Gå til innhold

Antipsykotika - dine erfaringer med forskjellige

Anbefalte innlegg

Er selvsagt individuelt, men det kan være nyttig for flere å vite hva de fleste har nytte av eller hvilke som ofte er dårlige. Kan vi som har gått på antipsykotika skrive liste med hvordan de forskjellige funket? 

Tenkte sånn her

Zyprexa:

Funket bra på psykosesymptomer. 

Bivirkninger eneste jeg fikk vae å gå opp 10kg

Abilify:

Gikk bare på lav dose. Den funket ikke på psykosesymptomer. 

Bivirkninger var rastløse bein

Anonymkode: ac874...16b

Fortsetter under...

Oi, har prøvd de fleste føler jeg.

Seroquel, ble veldig syk etter få uker, føltes ut som jeg var skikkelig fyllesyk, kastet opp konstant.

Abilify, kun positivitet.

Riseperdal, ulvehunger spiste 24/7og fett hår.

Zyprexa, ulvehunger, spiste 24/7.

Prøvde også en jeg ikke husker navnet på, da fikk jeg sterke skjelvinger som ikke gikk bort på 6 mnd etter slutt. Var en forferdelig tid, så hukommelsen var ikke tilstede.

De fleste har jeg ikke fått på lenge pga bivirkninger, foruten abilify.

Anonymkode: 42530...677

Worriesome Plenty 2

Seroquell ga meg sterk angst på megadose, men hjalp på psykose.

Zyprexa suveren medisin mot schizofreni, eneste minus vektoppgang.

Solian grei medisin mot schizofreni, men tok angsten dårligere enn zyprexa.

Zeldox vektnøytral, men svak på psykose. Merkelig søvnmønster.

Nozinan marerittaktig medisin som virkelig ikke burde gis, hangover, blodtrykksfall og uvelhet.

Melleril avregistrert men god gammel nevroleptika som hadde en bivirkningsprofil helt forskjellig fra de gamle medisinene.

Haldol voldtekt av dopaminsystemet. Masse nevrologiske bivirkninger som parkinsonisme, dystoni, akatsi og depresjon. En pille som nesten garantert gir ett gledesløst liv.

Trilafon den siste av de gamle, som var bedre enn Haldol, men ga også mye extrapyrmifable bivirkninger.

Fluanxol fin i små doser også gammel medisin.

Da har jeg ikke prøvd flere.

Endret av Worriesome Plenty 2

Seroquel: Fikk problemer med pusten og blodtrykket i høye doser

Abilify: Funket ikke nevneverdig

Latuda: Ble rar i hodet av den. Føltes ut som et lokk som hadde lagt seg over hjernen og jeg ble ukonsentrert og tålte lite ytre stimuli.

Zyprexa: Beste AP. Ingen bivirkninger, bortsett fra vektoppgang. 

Anonymkode: da978...4b2

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (44 minutter siden):

Seroquell ga meg sterk angst på megadose, men hjalp på psykose.

Zyprexa suveren medisin mot schizofreni, eneste minus vektoppgang.

Solian grei medisin mot schizofreni, men tok angsten dårligere enn zyprexa.

Zeldox vektnøytral, men svak på psykose. Merkelig søvnmønster.

Nozinan marerittaktig medisin som virkelig ikke burde gis, hangover, blodtrykksfall og uvelhet.

Melleril avregistrert men god gammel nevroleptika som hadde en bivirkningsprofil helt forskjellig fra de gamle medisinene.

Haldol voldtekt av dopaminsystemet. Masse nevrologiske bivirkninger som parkinsonisme, dystoni, akatsi og depresjon. En pille som nesten garantert gir ett gledesløst liv.

Trilafon den siste av de gamle, som var bedre enn Haldol, men ga også mye extrapyrmifable bivirkninger.

Fluanxol fin i små doser også gammel medisin.

Da har jeg ikke prøvd flere.

Husker ikke alle jeg har prøvd her heller, men noen husker jeg.

Quetiapin: I større doser fikk jeg så sinnsykt ulvehunger, men det hjalp da jeg trappet ned. Sover ikke uten.

Nozinan: Gikk på kjempestor døgndose og fikk så ulvehunger at jeg gikk opp 45-50kg på 1-2år.  Hangover og mye restless legs. Er enig i at dette ikke burde gies, iallefall ikke i store doser.

Trilafon:  for meg var det lite bivirkninger

Abilify: Den beste for meg, iallefall i forhold til bivirkninger. 

Seroquel: funket bra i stor dose. Fikk forlenget qt-tid på hjerte og måtte slutte.

Truxal:funket mot uro

Ability: fungerte bare sånn passe

Zyprexa: virker veldig bra på psykose og mani. Men går opp i vekt. 

Rxulti:Funker bra på psykose, ingen bivirkninger 

Anonymkode: 7845c...fac

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...