Gå til innhold

Kira/Johannesurt - hvilke virkninger?


Gjest HelleS

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å begynne på Kira eller Johannesurt-tabletter (hyperikum). Grunnen er at jeg vil forebygge en antakelig kommende vinterdepresjon.Er også tidvis nedstemt.

Hvordan virkning har disse? Og er Kira bedre enn noe annet???

Ønsker gjerne tips fra folk med erfaring.

Mvh Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg regner Johannesurt som en "SSRI-light".

Grunnen til at jeg selv aldri ville tatt dette i stedet for et SSRI er at et kjemisk fremstilt stoff er mye mer "rent og spesifikt" i sin virkning. Bl.a. er Johannesurt vanskeligere hva gjelder interaksjoner med andre medikamenter.

Kira er et av flere Johannesurtpreparater. Jeg har ingen grunn til å tro at det verken er bedre eller dårligere enn andre preparater med samme virkestoff.

Kanskje vil du få nyttige tillegsopplysninger om du spør Dr. Bruset på Forum for alternativ medisin.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på de noen mndr. men fikk kraftig matlyst og ble litt irrirabel av de så jeg sluttet med de, Men som sagt før så reagerer alle forsjellig på alle medisiner så du kan jo alltids prøve, svigerinnen min derimot ble et nytt menneske av de! Så de er sikkert verdt å prøve, Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...