelp for andre og fikk svaret at ja, det kunne det. Så da ble valget enkelt, selv om det ikke var noe jippi akkurat om det å komme i media. 

I mine friskeste perioder så tenker jeg at de som dømmer meg pga psykisk sykdom, de har ikke kunnskap og/eller er drittsekker. Føler mer på det i dårlige perioder. Har møtt både leger og andre helsepersonell som dømmer meg, men de fleste gjør ikke det. De fleste er ålreite. 

emilie321 skrev (2 timer siden):

Selv har jeg vært åpen om min psykisk lidelse.  Har også vært i media angående dette. De gangene har jeg blitt spurt om å si noe. Mitt spørsmål var da til vedkommende...kan dette være til hjelp for andre og fikk svaret at ja, det kunne det. Så da ble valget enkelt, selv om det ikke var noe jippi akkurat om det å komme i media. 

I mine friskeste perioder så tenker jeg at de som dømmer meg pga psykisk sykdom, de har ikke kunnskap og/eller er drittsekker. Føler mer på det i dårlige perioder. Har møtt både leger og andre helsepersonell som dømmer meg, men de fleste gjør ikke det. De fleste er ålreite. 

Så tøft av deg at du turde å være synlig i mediene! Det hadde aldri jeg turt, selv om det kunne føre til hjelp for andre. Jeg tenker at jeg heller kan være til hjelp på andre måter. 

Når du sier at du har blitt dømt av leger og annet helsepersonell, hvordan vet du det? Har de sagt det direkte til deg, eller er det bare noe du har følt?

Mener ingenting galt med dette innlegget, jeg bare lurer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...