Gå til innhold

Felles boliglån. Hva skjer hvis den ene dør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har skjønt det slik at en part ikke får lov til å beholde et helt boliglån som overstiger deres offisielle låneevne, uavhengig av om de faktisk kan betjene det eller ikke, ved skilsmisse o.l. da må det selges selv om den gjenværende parten (i huset) har betjeningsevne men ikke nok inntekt til å få tilsvarende nytt lån alene?? 

Hva skjer da hvis en av partene dør? Er det samme da? Selv om man kan betjene lånet får meg ikke beholde huset fordi bankenes estimater tilsier at man ikke har nok inntekt, selv om faktisk betjeningsevne er til stede? 

Forskjell på ulike tilfeller for hvorfor man blir alene med et lån (man klarer å betjene), om.man får beholde eller ikke??

Anonymkode: 5d50a...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hovedlåntaker dør, vil medlåntaker måtte søke om et nytt lån, og betjeningsevnen vurderes etter det.

Hvis medlåntaker dør, vil lånet gå som normalt med mindre det eventuelt misligholdes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (16 minutter siden):

Hvis hovedlåntaker dør, vil medlåntaker måtte søke om et nytt lån, og betjeningsevnen vurderes etter det.

Hvis medlåntaker dør, vil lånet gå som normalt med mindre det eventuelt misligholdes. 

Ok. Siden jeg skal ut av lånet bør min eks bli hovedlåntaker. I dag er det motsatt. 

Anonymkode: 5d50a...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har skjønt det slik at en part ikke får lov til å beholde et helt boliglån som overstiger deres offisielle låneevne, uavhengig av om de faktisk kan betjene det eller ikke, ved skilsmisse o.l. da må det selges selv om den gjenværende parten (i huset) har betjeningsevne men ikke nok inntekt til å få tilsvarende nytt lån alene?? 

Hva skjer da hvis en av partene dør? Er det samme da? Selv om man kan betjene lånet får meg ikke beholde huset fordi bankenes estimater tilsier at man ikke har nok inntekt, selv om faktisk betjeningsevne er til stede? 

Forskjell på ulike tilfeller for hvorfor man blir alene med et lån (man klarer å betjene), om.man får beholde eller ikke??

Anonymkode: 5d50a...922

For å sikre dere kan dere kjøpe låneforsikrring i tillegg, og forsikre den summen av den andres 50%-andel den ene ikke vil kunne greie å betale alene. Det koster litt, men gir trygghet for framtiden om man føler for det. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...