Gå til innhold

Hvilken alder er normalt å stoppe å ha sex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et rart spørsmål, men prøver likevel. Er passert midten av 50årene, mann. Merker at interessen for sex gradvis har forsvunnet, kroppen forandrer seg fysisk, testosteron nivået synker og prostata vokser. Er gift og har på andre måter et godt ekteskap. Vi sover på hvert vårt rom, men deler ellers Fritid sammen.Jeg tar ikke lenger initiativ til sex eller i det tatt snakker om det.

Min kone tar heller ikke initiativ eller ønsker å snakke om temaet, det har bare stille og rolig gått ut på dato eller noe sånt.

Noen ganger føler jeg på tristhet når jeg tenker på det, og en dårlig samvittighet overfor min kone (selv om hun heller virker interessert eller uttrykker savn). Er derfor litt nysgjerrig på om mange har det sånn i den alderen, er det normalt? 

Anonymkode: dd73f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Et rart spørsmål, men prøver likevel. Er passert midten av 50årene, mann. Merker at interessen for sex gradvis har forsvunnet, kroppen forandrer seg fysisk, testosteron nivået synker og prostata vokser. Er gift og har på andre måter et godt ekteskap. Vi sover på hvert vårt rom, men deler ellers Fritid sammen.Jeg tar ikke lenger initiativ til sex eller i det tatt snakker om det.

Min kone tar heller ikke initiativ eller ønsker å snakke om temaet, det har bare stille og rolig gått ut på dato eller noe sånt.

Noen ganger føler jeg på tristhet når jeg tenker på det, og en dårlig samvittighet overfor min kone (selv om hun heller virker interessert eller uttrykker savn). Er derfor litt nysgjerrig på om mange har det sånn i den alderen, er det normalt? 

Anonymkode: dd73f...70f

Det varierer nok fra par til par men for meg høres dette veldig tidlig ut. Kan fin kone ha kommet i overgangsalderen, og kan det samme gjelde for deg? Kanskje dere begge skal få målt hormonverdier hos fastlegen for å se om det er behov for tilskudd?

Hvirfor sover dere ikke sammen forresten? Kanskje det ville hjulpet om dere sov sammen og hadde lettere mulighet for kos og nærhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et rart spørsmål, men prøver likevel. Er passert midten av 50årene, mann. Merker at interessen for sex gradvis har forsvunnet, kroppen forandrer seg fysisk, testosteron nivået synker og prostata vokser. Er gift og har på andre måter et godt ekteskap. Vi sover på hvert vårt rom, men deler ellers Fritid sammen.Jeg tar ikke lenger initiativ til sex eller i det tatt snakker om det.

Min kone tar heller ikke initiativ eller ønsker å snakke om temaet, det har bare stille og rolig gått ut på dato eller noe sånt.

Noen ganger føler jeg på tristhet når jeg tenker på det, og en dårlig samvittighet overfor min kone (selv om hun heller virker interessert eller uttrykker savn). Er derfor litt nysgjerrig på om mange har det sånn i den alderen, er det normalt? 

Anonymkode: dd73f...70f

Vi er i midten av 50-årene og har et regelmessig sexliv fremdeles, om enn sjeldnere enn før. Hvis dere begge synes det er greit så er det jo ikke noe problem, verre er det om en av dere veldig gjerne ville hatt et mer intimt samliv, men ikke den andre. Selv om vi ikke har sex så synes jeg det er veldig koselig å ligge på armen om kvelden og også på morgenen i helgene og ville ikke vært det foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 16.57):

Et rart spørsmål, men prøver likevel. Er passert midten av 50årene, mann. Merker at interessen for sex gradvis har forsvunnet, kroppen forandrer seg fysisk, testosteron nivået synker og prostata vokser. Er gift og har på andre måter et godt ekteskap. Vi sover på hvert vårt rom, men deler ellers Fritid sammen.Jeg tar ikke lenger initiativ til sex eller i det tatt snakker om det.

Min kone tar heller ikke initiativ eller ønsker å snakke om temaet, det har bare stille og rolig gått ut på dato eller noe sånt.

Noen ganger føler jeg på tristhet når jeg tenker på det, og en dårlig samvittighet overfor min kone (selv om hun heller virker interessert eller uttrykker savn). Er derfor litt nysgjerrig på om mange har det sånn i den alderen, er det normalt? 

Anonymkode: dd73f...70f

Du skriver som om du var 99. Du er 50+, du har mange mange år igjen. Jeg hadde fått sjekket meg hos legen, det synes jeg din kone og bør. Det betyr ikke at det er om å gjøre å ha mest mulig sex, men når fraværet resulterer i nedstemthet så bør man gjør noe. Din kone kan vær i overgangsalderen, det kan virke som om du også på noe slags vis er det. Gå å sjekk der. og diskuter med din kone fremfor å anta noe. Spør henne hva hun mener og tenker.

Anonymkode: 1b0c9...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (10 timer siden):

Jeg tror at mange kolesterol-senkende medisiner gjør at man mister lysten på sex og at de burde de fleste holde seg langt unna.

Eh... 

Anonymkode: 12193...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Par på 57 og 63. Vi har regelmessig sex fortsatt, men noe har skjedd med meg etter at jeg kom i overgangsalderen. Jeg synes det er trist, men får ikke lov av gynekologen å begynne på hormoner, så må bare innfinne meg med at det har blitt slik. Jeg savner de glade 40- åra da lysten var på topp. 

Men vi har sex selv om jeg sjelden har lyst på forhånd. Mest fordi jeg mener at man gir og tar i et forhold inkl sex og jeg liker det når vi kommer i gang. Jeg er dessuten en god skuespiller 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (9 minutter siden):

Par på 57 og 63. Vi har regelmessig sex fortsatt, men noe har skjedd med meg etter at jeg kom i overgangsalderen. Jeg synes det er trist, men får ikke lov av gynekologen å begynne på hormoner, så må bare innfinne meg med at det har blitt slik. Jeg savner de glade 40- åra da lysten var på topp. 

Men vi har sex selv om jeg sjelden har lyst på forhånd. Mest fordi jeg mener at man gir og tar i et forhold inkl sex og jeg liker det når vi kommer i gang. Jeg er dessuten en god skuespiller 😁

Hvis du ikke synes det er for utleverende: Hvorfor sier gynekologen nei til hormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
morsan skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke synes det er for utleverende: Hvorfor sier gynekologen nei til hormoner?

Tre generasjoner med brystkreft på min fars side. Alle overlevde, men dette er grunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Tre generasjoner med brystkreft på min fars side. Alle overlevde, men dette er grunnen. 

Huff 😢😢❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Trådstarter; mange års bruk av antidepressiva grunnet depresjon er nok også en del av forklaringen.

Prøvde å snakke med min lege i fjor, der ble det bare er blodprøve for å teste testeron nivå, jeg hørte aldri noe mer fra legen, og legger til grunn at mitt nivå da ikke tilsa behandling.

Anonymkode: dd73f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Dorthe skrev (På 23.11.2023 den 12.49):

Jeg tror at mange kolesterol-senkende medisiner gjør at man mister lysten på sex og at de burde de fleste holde seg langt unna.

Neida 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...