Gå til innhold

Er jeg narsissist?

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg som en narsissist, eller eventuelt en psykopat. Jeg føler meg forferdelig og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Kan jeg få hjelp om jeg har en av disse diagnosene? 
Noen ganger mobber jeg meg selv og kaller meg selv for psykopat eller narsissist når jeg har gjort noe jeg tror faller inn under en av de diagnosene. Jeg sliter med mye selvhat, skyldfølelse og skam. Jeg tenker ofte at verden ville blitt et bedre sted uten meg. Jeg sliter med å skille på hva som er virkelig og hva som ikke er det når det kommer til min oppfatning om meg selv. De rundt meg prøver å fortelle meg at jeg ikke er noen av disse tingene, men hva om de bare gjør det for å skåne meg eller unngå konflikt? Hva om jeg er så ille som jeg tror at jeg er? Kan jeg egentlig kalle meg selv et menneske? 

Anonymkode: 4f337...9e5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg føler meg som en narsissist, eller eventuelt en psykopat. Jeg føler meg forferdelig og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Kan jeg få hjelp om jeg har en av disse diagnosene? 
Noen ganger mobber jeg meg selv og kaller meg selv for psykopat eller narsissist når jeg har gjort noe jeg tror faller inn under en av de diagnosene. Jeg sliter med mye selvhat, skyldfølelse og skam. Jeg tenker ofte at verden ville blitt et bedre sted uten meg. Jeg sliter med å skille på hva som er virkelig og hva som ikke er det når det kommer til min oppfatning om meg selv. De rundt meg prøver å fortelle meg at jeg ikke er noen av disse tingene, men hva om de bare gjør det for å skåne meg eller unngå konflikt? Hva om jeg er så ille som jeg tror at jeg er? Kan jeg egentlig kalle meg selv et menneske? 

Jeg syns tvert i mot det høres ut som du har det vondt med deg selv. En psykopat tenker på en helt annen måte enn det du tenker om deg selv. En psykopat eller narsissist tenker vel egentlig ikke at verden hadde blitt et bedre sted uten dem, heller omvendt, tror jeg. De skammer seg heller ikke over seg selv. Du virker faktisk helt motsatt nesten av en sånn person. Du er et menneske. Hva har du opplevd? Håper du får hjelp med de fryktelige tankene dine❤️

Anonymkode: f80a4...e8d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/#findComment-4212396
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du har dårlig samvittighet uten grunn, du er det motsatte av en psykopat. Du er langt nede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/#findComment-4212398
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En narsissist vil vel hevde at hen er feilfri og at det er alle de andre som har problemer og ikke noen av de tankene som du beskriver her.  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/#findComment-4212436
Del på andre sider

ISW skrev (13 timer siden):

Det høres mer ut som du har tvangslidelse / tvangstanker om å være et dårlig menneske? 

Det kan godt hende at det er noe sånt. Jeg håper jo det. Jeg driver også med nedtrapping av medisin for tiden som kanskje er med på å forverre det litt.. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/#findComment-4212439
Del på andre sider

Annonse

Stormwind skrev (52 minutter siden):

En narsissist vil vel hevde at hen er feilfri og at det er alle de andre som har problemer og ikke noen av de tankene som du beskriver her.  

Ja, kanskje det. Jeg er jo veldig klar over mine feil og mangler🙈 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/#findComment-4212440
Del på andre sider

Det hadde vært mye lettere å bedømme om du skrev noen eksempler på hva du gjør som du tror går under disse diagnosene. Psykopat kan vel bare utelukkes, men om du har narssistiske trekk så kan du godt mistenke det selv. De føler også mye skam- det er veldig typisk marssister å føle på. Det er også sagt at hvis du selv mistenker det, så kan det i seg selv være et tegn.

Men det er vanskelig å svare på ut fra hva du skriver egentlig, men der er nok sannsynlig at de fleste har rett her.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/#findComment-4212442
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Det hadde vært mye lettere å bedømme om du skrev noen eksempler på hva du gjør som du tror går under disse diagnosene. Psykopat kan vel bare utelukkes, men om du har narssistiske trekk så kan du godt mistenke det selv. De føler også mye skam- det er veldig typisk marssister å føle på. Det er også sagt at hvis du selv mistenker det, så kan det i seg selv være et tegn.

Men det er vanskelig å svare på ut fra hva du skriver egentlig, men der er nok sannsynlig at de fleste har rett her.

Takk for svar:)
Ja. Det er vel mulig å vite det selv? Jeg håper jo ikke at jeg har rett, men om det skulle være sånn så må jeg jo jobbe med meg selv eventuelt og motvirke det i meg som er defekt? Jeg er bare redd for at jeg egentlig gjør stor skade i de relasjonene jeg har uten at jeg egentlig ser alvoret. Samtidig har jeg fått høre at jeg tar på meg altfor mye skyld. Det er jo ikke godt for dere som ikke kjenner meg å bedømme. Jeg har et veldig vekslende selvbilde som varierer nesten fra time til time og hvordan jeg blir møtt av andre mennesker. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/#findComment-4212461
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar:)
Ja. Det er vel mulig å vite det selv? Jeg håper jo ikke at jeg har rett, men om det skulle være sånn så må jeg jo jobbe med meg selv eventuelt og motvirke det i meg som er defekt? Jeg er bare redd for at jeg egentlig gjør stor skade i de relasjonene jeg har uten at jeg egentlig ser alvoret. Samtidig har jeg fått høre at jeg tar på meg altfor mye skyld. Det er jo ikke godt for dere som ikke kjenner meg å bedømme. Jeg har et veldig vekslende selvbilde som varierer nesten fra time til time og hvordan jeg blir møtt av andre mennesker. 

Ja, det er mulig å vite det selv. Jeg tror faktisk ikke at det er så uvanlig heller. Men om de med sterkere narssistiske trekk innrømmer det derimot- det er en helt annen sak 🙂

Det er noe som er kriterier for å bli betegnet som narsissist, og en av punktene er at de aldri blir kjent med noen uten baktanker som å bruke eller utnytte personen eller statusen til den personen. Narssister blir ikke kjent med noen "kun" fordi de liker noen. Alle må ha noe narsisster vil ha eller sole seg i.

De kritiserer og gir stikk på manioulerende måter. Hvis du fks har problemer med en person, så kan en narssisist si at du likner på nettopp den personen. Hvis du har komplekser for noe, eller er usikker på deg selv, så kan en narssisist fint kritisere nettopp dette, men da når det gjelder andre med samme "feil"- mens du hører på. Slike stikk er de eksperter på- kun for å få andre på defensiven eller for å føle seg dårlige. Det får narssister til å føle seg bedre. 

Noe annet veldig typisk er at de bebreider eller kritiserer andre for å være misunnelige. De har også en tendens til å betegne andre som narssister. 

Så...er du som ovenfor så bør du kanskje innse at du har et problem. Men du ser ikke ut til å være helt der?

Og husk at absolutt alle har noe narssistisk ved seg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475624-er-jeg-narsissist/#findComment-4212464
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...