Gå til innhold

sparekonto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg har sett her på dol (eller kanskje et annet sted) at man bør ha 100 000.- på sparekonto.  Hvis jeg husker dette riktig er det voldsomt mye.  Du kan kjøpe mange vaskemaskiner for den summen.

Anonymkode: dd0e9...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at hva du bør ha på sparekonto henger sammen med hvordan kostnadsbildet ditt for øvrig er og hvor mye du eier som er utsatt for risiko. 

Hvis du eier tre Ferrarier og kjører racing med en av dem, så er det ganske sannsynlig at du kan gå på utgifter som krever at du har mange hundre tusen i frie midler. Har du en nøktern økonomi og det meste som kan gå i stykker er vaskemaskinen, trenger du neppe 100.000 kroner i buffer. Et par ganger månedlige utgifter bør holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 17.10.2023 den 17.17):

Jeg tenker at hva du bør ha på sparekonto henger sammen med hvordan kostnadsbildet ditt for øvrig er og hvor mye du eier som er utsatt for risiko. 

Hvis du eier tre Ferrarier og kjører racing med en av dem, så er det ganske sannsynlig at du kan gå på utgifter som krever at du har mange hundre tusen i frie midler. Har du en nøktern økonomi og det meste som kan gå i stykker er vaskemaskinen, trenger du neppe 100.000 kroner i buffer. Et par ganger månedlige utgifter bør holde.

Det ville selvfølgelig være trasig hvis vaskemaskinen, oppvaskemaskinen, bakerovnen og kjøleskapet gikk i stykker i samme måned.  Jeg nekter å tro at de som har vanlige utgifter har 100 000 på sparekonto.  Dvs. den vanlige befolkningen.

Anonymkode: dd0e9...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 20.10.2023 den 10.59):

 

 

Jeg vet ikke om noe skulle stå her, men det spiller ingen rolle.  Jeg foretrekker å spare i fond og betale ned lån.  Jeg har sparekonto også, men ikke 100 000.-.  Hvis noe drastisk skjer kan jeg selge fond, men jeg vet ikke hva det skulle være.  Jeg kan droppe sparing hvis jeg trenger det også.  Jeg har ikke bil og da ikke tre racerbiler.  Ingen som jeg kjenner har det.

Anonymkode: dd0e9...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke om noe skulle stå her, men det spiller ingen rolle.  Jeg foretrekker å spare i fond og betale ned lån.  Jeg har sparekonto også, men ikke 100 000.-.  Hvis noe drastisk skjer kan jeg selge fond, men jeg vet ikke hva det skulle være.  Jeg kan droppe sparing hvis jeg trenger det også.  Jeg har ikke bil og da ikke tre racerbiler.  Ingen som jeg kjenner har det.

Anonymkode: dd0e9...847

Jeg bruker kredittkort om det skulle knipe.

Anonymkode: f4829...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om noe skulle stå her, men det spiller ingen rolle.  Jeg foretrekker å spare i fond og betale ned lån.  Jeg har sparekonto også, men ikke 100 000.-.  Hvis noe drastisk skjer kan jeg selge fond, men jeg vet ikke hva det skulle være.  Jeg kan droppe sparing hvis jeg trenger det også.  Jeg har ikke bil og da ikke tre racerbiler.  Ingen som jeg kjenner har det.

Anonymkode: dd0e9...847

Jo, jeg skulle egentlig legge inn en link, men det ble bare surr,  så jeg slettet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...