Gå til innhold

Behandle overspising på egenhånd eller sammen med behandler?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med overspising og har innsett at jeg snart må få gjort noe med det. Det jeg lurer på er om det er mulig å behandle dette på egenhånd eller burde jeg ta mot til meg å ta det opp med behandler så jeg kan få hjelp av henne?

Fortsetter under...

Fikk ikke til å redigere innlegget lenger, ville bare legge til at jeg skammer meg veldig over dette så derfor er det vanskelig for meg å ta det opp med behandler. Men det har nå blitt ett så stort problem for meg at jeg må få gjort noe med det. Jeg forsøker hver gang å forsøke finne ut av hvorfor jeg får denne trangen til å overspise, men foreløpig har jeg ikke klart å komme til noen konklusjon.

Sikkert et skikkelig teit råd men for meg funker det. Ikke handle inn mat bortsett fra sunne planlagte måltider for et par dager om gangen. Kaloririke retter og alt som er snacks er tabu. For det trenger du ikke. Ryker du på en overspising, så gjør det mindre skade å spise flere brødskiver enn planlagt, enn å helle i seg fire potetgullposer eller hva nå enn man måtte finne på. 

Mulig dette er helt umulig å følge for en som lider av overspising. 

Anonymkode: 4eae7...515

Jeg ville nevnt det til behandler. Jeg har overspisingslidelse som en av mine diagnoser, men ingen av mine behandlere har jobbet sammen med meg om det. De har sett det som et symptom på annen sykdom og har fokusert på det.

ROS (Rådgivningstjeneste om spiseforstyrrelse) har hatt et fokus på denne spiseforstyrrelsen. Det er mulig å få hjelp der enten på et av kontorene deres eller digitalt hvis du ikke bor i nærheten.

De arbeider etter Fairburn sin forskning og programmer. Jeg kan anbefale boken Få bukt med overspising, skrevet av Fairburn.

Ellers er det jo generelle råd som feks å spise faste måltider. Spise nok til måltidene. Vær tilstede når du spiser (ikke skjerm)

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sikkert et skikkelig teit råd men for meg funker det. Ikke handle inn mat bortsett fra sunne planlagte måltider for et par dager om gangen. Kaloririke retter og alt som er snacks er tabu. For det trenger du ikke. Ryker du på en overspising, så gjør det mindre skade å spise flere brødskiver enn planlagt, enn å helle i seg fire potetgullposer eller hva nå enn man måtte finne på. 

Mulig dette er helt umulig å følge for en som lider av overspising. 

Anonymkode: 4eae7...515

Jeg forsøker gjøre det på den måten. Å skrive handleliste hver gang før jeg drar på butikken og bare handle det som står på den, og det kan gå greit en stund men faller alltid tilbake i gamle, dårlige vaner dessverre.

Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg ville nevnt det til behandler. Jeg har overspisingslidelse som en av mine diagnoser, men ingen av mine behandlere har jobbet sammen med meg om det. De har sett det som et symptom på annen sykdom og har fokusert på det.

ROS (Rådgivningstjeneste om spiseforstyrrelse) har hatt et fokus på denne spiseforstyrrelsen. Det er mulig å få hjelp der enten på et av kontorene deres eller digitalt hvis du ikke bor i nærheten.

De arbeider etter Fairburn sin forskning og programmer. Jeg kan anbefale boken Få bukt med overspising, skrevet av Fairburn.

Ellers er det jo generelle råd som feks å spise faste måltider. Spise nok til måltidene. Vær tilstede når du spiser (ikke skjerm)

Ja, jeg burde nok nevne det. Skal forsøke neste time. Gruer meg veldig men.

Har chattet litt med ROS før, men aldri fått noe behandling der. Har du erfaring med å få behandling der selv?

Har faktisk lest boken, men kom aldri i gang med å bruke den. Burde vel få lånt den på biblioteket igjen kanskje.

Jeg er nok alt for dårlig til å spise faste måltider og nok mat. Så skal forsøke fokusere på det.

Annonse

lavender skrev (20 minutter siden):

Ja, jeg burde nok nevne det. Skal forsøke neste time. Gruer meg veldig men.

Har chattet litt med ROS før, men aldri fått noe behandling der. Har du erfaring med å få behandling der selv?

Har faktisk lest boken, men kom aldri i gang med å bruke den. Burde vel få lånt den på biblioteket igjen kanskje.

Jeg er nok alt for dårlig til å spise faste måltider og nok mat. Så skal forsøke fokusere på det.

Jeg har bare gått til et par samtaler hos Ros, men var for syk til å fortsette. Nå står jeg som nummer en på ventelisten til å starte opp på nytt.

Det er vanskelig å fokusere på overspisingen når man er veldig dårlig. Jeg klarte det ikke. Måtte vente til psyken var mer på plass og da har det gått overraskende bra å få på plass faste måltider.

Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Jeg har bare gått til et par samtaler hos Ros, men var for syk til å fortsette. Nå står jeg som nummer en på ventelisten til å starte opp på nytt.

Det er vanskelig å fokusere på overspisingen når man er veldig dårlig. Jeg klarte det ikke. Måtte vente til psyken var mer på plass og da har det gått overraskende bra å få på plass faste måltider.

Skjønner.

Ja, det henger jo sammen alt sammen. Jeg er i en bedre periode nå, så håper på at jeg kan klare å jobbe litt med det nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...