Gå til innhold

@ISW Arbeidstaker som har fått utbetalt alt for mye i lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn har det siste året fått utbetalt ca 300 000 for mye i lønn. Vedkommende jobber fra India, så selv om han vel burde ha oppdaget at det var feilutbetalinger, så er det ikke like opplagt som det ville ha vært for en vanlig norsk arbeidstaker. De første månedene ble det trukket femti prosent skatt, så da kan vedkommende med god grunn ha unnlatt å reagere siden utbetalingene  ikke var oppsiktsvekkende høye. 

Det er ingen tvil om at feilen ligger hos arbeidsgiver, det er en ren tastefeil som har skapt situasjonen. 

Hvordan løses slike situasjoner? Vedkommende har (sannsynligvis i god tro, særlig i begynnelsen) disponert pengene i forbindelse med innflytting i ny bolig. Arbeidsgiver har i kontrakt forbeholdt seg retten til å justere ved feilutbetalinger. 

Anonymkode: 900e0...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfart lignende, men all fornuft tilsier at vedkommende må tilbakebetale det hen har fått for mye utbetalt. 

Anonymkode: 3420c...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg så ikke spørsmålet før nå.

Dette er vanskelig å svare på all den tid dette er noe man blir enige om i en arbeidsavtale (og det er vanskelig å uttale meg om en arbeidsavtale jeg ikke har sett). De fleste arbeidsavtaler har en klausul som regulerer hva som skjer ved feilaktig for mye utbetalt lønn. Men i alle tilfelle - arbeidsgiver står ikke fritt til å bare trekke etter eget forgodtbefinnede. Det er strenge regler for hva som er tillatt av lønnstrekk, og som sagt, det skal være avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...