Gå til innhold

Overgangsplager


sussie

Anbefalte innlegg

Jeg er 49 år og er i perimenopause. Takket være en hormonspiral har jeg kun sparsomme menstruasjonsblødninger, men uregelmessige. Det er snart tid for å bytte spiral, men egentlig har jeg mest lyst til å fjerne den helt pga mye ubehag og stadige småkramper i livmoren. Det er blitt sjekket flere ganger med ultralyd hos gyn, alt ser bra ut. Er bare redd for å få store blødninger slik min mor hadde i tilsvarende alder… Og jeg/vi trenger prevensjon… Hva er alternativene når jeg i tillegg bruker østrogen pga overgangsplager? Noen som vil dele erfaringer med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sussie skrev (8 timer siden):

Jeg er 49 år og er i perimenopause. Takket være en hormonspiral har jeg kun sparsomme menstruasjonsblødninger, men uregelmessige. Det er snart tid for å bytte spiral, men egentlig har jeg mest lyst til å fjerne den helt pga mye ubehag og stadige småkramper i livmoren. Det er blitt sjekket flere ganger med ultralyd hos gyn, alt ser bra ut. Er bare redd for å få store blødninger slik min mor hadde i tilsvarende alder… Og jeg/vi trenger prevensjon… Hva er alternativene når jeg i tillegg bruker østrogen pga overgangsplager? Noen som vil dele erfaringer med meg?

Hvis du bruker et østrogentilskudd så må du også ta et tilskudd av gestagen for å hindre at livmorslimhinnen blir fortykket, noe som kan medføre kreftfare. Jeg prøvde meg med Provera-tabletter hver 12. uke, det fungerte ikke for meg, så jeg fikk satt inn i hormonspiral i juni, dette har ikke gått seg helt til, blødde i 2,5 mnd, så opphold i 3-4 uker, så lette blødninger i 2,5 uke, men jeg krysser fingrene for at det nå går seg til. Har ingen andre plager av spiralen jeg da - skjønner at du er i tvil om spiral når du ikke er helt fornøyd med den du har. Men tabletter er altså et alternativ. Ta det opp med en gynekolog, fastlegen har veldig ofte ikke så mye kunnskaper om overgangsalderen, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...