Gå til innhold

Antidepressiva - dine erfaringer med de forskjellige

Anbefalte innlegg

Hva er din erfaring med de forskjellige type antidepressiva? Jeg prøvde 3.

Zoloft: Ingen virkning.

Wellbutrin: Mer tiltakslyst, ble fort andpusten, bedre konsentrasjon.

Venlafaxin: Beste medisinen jeg har prøvd, tok min depresjon og angst.

Fortsetter under...

Fluoxetin. Ingen effekt. Ingen bivirkninger 

Wellbutrin. Ingen effekt på angst eller depresjon, men ga litt mer energi 

Remeron. Ingen effekt på angst eller depresjon, men hjalp på søvn. Gikk opp litt i vekt og ble rar i øynene

Anonymkode: 35ebf...5a5

Har prøvd mange forskjellige, men husker ikke alle. Uansett så har jeg hatt minst bivirkninger med cipralex, så har alltid endt tilbake på de. Nå vil jeg helst ikke prøve flere. Bruker de sammen med abilify og quetiapin, mulig det er kombinasjonen som er bra for meg.

Cipralex: Ingen virkning som jeg kan huske. 

Nardil: ble agitert av den. Ellers ingen virkning. 

Fluoxetine: Ble veldig agitert av den. Ingen virkning ellers. 

Wellbutrin: Agitert hypomani så seponert. 

Brintellix: Hypomani så seponert.

Ednorax: Hypomani så seponert. 

Summa sumarium går jeg ikke på AD. 

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man får ikke akkurat troa av å lese dette

har dere som har så dårlige erfaringer noen spesielle diagnoser eller andre utfordringer i bunn?

Anonymkode: 524b7...883

Jeg har stor tro på antidepressiva. Men er selv bipolar, så kan ofte få feil virkning.

Men der er endel AD medisiner og kan ta tid for å finne den rette. 

Mannen min hadde først ciprlaex i 1å år før Jan byttet til brintelix i år. God virkning av begge. Stor forskjell på han .med og uten. 

Anonymkode: a0b82...2e9

Fluoksetin: ingen virkning, heller ingen bivirkninger

Remeron: fikk ulvehunger og måtte slutte før jeg rakk å kjenne noen effekt.

Wellbutrin: gir økt energi og tiltakslyst som hjelper til å løfte meg ut av depresjon. Må dog stå på antipsykotika ved siden av for å ikke bli høy.

Anonymkode: deb2a...d01

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man får ikke akkurat troa av å lese dette

har dere som har så dårlige erfaringer noen spesielle diagnoser eller andre utfordringer i bunn?

Jeg har bipolar. Hadde også en ganske kraftig borderline, men den er ikke så gjeldende lenger. 

Jeg tenker jo at de antidepressiva jeg ble hypoman av egentlig virket. De bare virket alt for mye så istedenfor å la hypomanien gå sin gang så er det visst seponering som er vanlig. Behandler sa de var redd jeg skulle bli fullt ut manisk. 

Jeg tror mange av medisinene, brukt riktig, kan være veldig bra. Men jeg synes dessverre at det burde vært bedre kompetanse blant de som skriver ut medisinene til å velge riktig medisin ut fra symptombilde (feil kan faktisk gjøre sykdommen verre). Antidepressiva er ikke antidepressiva. Det finnes mange typer med ulik virkningsmekanisme, og Felleskatalogen fanger ikke opp alt dette.

ISW skrev (7 minutter siden):

Jeg tror mange av medisinene, brukt riktig, kan være veldig bra. Men jeg synes dessverre at det burde vært bedre kompetanse blant de som skriver ut medisinene til å velge riktig medisin ut fra symptombilde (feil kan faktisk gjøre sykdommen verre). Antidepressiva er ikke antidepressiva. Det finnes mange typer med ulik virkningsmekanisme, og Felleskatalogen fanger ikke opp alt dette.

Hva slags virkningsmekanisme har Effexor?

Everybody skrev (7 minutter siden):

Hva slags virkningsmekanisme har Effexor?

Den har to ansikter. 

I lave doser fungerer den angstdempende og bra mot depresjoner preget av tristhet, nedstemthet, dårlig søvn og uro. I store doser gir den mer energi og stimulans, men er ikke like angstdempende.

Annonse

Glitter skrev (58 minutter siden):

Jeg har bipolar. Hadde også en ganske kraftig borderline, men den er ikke så gjeldende lenger. 

Jeg tenker jo at de antidepressiva jeg ble hypoman av egentlig virket. De bare virket alt for mye så istedenfor å la hypomanien gå sin gang så er det visst seponering som er vanlig. Behandler sa de var redd jeg skulle bli fullt ut manisk. 

Det å bli ekstremt urolig og hysterisk av antidepressiva betyr vel ikke det at det er mani? Legen kalle det økt angst uro rastløshet. Men bare lurer hva forskjellen er

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det å bli ekstremt urolig og hysterisk av antidepressiva betyr vel ikke det at det er mani? Legen kalle det økt angst uro rastløshet. Men bare lurer hva forskjellen er

Jeg snakket kun om hva jeg ble, og det var tydelig hypomani til grensen til mani. 

Å bli urolig er ikke nok til å kalle det mani. 

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg snakket kun om hva jeg ble, og det var tydelig hypomani til grensen til mani. 

Å bli urolig er ikke nok til å kalle det mani. 

Jeg bare vet ikke helt hva mani / hypomani er ift å bli hysterisk rastløs og urolog 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg bare vet ikke helt hva mani / hypomani er ift å bli hysterisk rastløs og urolog 

Kan ikke sammenlignes. Hypoman og mani er en rus man lengter etter. Er en følelse av å leve, være stor og klare alt. Aldri så lykkelig som når hypomanien ruler.

Lite urolig da. Bare.magi.

Anonymkode: a0b82...2e9

Husker ikke helt alle bivirkninger jeg fikk av de AD jeg har brukt. 

Cipralex: Veldig flat, mistet de små gledene i livet. Dårlig matlyst. Trøtt.

Effexor: Veldig flat, mistet de små gledene i livet. Dårlig matlyst. Trøtt. Mareritt og svetting hver natt. Funket bra mot araknofobi. 

Wellbutrin: Rakk ikke å stå på det så lenge pga. voldsomme skjelvinger i kroppen. 

Aurorix: Ingen bivirkninger, men heller ingen spesielt merkebare virkninger. 

Da jeg sluttet med Cipralex og Effexor uten å stå på annen medisin sa venner og familie at de merket stor forskjell på meg. Da jeg sto på disse medisinene var jeg alvorlig og uten mye humor. 

Selv om jeg har hatt dårlig erfaringer med medisiner så vil jeg gi de en sjanse igjen hvis jeg blir like dårlig. 

Endret av Fionys
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da må eu Google det da, om du ønsker klarhet. Urolig er en normaltilstand som er ok, manisk er en sykdomstilstand som kan ødelegge mye for pasienten og omgivelsene. Urolig og manisk kan på ingen måte sidestilles 

Anonymkode: 27219...6a2

Jeg har bare prøvd ett, Cipralex, ble såpass hypoman og etterhvert manisk at jeg slutta og har fått beskjed om å aldri røre ad igjen. Det hadde ingen antidepressiv effekt før det bikka

Anonymkode: 27219...6a2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...