AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 Sokk skrev (27 minutter siden): Dette er også mitt inntrykk: at det er stor avstand mellom hvordan vi mener at arbeidslivet burde være og hvordan det fungerer i praksis. Folk flest er utrolig fordomsfulle, og vi kan velge å innrette oss etter det, eller vi kan leve i en fantasiverden der alle er snille og følger alle gode prinsipper og regler og ikke dømmer noen. Jeg tenker at jeg selv må bli flinkere til å dikte opp gode historier som kan forklare sykefravær og andre behov i arbeidslivet, uten å dele for mye om at psykisk helse er årsaken. Utfordringen er bare at det er mer krevende for meg å holde ting skjult enn å fortelle åpent (det krever mer tenking å finne på historier), så jeg tror jeg må forberede meg bedre på hva jeg skal si så jeg ikke er mer åpen med folk enn det jeg egentlig ønsker. Dikte opp gode historier? Lyve litt altså? Jeg mener det da er mye bedre å si på en forsiktig måte at du ikke ønsker å snakke om din sykdom. Da har du ikke gjort noe galt og du kan ha ren samvittighet. Enhver må respektere hva andre ønsker å si om seg selv og ikke, det er individuelt hva vi ønsker å dele om oss. Hvis du sier noe som ikke stemmer og det blir oppdaget kan det skape tillitsproblemer, der de ikke vet når du snakker sant og ikke, og det er hverken bra for deg eller den andre. Anonymkode: a3688...c6f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475570-%C2%ABnei-til-%C3%A5penhet-om-psykiske-lidelser%C2%BB/page/3/#findComment-4212313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dikte opp gode historier? Lyve litt altså? Jeg mener det da er mye bedre å si på en forsiktig måte at du ikke ønsker å snakke om din sykdom. Da har du ikke gjort noe galt og du kan ha ren samvittighet. Enhver må respektere hva andre ønsker å si om seg selv og ikke, det er individuelt hva vi ønsker å dele om oss. Hvis du sier noe som ikke stemmer og det blir oppdaget kan det skape tillitsproblemer, der de ikke vet når du snakker sant og ikke, og det er hverken bra for deg eller den andre. Anonymkode: a3688...c6f Hæ? Gjort noe galt? Å dikte opp andre årsaker enn egentlig diagnose for fravær? Fordi man kjenner seg nødt til det mht stigma i samfunnet rundt psykisk sykdom. Det er IKKE å gjøre noe galt. Slutt å legg sten til byrden for mennesker som allerede lider. Man er ikke årsak til tillitsproblem fordi man ikke sier «jeg er bipolar og har nettopp innlagt, derfor er jeg sykemeldt». Å heller kalle det migrene eller hva faen annet støtter både lege og venner meg i Anonymkode: 61eb3...0e6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475570-%C2%ABnei-til-%C3%A5penhet-om-psykiske-lidelser%C2%BB/page/3/#findComment-4212317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hæ? Gjort noe galt? Å dikte opp andre årsaker enn egentlig diagnose for fravær? Fordi man kjenner seg nødt til det mht stigma i samfunnet rundt psykisk sykdom. Det er IKKE å gjøre noe galt. Slutt å legg sten til byrden for mennesker som allerede lider. Man er ikke årsak til tillitsproblem fordi man ikke sier «jeg er bipolar og har nettopp innlagt, derfor er jeg sykemeldt». Å heller kalle det migrene eller hva faen annet støtter både lege og venner meg i Anonymkode: 61eb3...0e6 Dette har ikke noe med stigma å gjøre. Jeg ser bare ikke vitsen med å si noe som ikke er sant, når du like godt kan si du ikke ønsker å snakke om hvorfor du er sykmeldt. Men du kan gjøre som du vil for meg, det er deg selv det går utover om de oppdager at du dikter opp historier. Anonymkode: a3688...c6f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475570-%C2%ABnei-til-%C3%A5penhet-om-psykiske-lidelser%C2%BB/page/3/#findComment-4212323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette har ikke noe med stigma å gjøre. Jeg ser bare ikke vitsen med å si noe som ikke er sant, når du like godt kan si du ikke ønsker å snakke om hvorfor du er sykmeldt. Men du kan gjøre som du vil for meg, det er deg selv det går utover om de oppdager at du dikter opp historier. Anonymkode: a3688...c6f Du høres lite erfaren ut med å stå i skam, stigma og et arbeidsliv som ikke nødvendigvis lar seg kombinere med dette. Det er ikke videre enkelt alltid å si «jeg er syk og det vil jeg ikke snakke om» heller. Det er lettere å ref en annen tråd her, skylde på ryggen. Når det egentlig er angst. Feks. For å verne seg selv og eget arbeidsliv, omgang med kolleger mm. At noen kommer å «ta deg» for «løgnene» og at dette «går utover deg», er mer i ditt fantasiunivers enn