Gå til innhold

Flere som opplever at de bør skjerme seg fra nyhetsbildet om dagen?

Anbefalte innlegg

God morgen. 

Jeg merker jeg at blir veldig sliten i hodet og utmattet av nyhetsbildet om dagen. Og at jeg oppsøker det mindre og mindre. Setter jo pris på å ha litt peiling på det som skjer i verden, og liker å starte dagen med å lese nettaviser osv til morgenkaffen. Men blir helt utmattet å lese om alt som pågår nå med bl.a. to krig, renteangst, usikker fremtid, politikk og alt annet - nesten bare negativitet.

Flere som har det på denne måten, eller blir dere ikke påvirket nevneverdig av slike nyheter?

Fortsetter under...

Trinity80 skrev (15 minutter siden):

God morgen. 

Jeg merker jeg at blir veldig sliten i hodet og utmattet av nyhetsbildet om dagen. Og at jeg oppsøker det mindre og mindre. Setter jo pris på å ha litt peiling på det som skjer i verden, og liker å starte dagen med å lese nettaviser osv til morgenkaffen. Men blir helt utmattet å lese om alt som pågår nå med bl.a. to krig, renteangst, usikker fremtid, politikk og alt annet - nesten bare negativitet.

Flere som har det på denne måten, eller blir dere ikke påvirket nevneverdig av slike nyheter?

Blir selv påvirket av nyhetene for tiden, så jeg må også skjerme meg litt. Det blir rett og slett for overveldende, men som deg så vil jeg også følge litt med hva som skjer. 

Jeg skjermer meg ikke, men sørger for å ikke dvele for mye ved alt. Det som skjer på Gaza går veldig inn på meg, for det er så ufattelig tragisk med dette hevnperspektivet og alt hatet det fører med seg, og det er helt forferdelig å lese kommentarfelt og alle ytringer folk kommer med. Akkurat det orker jeg i liten grad å lese, for jeg kan faktisk bli uvel når folk mister hodet så fullstendig. Og tanken på hvordan sivilbefolkningen har det er grusom å forholde seg til. Likevel føler jeg at jeg må få med meg- at jeg må være tøff nok til å vite. Jeg sitter trygt her, og da må jeg klare å ta innover meg andres tragedie- uten å la det handle om meg. Det er for viktig til å ignorere. Tenker jeg da. Jeg kan også bekymre meg for at dette eskalerer. Likevel er det viktig å ikke gruble. Jeg prøver å unngå det. 

Annonse

Jeg skjermer meg litt fra det, ja. Orker ikke å ta inn for mye fortellinger om terroren til Hamas i Israel eller andre som mister familien i Gaza.

Jeg synes man bør få med seg nok til å forstå realitetene i det, men så holder det. Jeg kan ikke gjøre noe med det uansett.

Nicklusheletida

Jeg er ikke sliten, men jeg støvsuger alt jeg kan finne og leser hele tiden. Tror det er lurt å skjerme seg litt hvis det pårvirker psyken. 

Har ei datter som studerer internasjonale studier og midt- østen politikk i Nederland som sa hun var helt utslitt her om dagen, men også lærerikt. Det prates om på forelesningene. Hun har venner fra både Palestina og Israel som hun studerer sammen med og merker aggresjonen når det diskuteres. Som hun sa : - Jeg har fått en realitetssjekk på hvordan den virkelige verden er. 

Har alltid måtte skjerme meg fra media.

Fikk med meg ørlitegrann av de 12 guttene som var stengt inne i en gruve for noen år siden. Sov ikke før de var ute igjen, føltes ut som jeg var der inne selv.

Og føler meg dum som faktisk tror jeg hadde vist hvor grusomt det var. 

Anonymkode: b830c...1e8

Jeg skjermer meg ikke. Jeg både ser og leser nyheter. Jeg legger merke til at folk er hardere i tonen både når det gjelder Israel og Fosen.

Ukraina har kommet litt i skyggen.

Det kommer frem at flere ikke liker samenes krav, og at jødene fortsatt ikke vinner noen popularitetstest.

Anonymkode: d134c...28d

Jeg blir litt besatt og forsøker å få med meg så mye som mulig. Det er nok et element av flykt fra egne utfordringer i det. Egne problemer, som ellers fyller tankene mine, blir små i sammenligning.

Anonymkode: 39f9b...54c

Ja. Ser sjeldent på nyheter fordi jeg føler at jeg må fikse de problemene. Må gråte når jeg ser barn som lider. Og med rette påvirker det verdensbildet mitt. Verden er et jævlig sted. Vi som forstår det ser flere perspektiver på ting. Andre med skylapper tviholder ved en illusjon om at det å få leve og ta del i denne verden er en gave... 

Jeg så på nyheter tidlig om morgenen etter terrorangrepet i Israel og det ble erklært krig. Leste noe overskrifter om halshugs spedbarn osv. Orker ikke lese selve saken. Etter det så jeg bare litt nyheter for besøket skyld i dag. Jeg foreslår at vi alle resignerer. 

Anonymkode: 2d0fd...e99

Annonse

Jeg hverken skjermer meg eller går all in med hud og hår 24/7, men foretrekker artikler og reportasjer som går i dybden framfor sjokk-oppslag på nyhetene med stadig mer grusomme bilder. 

Jeg merker at jeg stoler mindre på typ sjokkjournalistikk enn tidligere, også det som produseres av norske journalister. Jeg syns derfor urix og podkaster er å foretrekke framfor kortere bildenyheter. 

Kayia skrev (2 timer siden):

Jeg hverken skjermer meg eller går all in med hud og hår 24/7, men foretrekker artikler og reportasjer som går i dybden framfor sjokk-oppslag på nyhetene med stadig mer grusomme bilder. 

Jeg merker at jeg stoler mindre på typ sjokkjournalistikk enn tidligere, også det som produseres av norske journalister. Jeg syns derfor urix og podkaster er å foretrekke framfor kortere bildenyheter. 

Det er nok best å ikke ( kun ) folusere på sjokk- overskrifter. Når det gjelder større og viktigere saker så har jeg funnet ut at det er en god idé å lese saken fra to perspektiver. Selv om en ting ser veldig riktig ut, så er det lurt å lese de som er mot den oppfatningen og det synet også. 

Når enkelte såķalte eksperter og  fagfolk uttaler seg, så har noen lett for å tro at det er sannheten. Men eksperter har ikke alltid samme meninger og syn de heller, så å få med seg flere sider er veldig viktig hvis en vil prøve å være mer objektiv. Urix er bra å få med seg! 

Endret av Kashmir

Jeg synes media kunne brukt litt mer tid på helt elementære fakta. Litt mindre på gråtendende mennesker, likposer og det politiske spillet.

Jeg måtte til Wikipedia for å finne ut hva som er den faktiske relasjonen mellom Israel og Gaza.

Jeg fant ut at Gaza er selvstyrt, at de ikke okkupert og at det ikke er jødiske bosettere der. (De har vært okkupert, men Israel trakk seg ut i 2005)

Kanskje dette er så selvfølgelig for journalister at de ikke synes de trenger å si det. Utsagn som at "Gaza er et fengsel" blir presentert som et faktum, men krever en nærmere forklaring mener jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...