Gå til innhold

Det er langt igjen til rentetoppen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-langt-igjen-til-rentetoppen/o/5-95-1450267

Det er bare å stramme livremmen.

I rentemøtet sitt 14. desember kommer Norges Bank til å heve styringsrenten til 4,5 prosent. Fortsetter alt som nå skal styringsrenten videre til 5,5 eller 6 prosent innen utgangen av 2024. Det innebærer en boliglånsrente på over 7 prosent. Som er en ganske normal rente.

Anonymkode: 18d08...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Du trenger ikke mer enn å heve tallene.  Det kommer inn på din konto som form av tall. Og disse lages et sted. Du kan lage deg dine og, og gjøre de til penger 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-langt-igjen-til-rentetoppen/o/5-95-1450267

Det er bare å stramme livremmen.

I rentemøtet sitt 14. desember kommer Norges Bank til å heve styringsrenten til 4,5 prosent. Fortsetter alt som nå skal styringsrenten videre til 5,5 eller 6 prosent innen utgangen av 2024. Det innebærer en boliglånsrente på over 7 prosent. Som er en ganske normal rente.

Anonymkode: 18d08...d2e

Dette er skrevet av en spaltist.  Artikkelen er godt skrevet, men jeg er mer optimistisk.  Jeg tror at vi når rentetoppen nå, etter at styringsrenta blir hevet i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (12 minutter siden):

Dette er skrevet av en spaltist.  Artikkelen er godt skrevet, men jeg er mer optimistisk.  Jeg tror at vi når rentetoppen nå, etter at styringsrenta blir hevet i desember.

Så lenge inflasjonen fortsette å være høy, og kronekursen stadig faller er jeg ikke så sikker på det.

Anonymkode: 18d08...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva normal rente historisk sett har vært ser jeg på som fullstendig irrelevant. Man må sammenligne epler og epler, og man må også se på hvor høy gjelden i befolkningen var og er. Gjeldsveksten har vært langt høyere enn inflasjonen og lønnsveksten, og det betyr at renten får ønsket effekt på lavere nivåer (eksempelvis: 5% x 5 millioner er mer enn 15% x 1 million, alt annet likt).

Uten sammenligning for øvrig, blir dette som beregning av kalorier. Hva renten er, kan sammenlignes med hvor mange kalorier en vare har pr 100 gram. Det er greit å vite. Men skal du vite hvor mye kalorier du får i deg, må du gange dette opp med hvor mye du faktisk spiser av varen. Ellers blir tallet alene irrelevant.

Jeg ser det primære problemet nå at kronekursen er så svak. Jeg mener Norges Bank er utydelig i sin strategi for kronekursen, og det gjør at investorer rømmer kronen (og at den svekkes) - og vi importerer inflasjon. Norges Bank må være tydelige på at de vil forsvare kronekursen - og skape tillit blant investorer.

Renteøkninger hjelper minimalt når Norges Bank ikke skaper tillit.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 timer siden):

Jeg tror at vi når rentetoppen nå, etter at styringsrenta blir hevet i desember.

Enig, men det fordrer som nevnt at Norges Bank er tydelige på at de ikke vil akseptere at kronekursen går helt i bøtta.

Først da vil investorer være villige til å investere i norske kroner igjen. Slik det er nå, selges norske kroner i panikk fordi ingen vet hvor langt unna bunnen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (6 timer siden):

Enig, men det fordrer som nevnt at Norges Bank er tydelige på at de ikke vil akseptere at kronekursen går helt i bøtta.

Først da vil investorer være villige til å investere i norske kroner igjen. Slik det er nå, selges norske kroner i panikk fordi ingen vet hvor langt unna bunnen er.

Hvordan får danskene til dette?

image.thumb.png.a8f5a0961a5a80ee847e4ad0856acc76.png

Anonymkode: 18d08...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvordan får danskene til dette?

image.thumb.png.a8f5a0961a5a80ee847e4ad0856acc76.png

Anonymkode: 18d08...d2e

Fordi de kjøper og selger danske kroner for å støtte kronekursen eller hindre at den blir for sterk. Da får også investorene tillit til at kursen er slik, og vil handle den på linje med Euro.

Hvis sentralbanken hadde sagt at en dollar ikke skal koste mer enn 9 kroner (og vist det med handling) så hadde tilliten til norske kroner økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (8 minutter siden):

Fordi de kjøper og selger danske kroner for å støtte kronekursen eller hindre at den blir for sterk. Da får også investorene tillit til at kursen er slik, og vil handle den på linje med Euro.

Hvis sentralbanken hadde sagt at en dollar ikke skal koste mer enn 9 kroner (og vist det med handling) så hadde tilliten til norske kroner økt.

Hva er grunnen til at sentralbanken ikke gjør det?

Anonymkode: 18d08...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er grunnen til at sentralbanken ikke gjør det?

Anonymkode: 18d08...d2e

Fordi sentralbanken ikke har noe mandat til å gjøre valutaintervensjon for tiden. For eksporten (som Norge gjør mye av) er det gunstig med svak kronekurs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...