i den enkeltes virkelighet nødvendigvis. Jeg skylder gjerne på skuldra om jeg ha elite vondt i skuldra men egentlig er sykemeldt for depresjon. Dette støtter legen meg fullt i og jeg syns det er uheldig at du mener så sterkt om det på andres vegne Anonymkode: 61eb3...0e6 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475570-%C2%ABnei-til-%C3%A5penhet-om-psykiske-lidelser%C2%BB/page/3/#findComment-4212325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du høres lite erfaren ut med å stå i skam, stigma og et arbeidsliv som ikke nødvendigvis lar seg kombinere med dette. Det er ikke videre enkelt alltid å si «jeg er syk og det vil jeg ikke snakke om» heller. Det er lettere å ref en annen tråd her, skylde på ryggen. Når det egentlig er angst. Feks. For å verne seg selv og eget arbeidsliv, omgang med kolleger mm. At noen kommer å «ta deg» for «løgnene» og at dette «går utover deg», er mer i ditt fantasiunivers enn i den enkeltes virkelighet nødvendigvis. Jeg skylder gjerne på skuldra om jeg ha elite vondt i skuldra men egentlig er sykemeldt for depresjon. Dette støtter legen meg fullt i og jeg syns det er uheldig at du mener så sterkt om det på andres vegne Anonymkode: 61eb3...0e6 Tror vi tenker litt forskjellig på den saken. Jeg ser på det som en større fordel for meg selv og heller holde tilbake informasjon som ingen har noe rett å vite, enn å si noe som ikke er sant. Men du må gjøre som du vil, jeg snakker ut fra meg selv. Jeg har aldri diktet opp noe til andre, er stygt redd for at hvis en først tillater seg å lyve for andre, så kan det bli en uvane. Kjenner andre som smålyver også noen ganger, som har sagt til meg at de har løyet. Det er i såfall ikke de jeg tør å være mest åpen med. Jeg håper du tåler å høre andres synspunkt på saker, selv om du ikke er enig, om ikke kan jeg godt stoppe å skrive mer hva jeg mener om denne saken. Anonymkode: a3688...c6f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475570-%C2%ABnei-til-%C3%A5penhet-om-psykiske-lidelser%C2%BB/page/3/#findComment-4212327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror vi tenker litt forskjellig på den saken. Jeg ser på det som en større fordel for meg selv og heller holde tilbake informasjon som ingen har noe rett å vite, enn å si noe som ikke er sant. Men du må gjøre som du vil, jeg snakker ut fra meg selv. Jeg har aldri diktet opp noe til andre, er stygt redd for at hvis en først tillater seg å lyve for andre, så kan det bli en uvane. Kjenner andre som smålyver også noen ganger, som har sagt til meg at de har løyet. Det er i såfall ikke de jeg tør å være mest åpen med. Jeg håper du tåler å høre andres synspunkt på saker, selv om du ikke er enig, om ikke kan jeg godt stoppe å skrive mer hva jeg mener om denne saken. Anonymkode: a3688...c6f Enig i at vi gjør som vi selv mener er riktig for oss i vår individuelle situasjon. Jeg reagerte fordi du nettopp ikke snakket for deg selv men mente sterkt om andres valg og at dette var galt. Anonymkode: 61eb3...0e6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475570-%C2%ABnei-til-%C3%A5penhet-om-psykiske-lidelser%C2%BB/page/3/#findComment-4212330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg ser bare ikke vitsen med å si noe som ikke er sant, når du like godt kan si du ikke ønsker å snakke om hvorfor du er sykmeldt. Mange anonyme brukere her nå, men jeg gjentar det jeg skrev tidligere: I prinsippet er jeg enig, men nei, alle kan ikke «like godt si at man ikke ønsker å snakke om hvorfor man er sykmeldt». Av min sjef ville det bli tolket som en bekreftelse på at sykdommen var av psykisk art. Og det ville skape lavere tillit, med de konsekvensene det kan medføre i et arbeidsforhold. En av mine kollegaer har brent seg på dette tidligere, og jeg akter ikke å begå samme feil. Anonymkode: 6fc32...625 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475570-%C2%ABnei-til-%C3%A5penhet-om-psykiske-lidelser%C2%BB/page/3/#findComment-4212331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i at vi gjør som vi selv mener er riktig for oss i vår individuelle situasjon. Jeg reagerte fordi du nettopp ikke snakket for deg selv men mente sterkt om andres valg og at dette var galt. Anonymkode: 61eb3...0e6 Ok, da uttrykte jeg meg sikkert litt klønete første gangen. Det var ikke meningen. Anonymkode: a3688...c6f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475570-%C2%ABnei-til-%C3%A5penhet-om-psykiske-lidelser%C2%BB/page/3/#findComment-4212333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.