Gå til innhold

Kan det være jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Dette er det jeg sliter mest med. Hva tror dere? Tror dere jeg har diagnosen?

Vanskelig å være nær andre
Redd for intimitet
Føler meg lite verdt
Liker ikke bli lagt merke til
Synes det er veldig vanskelig å være sosial
Bryr meg veldig mye om hva andre tenker om meg
Overfladiske forhold til venner
Har aldri hatt kjæreste
Tar sjeldent sjanser
Redd for å dumme meg ut
Selvbevisst
Selvkritisk
Stille
Introvert
Trenger alenetid
Redd for å være til bry
Sårbar for stress
Ikke sosial angst, men synes det er ubehagelig og stressende å være sosial
Overtenker
Lite kontakt med følelser

Anonymkode: 29b42...1b9

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja absolutt, men som med alle diagnoser så spørs det mye i hvor stor grad du har alle disse symptomene og hvor mye det hemmer deg i hverdagen. 

Anonymkode: 8c5a1...06f

Skjønner. Jeg føler disse symptomene ødelegger en god del. Spesielt i forhold til relasjoner, som nevnt har jeg overfladiske venner og aldri hatt kjæreste, selv om det er noe jeg innerst inne ønsker. Men jeg bryr meg for mye om hva andre måtte tenke og er alt for redd for å bli avvist og såret. Men det spørs om det likevel er nok til å få diagnosen, for jeg vil ikke si at jeg er alvorlig rammet da.

Jeg har diagnosen og det høres absolutt ut som om du også kan ha den.

Anonymkode: 56ff0...9d1

Var det en lang prosess å få diagnosen? Og har du fått behandling som har hjulpet deg, og hva gikk behandlingen ut på?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det en lang prosess å få diagnosen? Og har du fått behandling som har hjulpet deg, og hva gikk behandlingen ut på?

Jeg ble syk (alvorlig depresjon) for 2 år siden og fikk unnvikende pf-diagnosen nå i høst. Det var en del skjema å svare på, men det gikk fort (et par timer , der vi også snakket om andre ting, ikke bare skjema). 

Behandlingen er samtaleterapi. Har egentlig nettopp (nesten). Det kommer sikkert til å fungere på sikt, men jeg deprimert og ser ikke helt lyset nå.

Annonse

Redd for intimitet
Føler meg lite verdt
Har aldri hatt kjæreste
Tar sjeldent sjanser
Redd for å dumme meg ut
Selvbevisst
Selvkritisk
Stille
Introvert
Trenger alenetid
Redd for å være til bry
Sårbar for stress
Overtenker

Er det du som har asperger dialgnose nå?

Anonymkode: 3ca0e...8e0

AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 21.52):

Jeg ble syk (alvorlig depresjon) for 2 år siden og fikk unnvikende pf-diagnosen nå i høst. Det var en del skjema å svare på, men det gikk fort (et par timer , der vi også snakket om andre ting, ikke bare skjema). 

Behandlingen er samtaleterapi. Har egentlig nettopp (nesten). Det kommer sikkert til å fungere på sikt, men jeg deprimert og ser ikke helt lyset nå.

Skjønner. Håper du kommer deg ut av depresjonen så fort som mulig. Vet du hvilken type terapi det er? Heter den noe spesielt?

AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 21.47):

Det er jeg som har skrevet innlegget ovenfor og ikke meg som har asberger nedfor. 

AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 21.47):

Prosessen var på 2,3 timer hos psykiater. Man blir vurdert for alle typer pf der. Jeg er deprimert så behandlingen går ut på å identifisere hva som opprettholder depresjonen og hva som kan gjøre det bedre. Det hjelper, men det tar nok lang tid. 

AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 20.19):

Redd for intimitet
Føler meg lite verdt
Har aldri hatt kjæreste
Tar sjeldent sjanser
Redd for å dumme meg ut
Selvbevisst
Selvkritisk
Stille
Introvert
Trenger alenetid
Redd for å være til bry
Sårbar for stress
Overtenker

Det er tre ulike personlighetsforstyrrelser som er litt like. Unnvikende engstelig pf unngår sosiale settinger på grunn av frykt for avvisning men de ønsker å ha en relasjon til en partner eller til andre.

Sosial fobi er når man frykter å bli latterliggjort i sosiale sammenhenger. Men her ønsker man også å ha relasjoner til andre mennesker. 

Personer med schizoid pf unngår sosiale sammenhenger fordi de har ikke noe interesse av å ha med andre mennesker å gjøre. 

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men har ikke dette da sammenheng med det?

Anonymkode: 6b08a...b93

Det er godt mulig. Men helt ærlig tviler jeg mer og mer på at jeg har asperger.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prosessen var på 2,3 timer hos psykiater. Man blir vurdert for alle typer pf der. Jeg er deprimert så behandlingen går ut på å identifisere hva som opprettholder depresjonen og hva som kan gjøre det bedre. Det hjelper, men det tar nok lang tid. 

Ble du bare utredet for pf? Beklager om jeg spør mye.

Stormwind skrev (6 timer siden):

Det er tre ulike personlighetsforstyrrelser som er litt like. Unnvikende engstelig pf unngår sosiale settinger på grunn av frykt for avvisning men de ønsker å ha en relasjon til en partner eller til andre.

Sosial fobi er når man frykter å bli latterliggjort i sosiale sammenhenger. Men her ønsker man også å ha relasjoner til andre mennesker. 

Personer med schizoid pf unngår sosiale sammenhenger fordi de har ikke noe interesse av å ha med andre mennesker å gjøre. 

Jeg frykter både det å bli avvist og det å bli latterliggjort (gjøre noe feil/dumt). Jeg vil veldig gjerne ha relasjoner, jeg bare tør ikke åpne opp, gjøre meg selv sårbrar osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...