Gjest jadda Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hei! Jeg er ei 21 ar gammel jente med mild astma. Har stort sett god pust. med små variasjoner i pef. Har ingen allergier. Bruker pulmicort 400 mg per dag, oxis og ventoline for astmaen. (astmaen ble diagnostisert ved å ta pef målinger hjemme i noen uker, da alle prøver inkludert spirometri var ganske gode hos legen) Jeg har omtrent bare problemer med astmaen hvis jeg har vært forkjølet eller noe slikt, men da kan det til gjengjeld vare ganske lenge, noe de de siste ukene har gjort. I dag fikk jeg tilbud fra en venninne om a fåmedisin av henne gjennom en forstøver.(bruker vanligvis ikke av andres medisiner men jeg var utrolig lei av hosten og av å være trett) Det virket supert! Mye bedre enn ventolinen når jeg hadde vært tett sa lenge! (blir ikke veldig tett, men det er slitsomt likevel) Hun har to forstøvere hjemme og spurte om jeg ville låne den ene til a ha hjemme til slike tilfeller. Spørsmalet er, er det vanskelig a fa medisin til den av legen? Er det noen vits for meg å vurdere dette? Vil legen synes jeg er dum hvis jeg foreslår det? Kjente virkelig en god forskjell. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47616-forstover/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Man prøver å tilstrebe så lite medisiner som mulig med best mulig virkning. Forstøver er beregnet på dem som trenger relativt store doser, og som har store anfall og derfor må ha medisinen raskt. Det finnes også dem som trenger fast inhalasjon x 4 pr dag, f eks. De medisinene man får gjennom forstøver er de samme som man ellers får for astma. Atrovent og Ventolin er de vanligste som tas sammen. Forskjellen er altså at de gis i atskillig større doser på forstøver, og er beregnet på alvorlig astma og kols (kronisk obstruktiv lungesykdom ). Hvorvidt legen din vil syns at du får store nok doser som det er eller om han syns dette er ok siden du hadde god virkning, er ikke godt å si. Mitt råd er at du spør og forklarer hvorfor, så får du høre hans argumenter for eller imot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47616-forstover/#findComment-181289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.